mson
Hej
Förra sommaren fick mitt äppelträd, Gul Rickard (c:a 60 år gammalt)
flammor eller prickar, brunsvarta på nästan samtliga blad. De vissnade så småningom och många föll av . Undrar hur jag kan möta denna säsongen ?
Kan det finnas något medel som gör tädet friskt ?
Hälsningar
Monica Magnusson
Cilla
Kan vara skorv, som är ganska vanligt på den sorten. Det är en svamp som övervintrar på bladen. Börja att kratta bort bladen, särskilt innan vintrarna.

Om kronan är mycket tät kan du dessutom försämra för svampen genom en urgallring. Då torkar kronan upp snabbare vid fukt och regn, som scampen är beroende av för att sprida sig. Bäst gallringseffekt får du genom beskärning i juli, augusti eller september.

Skorv kan man inte utrota, inte ens i odlingssammanhang där man besprutar starkt och ofta för att motverka just skorv. Men man kan minska angreppen.

Gul Richard sätter långa, tunna fruktgrenar och det kan lätt bli tätt i kronan. Särskilt uppstår detta om beskärningarna sker på vårvintern och beskärningen blir för grov. Då kan ett GR-träd skjuta 20 grenar på det ställe där den grövre togs bort som växer med 1 meter på en säsong. För ett uppvuxet, normalgallrat GR-träd är tillväxt på 15-20 cm per år det normala.

Man får beskära dem ingefär som Filippa, dvs gallra mellan de yngre fruktgrenarna, så blir kronan luftigare samtidigt som man får frukt. Inkortningar av grenar på den sorten tycker jag aldrig blir lyckade på de vuxna exemplaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon