Full version: Odlingsbox
Angeleyetears
Hej,

Jag och min sambo bor i en lägenhet på nederbotten och vi har en alta.
Vår altan har plattor och det är tungt och bökigt att ta bort plattorna och lägga jord där. Under själva plattorna är det sand och det försvårar vårt lilla projekt..

Jag undrar om man kunde göra ett trädgårdsland.. Min idé är att ta 4 plank. Snickrar ihop så det ser ut som en rektangel. Jag undrar om man ska ha material i botten så inte jorden läcker ut .....playwood? Och för att skydda plankorna och playwooden ha plast i botten och uppklätt på väggarna. Sedan att borra hål i playwooden och i plasten för att "övervattning" kan rinna ut. Jag har också tänkt på att bygga upp själva rektangeln på små klossar så den inte touchar marken..
Sedan höller jag i jord och planterar..

Låter detta bra eller är det bara något man ska ..... i? Har någon gjort något liknande? Gick det bra ? Vad borde man tänka på? Växterna och Örterna blir iinte färgiftade av plasten?

//Angel.
Åsa, mälardalen zon 2
Går det inte att pilla bort några plattor och ställa dit en pallkrage som fylls med jord (att det är sand under är inga problem snarare en fördel)?
Gurkan
Det finns en meddlem här som heter "KillenSomVillHaGrönaFingrar" som gjort fantastiska odlingslådor med plattläggning runt.

Kolla denna tråd :
Odlingslådor

Jag hade nog försökt ta bort lite plattor som Åsa sa och bygga en låda som passar i hålet, det behöver ju inte vara så avancerat som KillenSom...'s. Den behöver ju inte heller vara rektangulär utan kan ha L-form. eller vad som passar altan/utemöbler osv. Passa på att köpa några vita elrör (plaströr) också, sätt dem som bågar över lådan och dra lite fiberduk så har du nästan ett växthus för några få extra kr.

Playwood i botten känns som överkurs ... plast på sidorna kan vara bra och skyddar träet. Använd helst inte tryckimpregnerat virke utan behandla med linolja/tjära eller låt vara obehandlat.

Höjden (jorddjupet) bestäms av vad du tänker odla.

*bara mina funderingar*
Angeleyetears
Tryckimpregnerat vad det playwooden som vad det?

Det är inte riktig sand, det är bara mindre grusstenar.

Men det kommer att byggas i vår och mina frön kom idag.
Gurkan
Tror inte du behöver ha nån playwood i botten, bättra att låta det vara öppet neråt eller lägga plast (med hål i) eller nån typ av markduk.

Vad jag menade var att man kan undvika tryckimpregnerade brädor till att bygga själva lådan om man är orolig för de kemikalier som används för själva impregneringen. Det finns delade meningar om hur giftigt det är och om det lakas ut i jorden men jag undviker det själv.
Angeleyetears
Okey...
Finns det något hårt material så inte jorden rinner ut på plattorna .
Jag tänkte höja upp lådan några cm från själva plattorna. Men en duk kommer jorden åka ur.
Har du något tips vad man kan ha?
Magdis
Du kanske kunde sätta några plankor tvärsöver botten och sen spänna dit svart jordgubbsplast? Då är det ändå så att vattnet kan rinna igenom.
Angeleyetears
Vad är jordgubbsplast? Vart kan man köpa sådant..
Är det tjockt och vattnet kan i alal fall rinna ut?
kerstin z5-6
Några cm ? Du menar väl dm från plattorna? Annars ryms ju ingen jord ...
Jordgubbsplast är en vävd duk som släpper igenom vatten men inte jord
Finns på alla butiker som säljer trädgårdstillbehör -på metervara -den är ofta svart med gröna ränder
Angeleyetears
Jag ska ha 200 meter lång och 2,50 cm bredd.
Höjden på lådan ska väl vara 30 cm.

Sedan har jagi tne kommit längre i tankeverksta´n.
Magdis
CITAT (Angeleyetears @ 11-02-2006, 21:33)
Jag ska ha 200 meter lång och 2,50 cm bredd.

Låter som en väldigt långsmal låda! tongue.gif Sorry, kunde inte låta bli. Jag förstår vad du menar! Det blir säkert bra. Men vad är syftet med att höja upp den från marken? Skulle bli mycket lättare för dig att bara sätta markduk under och placera den på grusbädden.
Angeleyetears
*shit* nu blev det helt fel.
2 meter lång och 1,50 cm bredd.
Gurkan
CITAT (Angeleyetears @ 11-02-2006, 23:13)
*shit* nu blev det helt fel.
2 meter lång och 1,50 cm bredd.

Och nu blev det rätt ??

Känns fortfarande lite smalt. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon