trollehatt
Hej!
Jag vill ha förslag på en marktäckande växt som jag kan plantera under mina rosbuskar, gärna snabbväxande så jag slipper rensa så mycket ogräs! Jag har ca 25 m rosenrabatt så det går ju åt lite.

Grannen där vi bodde förut hade en växt som liknar silverek i färgen och vita oansenligta blommor. Jag vet inte vad den heter men den var snygg till rosorna. Kan man fröså för att komma ner i pris?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag gissar att grannen hade silverarv(Cerastium tomentosum) . Det finns frön att köpa, jag har dock aldrig testat att fröså så jag vet inte hur snabbt de växer från frö. Sätter man plantor brukar den dock sprida sig mycket snabbt.

Silverarv bilder
noora
Om jag hade 25 meter rabatt skulle jag nog blanda lite olika marktäckare.

En annan silvrig marktäckare är japansk malört. Den växer inte så fort, men jag tycker att den är väldigt söt. Någon låg nepeta kan också bli fin, speciellt till röda och rosa rosor.
Fenja
Här hittar du en massa bra information om olika marktäckare!
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Artemisia stelleriana är fin till rosor -sätt längst ut i kanten -de vill ha det lite torrt , lammöron är fint det med
gunnelö
Om du mest är ute efter att få det lättrensat är månadsssmultron ett bra alternativ. Jag har en 50 m lång rosenhäck med en hel del svåra ogräs. Smultronen håller tillbaka ogräset bra och är ganska lätta att rensa runt. De sprider sig snabbt och det gör ju inget om man råkar riva upp en reva här och där. Kanske inte den roligaste växten men effektiv.

Jag har också bl a vintergröna och ormöga i rabatten men där blir det lätt ogräs som är svårrensade. Själv ska jag efter ett tips här plantera sockblomma Epimedium grandiflora lilafee och e g nanum till våren (se Kerstin z5-6:s album för bilder).

Gunnel Ö
Ophelia
Den där artemisian som Kerstin visar bilder på är mumsigt snygg wub.gif

Själv har jag en viss förkärlek till revsugorna. Plister är inte heller illa. Eller varför inte olika färger på vintergröna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon