Hej
När är det dags att sänka på skuggväv för magnolia, rhododendron och vissa rosor? SLutet februari?
Mvh
kristerh
07-02-2006, 13:49
Det börjar bli stark sol nu, så täck dem nu det är ok.
krister
Dags att slinka iväg till den lokala plantskolan mao. Och visst stämmer det, solen värmer nu. Äntligen!
Här har vi då ingen varm sol, men bra att du tog upp det. I fjol missade jag det.
Jag kör nog igång i mars.
Va? Oj? Men jag har ju en massa roddisar och ett magnoliaträd. Ska jag täcka över dem, över själva busken/trädet? Även om de står i skugga halva dagen? Gör folk detta? *aldrig sett* I rododendrondalen i botansiska (gbg) skulle det ju går åt hur många rullar täckväv som helst.
står de i halvskugga är det en sak. Rhoddis dalen i botaniska är fin.
När solhöjden stiger, så står en del av mina i full sol. Och de mår bra men ... men våren 05 blev en del bruna pga tjäle i marken + sol i mars.
Ena magnolian skall täckas- full sol från slutet feb, den andra står i halvskugga till slutet mars, sedan halvsol/fullsol ( norrsida )
mvh
Borde nog kolla med de tidigare ägarna om de skött om magnolian på nåt särskilt sätt. Den stor i sol ganska många timmar under dagen...
så då var täckningen av ena magnolian och de nya Rhoddisarna + tuvalprosorna klara. går åt mer väv än man kan tro, tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.