Full version: Vad gör jag nu?
Ingela_67
Hej,
Har sått pensér och de har grott fint...ställde lådan på fönsterbrädan och det tog inte ens en vecka så tittade de första upp biggrin.gif Men ska jag flytta dem under lysrör nu på en gång eller ska jag vänta tills de första "riktiga"(har glömt vad de kallas) bladen har kommit?

Har ett annat problem som ni kanske kan hjälpa mig med..har planerat att ha mina sticklingar i ett rum som inte används speciellt mkt..jo, jag trimmar mina vovvar där men annars står det tomt. Har ingen värme påslaget annat än när jag är där inne..så det hålls ganska svalt normalt sett. Men till saken hör att jag hängt upp en Willab Armatur med högtrycksnatriumlampa Agro 400 W, 55000 lumen och när jag tänder den inne i rummet så efter ett par timmar så är det en temperatur på +25 sad.gif Vilket ju inte alls är bra för sådderna som ska ha ganska svalt. Hur gör jag för att hålla temperaturen nere? Ska jag öppna fönstret på glänt eller?

// Ingela.
Lady Hamilton
Ja dina penseér bör nu hamna under lysrör för att växa sig fina och knubbiga. Och gärna ca 12-15*
Det där med HPS lampa har ingen egen erfarenhet av.
Men har vänner som använder dem i sina stora växthus.
Men det bästa vore att du köpte armaturer för lysrör så slipper du besväret med värmen i rummet.
ewa zon 3
Vad tråkigt att det inte fungerar för dig med hötrycksnatriumlampan inne.
Det finns nog ingen annan råd än att göra som Hamilton föreslår: Byta till lysrör. Jag tror inte småplantorna skulle gilla draget från fönstret heller.

Kanske har du ett växthus där du skulle kunna använda lampan både som belysning och uppvärmning? smile.gif

/Ewa
kerstin z5-6
Härav mitt envisa tjat om lysrör ... visst är HPS en fin lampa , belyser stor yta osv .. men värmen ;(
Ingela_67
Tack för era svar...men att sätta ut dem i växthuset nu är ingen bra idé eftersom strömförbrukningen skulle gå i taket eftersom termometern kan visa - 30 många dagar till och med ett gammalt hemmabyggt växthus som det blåser rakt igenom är inte så lyckat sad.gif

Förstår hur ni menar när ni skriver att mindre lysrörsarmaturer inte alstrar lika mkt värme..men just nu har jag inte råd med några nyinvesteringar så den stora får hänga med ett tag till.Får försöka lösa det på något sätt
unsure.gif

// Ingela.
kerstin z5-6
Giv icket upp smile.gif

Du får ta de fördelar som Hps lampan medför -bra o mycket ljus -detta innebär att du faktiskt kan ha det varmare - det du får vara extra observant på är ohyreangrepp -de kommer lätt i värme .Står plantorna ite i direkt drag kan du även öpnna fönstret -och def något senare i vår.
När de vuxit på sig kan en fläkt naturligvis utan värme ,men riktad mot plantorna ett par tim per dygn -ge dem lite extra träning inför utevistelse o växthus
Jag börjar i mitt nya i början av mars -men det har special glas-imitt gamla lilla ,satte jag igång i slutet mars -till dess går det säkert bra för dina plantor
Lycka till
K
Ingela_67
Tack så mkt Kerstin för dina uppmuntrande ord wub.gif

// Ingela. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon