Jan af Lisö
Glömde i höstas att beskära min vinranka Heimrod och undrar vad är det bästa jag kan göra nu, beskära den eller låta bli att röra den ??

Den har växt hos mig i två säsonger, zon II, södra Stockholms län. Den är mindre än en meter hög.
Gurkan
Om den är så liten behöver du nog inte klippa ner den nåt.

Om den blir för tät till sommaren när den växer sig större kan du "pincera" bort småkvistar och skott där det är för tätt.

*misstänker att du strax får råd av expertisen här*

Annars finns det massor av gamla trådar på ämnet så du kan ju prova att söka för att läsa om andras erfarenheter och ta del av de råd som ges där.
RibesRubusVitis
Till ”expertisen” bland vinodlare i nordiskt klimat borde man väl få räkna Jens Michael Gundersen, ordförande i de danska vinodlarnas förening, som driver en vingård i Danmark och har skrivit några böcker i ämnet. På havenyt.dk får han ofta just denna fråga, och brukar svara att den gamla regeln ”mellan jul och nyår” är ”noget vrøvl”. Du kan lugnt beskära nu – om du måste beskära alls. Här en fråga från den 12 mars:

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/1477.html
Lady Hamilton
Jag skulle INTE råda dig att beskära den. Risken är att den blöder i hjäl. Utan bättre är att du "friserar" den i sommar om det behövs. Men eftersom du skriver att den är mindre än en meter hög tror jag inte att det kommer att behövas.
OBS! Jag är ingen expert men har vänner som "råkat" i olycka när de beskurit nyår..........................
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon