Full version: Amaryllisfrön
Jonte_rm
Tjenis..

Jag tror jag har fått fram amaryllisfrön men vet inte...

Frökapseln eller vad man ska säga har öppnat sig lite och i där så finns massa bruna mjuka saker..Är det fröna? stora som en enkrona eller nått..Fast inte runda...

mvh // johannes
mamamaggan
Jepp, det är fröna. Jag fick sådana förra året och satte dem ett och ett i krukor med såjord. De allra flesta tog sig bra.
Jonte_rm
Men ska de vara så mjuka?

Kanske någon som vill köpa dom smile.gif

Om inte, hur ska de sås...Hur långt ner i jorden osv?

mvh // Johannes
mamamaggan
Jag la dem bara i krukorna och strödde lite jord över , kanske 0,5 cm.
Jonte_rm
Tack för svaren smile.gif
mamamaggan
Vassego och lycka till! smile.gif
aqualis
Hej
Satte frön för tre år sedan. Kommer snart att få se den första blomningen. Spännande.
Det har varit jobbigt att komma så här långt. Både sniglar och en insekt som tydligen kan övervintra här i skåne har jäklats med mig.

Insekten är en slags fluga som tyskarna kallar" narsissusswebefliege".
Den tog drygt halva antalet innan jag upptäckte angreppet när dom blev intagna för vintern.
Nu har det varit ordentligt vinterväder här några veckor med temperatur ned till - 13 grader , så jag hoppas att både dom och sniglarna har haft ett riktigt helsike.
Dom är lätta att få och gro.
Bor Du utanför Zon 1 så behöver Du nog inte oroa dig för flugan, men sniglarna älskar ammaryllis. så håll efter dom.
Med vänliga hälsningar
Sven
aqualis
Hej
Satte frön för tre år sedan. Kommer snart att få se den första blomningen. Spännande.
Det har varit jobbigt att komma så här långt. Både sniglar och en insekt som tydligen kan övervintra här i skåne har jäklats med mig.

Insekten är en slags fluga som tyskarna kallar" narsissusswebefliege".
Den tog drygt halva antalet innan jag upptäckte angreppet när dom blev intagna för vintern.
Nu har det varit ordentligt vinterväder här några veckor med temperatur ned till - 13 grager , så jag hoppas att både dom och sniglarna har haft ett riktigt helsike.
Dom är lärra att få och gro.
Bor Du utanför Zon 1 så behöver Du nog inte oroa dig för flugan, men sniglarna älskar ammaryllis. så håll efter dom.
Med vänliga hälsningar
Sven
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon