Full version: Pluggbox
Eva St
Fick se i ett erbjudande från Impecta en Pluggbox för 49 plantor pris 199 kr
Är det någon som har någon erfarenhet av sådana verkar ju ganska bra men vet inte om det är en helt onödig grej
Eva St
Lady Hamilton
Vi är ju alla olika men jag tycker att den verkar bra.
Den fanns även att köpa på Älvsjömässan i fjol ( Willab)
Jag själv har en "enklare" variant som jag anser mig
"inte klara mig utan" smile.gif
Sollan
Jag köpte ifjol och tycker att den funkar bra. Det är bra om fröna gror samtidigt förstås, men annars är den bra, liten och kompakt.
Eva St
Verkar ju lovande och då är priset rätt hyfsat också eller
Eva St
jendah
198-199 kr är det enda priset jag sett... på Impecta, Willab, Blomsterlandet.... Alla verkar ha samma pris.

Utom när jag hade enorm tur i helgen och vi råkade gå in på Göfab... de hade total utförsäljning (verkar alltid ha det här...), så jag fick 60% rabatt på priset (198kr)!!
Jippi. Jag hade en innan så nu har jag två... Fick den sista smile.gif
Gurkan
Kolla här : Pluggbox rolleyes.gif
ester
CITAT (Eva St @ 07-02-2006, 21:00)
Fick se i ett erbjudande från Impecta en Pluggbox för 49 plantor pris 199 kr
Är det någon som har någon erfarenhet av sådana verkar ju ganska bra men vet inte om det är en helt onödig grej
Eva St

I dag har jag köpt min andra i dag! wub.gif Kostar 150:- i min affär och den är ju helt underbar!!! Jag vill ha ännu fler. Vad skönt att slippa knöliga torvkrukor, briketter, sära på småplantor osv. Bara ett plupp och upp kommer en ensam planta med oskadd rotklump.
Men 49 platser är ju lite väl lite...
bikiv
Man bör nog så samma frö i hela boxen! Jag har nu i år gjort samma fel som förra året: sått frön som gror olika fort. mad.gif

Då faller ju hela vitsen med att "ploppa upp" plantorna.
ester
CITAT (bikiv @ 07-02-2006, 22:01)
Man bör nog så samma frö i hela boxen! Jag har nu i år gjort samma fel som förra året: sått frön som gror olika fort. mad.gif

Då faller ju hela vitsen med att "ploppa upp" plantorna.

Det är väl inte värre än att ploppa tillbaka de som inte är klara? Mina frön är också olika, men jag tror att det kommer att gå bra ändå. Jag ploppar ur de färdiga, pluttar tillbaka de som behöver stanna kvar och fyller de tomma hålen med ny jord och sår ÄNNU MER!!!!!!!
Eva St
Nej nu blir jag ju alltså supersugen på dessa pluggboxar men visst är det lite med 49 plantor men om jag dubblar det i år kanske jag kan dubbla även nästa år och med tiden har man ju ett antal då
Eva St
Lady Hamilton
CITAT (Eva St @ 07-02-2006, 22:17)
Nej nu blir jag ju alltså supersugen på dessa pluggboxar..............

smile.gif Då är det inget att vänta på! Slå till redan i morgon, säg till i beställningen att du vill ha dem levererade hellst redan i går! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Eva St
CITAT (Hamilton @ 07-02-2006, 22:36)
CITAT (Eva St @ 07-02-2006, 22:17)
Nej nu blir jag ju alltså supersugen på dessa pluggboxar..............

smile.gif Då är det inget att vänta på! Slå till redan i morgon, säg till i beställningen att du vill ha dem levererade hellst redan i går! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif Jaaaa och eftersom jag inte fick dem igår kanske de kan skicka två extra som kompensation eller laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Eva St
virrevarv
Jag har oxå funderat fram och tillbaka när det gäller Plugg-boxen, och när jag läser vad ni skriver om den, så måste jag nog ha en sån där... Det verkar ganska platssparande... Och då kan man jju få plats med ännu fler!! wub.gif laugh.gif

Ha det gott! Virrevarv
Lady Hamilton
Synd att mässan i STHL är i slutet på Mars.........är också sugen på att köpa ett par. Vet inte vad Impecta tar i frakt men Willab tar i allafall 95:- i expeditionsavgift ( men frakt fritt)
Katti med torpet
CITAT (Hamilton @ 08-02-2006, 08:23)
Synd att mässan i STHL är i slutet på Mars.........är också sugen på att köpa ett par. Vet inte vad Impecta tar i frakt men Willab tar i allafall 95:- i expeditionsavgift ( men frakt fritt)

Om man handlar på en lokal trädgårdsbutik slipper man ju frakt och sånt (om man inte räknar resan förstås).
Har bl.a. sett den på Weibulls men den finns säkert på fler ställen.
Lady Hamilton
smile.gif Ja du med flera har det ju bra..............
Inte finns det "någon lokal butik" här i vildmarken...........
Weibulls? Det företaget finns bara på nätet här..........
Maria zon 6
Ska skicka en sen beställning till Impecta i dag, undrar om jag ska beställa en sån däringa box då...?

Tycker dom verkar jättesmarta, kan den vara bra till att så luktärtor i??? Eller vad sår ni andra i era boxar?
ewa zon 3
Tycker att Pluggboxen fungerar bra. Nackdelen är som sagt priset.
Storleken på varje plugg är ca 2.5 cm i diameter och avsmalnande, höjden är ca 5.5 cm så de ganska små. Man får skola om rätt snabbt mao

/Ewa
Elisabeth P
Men om jag måste skola om dem rätt snabbt ändå, vad är då vitsen med pluggbox blink.gif ? Då tar de ju lik väl stor plats sad.gif
Lisa
ewa zon 3
CITAT (Lisa:) @ 08-02-2006, 19:27)
Men om jag måste skola om dem rätt snabbt ändå, vad är då vitsen med pluggbox blink.gif ? Då tar de ju lik väl stor plats sad.gif
Lisa

Så sant laugh.gif
Jag har 2 på gång i kylen och då var det ju lite behändigt att de inte är så stora plus att jag har bra uppsikt när det börjar gro smile.gif

/Ewa
Gurkan
Jag har köpt pluggbrätt från Lindbloms Frö. Kolla under Tillbehör, priser finns i katalogen.

Jag använder QPD60 och 104. Lagom till det mesta...

Finns massa olika storlekar på plantcellerna/brätten och dom kostar mellan 30 och 50:-, man behöver ha en bricka att ställa dem också.

Jag har ingen "yttryckare" men det går bra med ett finger om jorden är genomrotad.
Lady Hamilton
CITAT (Lisa:) @ 08-02-2006, 19:27)
Men om jag måste skola om dem rätt snabbt ändå, vad är då vitsen med pluggbox  :blink: ? Då tar de ju lik väl stor plats sad.gif
Lisa

laugh.gif Jo Lisa du sparar plats MEDANS det gror, innan du måste skola om. Sedan underlättar det omskolningen betydligt. Allt går smidigt och bra bara att "ploppa upp" o ("putta ner" igen det som inte ska upp ohmy.gif laugh.gif )
Som du ser är det baaaaaara fördelar
Jordiga omskolnings hälsningar från Hammis
Alpiner i Halmstad
Passa på när man planterar granplantor efter Gudruns härjningar. Man kan få ,hitta pluggbrätten så det räcker till alla forumister.
Vi använder en modell med vertikala kammar på insidan av plugghålet, vilket minskar plantans benägenhet att bilda rotsnurr.
Vi sticker i pluggbrätt med 24 resp 40 pluggar i varje brätt.
Brätten står sedan på brickor med ett lager med lecakulor. Vi underbevattnar på brickorna, när vattenytan sjunker under pluggbotten får rotsystemet tillgång till tuft, före nästa vattning.

M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon