Full version: Vill ha id - hjälp
Eva St
Har lallat runt med nya kameran igen - nu bland lite krukväxter och äntligen kanske jag kan bringa lite reda i begreppen med eran hjälp
I albumet Växtfrågor undrar jag vad jag har på bild 1,2 och 3 är någon av dem en Aloe Vera i så fall vilken och vad är de andra. På bilderna 4 och 5 har jag ju Aloe Vera men är det någon som kan säga vilka sorter det är
Eva St
Fenja
Nr 4 är Aloe Barbadensis i alla fall. Jag gissar att de tre första alla kan vara Aloe.
Mvh
Fenja
Eva St
Tack nu är i alla fall nr 4 klar. Vet inte säkert men tror att någon av 1-3 kan vara någon liten Agave. Är det någon av alla dessa som är den äkta Aloen??
Eva St
Fenja
Aloe barbadensis är den som kallas äkta läkealoe. Om du bränner dig i ugnen eller så, bryt av ett blad, sprätta upp det och stryck över det brända området. Du kan även använda den om du brännt dig i solen!
Ska inte användas på öppna sår, den går djupt in och kan dra ner bakterier i såret.
Du kan även använda den i salvor, hårschampon och annat. Kolla lite på Shenet så hittar du en massa information.
Du kan nog ha rätt i att 1-3 kan vara agave med, jag är inte bra på dem.

Mvh
Fenja
Eva St
Aha visste inte om det var den äkta läkealoen men vad är då bild nr5 för sort
Eva St
Zazu
2 och 3 är aloe arborescens, trädaloe

mvh zazu
Eva St
Tackar Tackar mer och mer ordning på begreppen
Vad är det för skillnad på alla dessa Aloe
Eva St
Fenja
Det finns flera hunda olika aloeväxter, de flesta ska ha läkande egenskaper i någon mån.
Mvh
Fenja
Emma_
Jag tycker nummer fem ser ut som en såraloe, alltså aloe vera.

Och brukar inte trädaloe vara lite ljusare i färgen? Min syster har en sådan och den är mer mintgrön, och så ser det ut som att den har mer bakåtböjda grenar. Men den är större, och förmodligen äldre, så det kanske kommer med ålder?

Jag reserverar mig för eventuella fel. tongue.gif

Fina aloe har du i alla fall. smile.gif

Emma
Eva St
Spännande det här med alla olika Aloe - jag är idel öra vad gäller mina olika sorter.
Vad nr 5 beträffar så började den växa otroligt när den fick komma ut på somrarna efter det både blommade den och satte skott. Mina andra Aloe verkar inte alls trivas ute sommartid de blir nästan genomskinliga i "bladen"
om nu detta kan vara till någon hjälp
Eva St
Eva St
Har skrivit in namnen på bilder 2,3 och 4 som jag fått hjälp av er med i albumet Aloe undrar nu om någon kan ge svar på bild 1 och 5 också så vore det toppen
Eva St
stennie
Jag tycker att nr 5 ser ut som en Agave..har den sylvassa spetsar längst ut så är det en sådan!

Fina är dom wub.gif
Eva St
Nej den har inte sylvassa spetsar--- tror nog att det är en Aloe men vilken
sort
Eva St wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Eva St
Ingen som vet????????
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon