|
Massor med krukor sådde jag och sen ställde jag in dem i sovrummet för det stod att de grodde mörkt. Det blir väl inga bär i år, eller? Ska ha smultron som kantväxt runt hela jätterabatten och i dotterns lekstugerabatt så det går åt några plantor.
Lägg en tidning över dem tills de börjar titta upp! Sedan tar du fram dem i ljuset. De växer jättesakta så tro inte att något är fel för att de dröjer. Om du är duktig och skolar isär dem ordentligt så kan du få enstaka bär redan i år! Är det Nelsons Trädgårdssmultron så tänk på att de frösår sig glatt om du inte tar undan alla bär när de vuxit till sig! De revar sig tack och lov mycket sällan. Mvh Fenja
Månadssmultron hette dem. Jasså de frösår sig? Tja det kan de nog få göra om de vill, dottern blir nog bara glad om de blir fler.  Fast jag misstänker att inga bär kommer få sitta kvar så länge ändå när hon är i farten!
Lady Hamilton
08-02-2006, 06:52
Jag brukar så Månads smultron varje år. Har massor med vänner som vill ha plantor. Har även plantor själv. Jag sår alltid i början på Januari och ställer under sängen i lekrummet, där är lite golvkallt. Som Fenja säger så gror de långsamt. Men när de har grott ska du ta fram dem i ljuset. Skola inte om förrens det är hanterbara plantor. Min erfarenhet är att man får MASSOR med bär redan 1:a sommaren och de är inte revbildande. Däremot har jag aldrig upplevt att de frösår sig själva. Övervintringen är inget problem. Låt plantorna vara på hösten och klipp bort det torra på våren MAGDIS! Först NU ser jag vad dina "små signatur gubbar" pysslar med
Nu blev jag ju sugen på att odla smultron också... Men varför vill man inte ha smultron som revar? Jag tycker att det verkar jättepraktiskt om dom sprider sig av sig själv
Lady Hamilton
08-02-2006, 12:10
CITAT (noora @ 08-02-2006, 10:55) ... Men varför vill man inte ha smultron som revar?.......  Jag lovar dig att du blir ganska less efter ett tag........... Ej revbildande kan du dessutom plantera precis där du själv vill ha dem
grycken
08-02-2006, 12:39
Jag tyckte att det var rätt roligt med smultronen som revade sig. De kom med odlingslotten så jag visste inte hur de skulle bete sig. Jag rev bort de skott som jag inte ville ha och lät de andra rota sig.
Månadssmultron köpte jag som plantor och de växte som bara den. Jag delade på dem sent på hösten.
Lady Hamilton
08-02-2006, 12:52
CITAT (noora @ 08-02-2006, 10:55) Nu blev jag ju sugen på att odla smultron också... Men varför vill man inte ha smultron som revar? Jag tycker att det verkar jättepraktiskt om dom sprider sig av sig själv  Håller man inte efter dem så tar de snabbt över stora områden och konkurrerar ut svagare växter. Vill man ha dem som kant runt en rabatt så är det trist att få dem i hela rabatten också. Jag har Lord Nelsons Månadssmultron (inte trädgårdssmultron som jag skrev innan) Hamilton och de frösår sig som bara den här!! Jag brukar dela plantorna var annat, vart tredje år ungefär. Mvh Fenja
Det är nog tur att de inte revar. Fröså sig kommer de nog inte hinna med om det bara gäller att plocka av alla bär.  Det kommer säkert inte saknas grannbarn som gärna smakar lite också. En säkerhetsåtgärd bara....jag kommer att ha en del växter som är giftiga, t.ex Riddarsporre och Digitalis. Min dotter är så pass gammal att hon inte stoppar blommor i munnen och hon kan säkerligen skilja på smultron och blommor. Vad tror ni...borde jag ändå ha smultronen i en helt annan rabatt?
CITAT (Fenja @ 08-02-2006, 13:00) CITAT (noora @ 08-02-2006, 10:55) Nu blev jag ju sugen på att odla smultron också... Men varför vill man inte ha smultron som revar? Jag tycker att det verkar jättepraktiskt om dom sprider sig av sig själv  Håller man inte efter dem så tar de snabbt över stora områden och konkurrerar ut svagare växter. Jag ser fortfarande inte problemet, men det handlar nog mest om vilken "trädgårdsfilosofi" man har  Jag kör på "starkast överlever, de svaga var säkert ändå inget att ha", samt "det är roligare än gräs och kirskål, då gör det inget om det tar över lite"  Fast i en prydlig rabatt kan jag tänka mig att man inte vill att smultronen ska reva
Jag ska ha rosenbuskar, stockrosor, riddarsporrar, silvermartorn och lite annat smått och gott i min rabatt så jag vill nog inte att smultronen ska ta över helt och hållet. Fast det kanske de inte skulle göra ändå, jag vet inte.
Lady Hamilton
08-02-2006, 14:57
När mina barn var små fick de "egna" plantor som de fick bestämma över. Som t.ex. smultron,- jordgubbs plantor och sockerärtor, de fick äta det dom ville. Men jag hade även andra växter som t.ex. på våren har jag väldigt mycket av "minitulpaner" och narcisser som de fick plocka buketter av. De fick så även egna frön och sköta om. Sedan så visste de att det övriga var "mammas", de växter som kunde vara farliga/giftiga visade jag på och talade om att de inte fick röra dem. Aldrig hade jag problem med att de var på "fel" växter.
CITAT (Hamilton @ 08-02-2006, 14:57) När mina barn var små fick de "egna" plantor som de fick bestämma över. Som t.ex. smultron,- jordgubbs plantor och sockerärtor, de fick äta det dom ville. Men jag hade även andra växter som t.ex. på våren har jag väldigt mycket av "minitulpaner" och narcisser som de fick plocka buketter av. De fick så även egna frön och sköta om. Sedan så visste de att det övriga var "mammas", de växter som kunde vara farliga/giftiga visade jag på och talade om att de inte fick röra dem. Aldrig hade jag problem med att de var på "fel" växter. Jag tror också att det kommer gå bra. Det har gått bra med alla buskar vi har i trädgården som det blir bär på, bla blåtry har vi. Vi har sagt till henne att hon aldrig får äta några andra bär än de som växer på buskarna bakom huset, där har vi röda och svarta vinbär och krusbär. Det har inte vart några problem. Det skulle i så fall vara om några blommor fröade av sig med giftiga fröer på smultronen.
netaave
08-02-2006, 16:49
Jag sådde en halv påse månadssmultron för 18 år sedan, idag finns dom hos hela släkten + som kantväxter här så där 20 meter totalt, och flera hundra plantor i trädgården i övrigt. Man kan skörda från midsommar till första frosten. Ja den allra första frosten brukar dom som växer vid väggar också klara.
CITAT (netaave @ 08-02-2006, 16:49) Jag sådde en halv påse månadssmultron för 18 år sedan, idag finns dom hos hela släkten + som kantväxter här så där 20 meter totalt, och flera hundra plantor i trädgården i övrigt. Man kan skörda från midsommar till första frosten. Ja den allra första frosten brukar dom som växer vid väggar också klara. Har de frösått sig så mycket alltså? Jag köpte två påsar månadssmultron men har bara sått den ena än så länge. Det lär ju bli hysteriskt mycket...och jag som har och ska plantera så vansinnigt mycket annat också!  Jag kan oftast inte nöja mig med några plantor av varje utan jag sår hela påsen av alla sorter. Tur jag kan röja av stora bänken ute i garaget och ha plantdagis där!
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-02-2006, 14:55) Jag ska ha rosenbuskar, stockrosor, riddarsporrar, silvermartorn och lite annat smått och gott i min rabatt så jag vill nog inte att smultronen ska ta över helt och hållet. Fast det kanske de inte skulle göra ändå, jag vet inte. Jag tror inte att det är någon större fara, smultronen är ju ganska små till växten. Rosor och annat högt borde väl inte ha några svårigheter att konkurera med små smultronplantor? Egentligen undrade jag mest om det här med revandet utifall att det är så att revande smultron producerar färre bär eller så.
ewa zon 3
08-02-2006, 17:15
Härligt med smultron. Har lite olika sorter men favoriten har blivit ett vitt smultron 'Snövit' Det blir massor av revor men jag försöker se det positivt  för det betyder en massa nya plantor och det är snyggt med de omogna grön-gul-vita bären. I år ska prova med gulbldadigt smultron /Ewa  " Fragaria vesca 'Golden Alexandria' "
CITAT (noora @ 08-02-2006, 17:01) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-02-2006, 14:55) Jag ska ha rosenbuskar, stockrosor, riddarsporrar, silvermartorn och lite annat smått och gott i min rabatt så jag vill nog inte att smultronen ska ta över helt och hållet. Fast det kanske de inte skulle göra ändå, jag vet inte. Jag tror inte att det är någon större fara, smultronen är ju ganska små till växten. Rosor och annat högt borde väl inte ha några svårigheter att konkurera med små smultronplantor? Egentligen undrade jag mest om det här med revandet utifall att det är så att revande smultron producerar färre bär eller så. Smultron som revar sig är ofta "vilda" smultron och de ger betydligt mindre bär, både storleks- och mängdmässigt än de förädlade sorterna. Dessutom remonterar de sällan ända fram till frosten. Mvh Fenja
netaave
08-02-2006, 17:54
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-02-2006, 17:01) CITAT (netaave @ 08-02-2006, 16:49) Jag sådde en halv påse månadssmultron för 18 år sedan, idag finns dom hos hela släkten + som kantväxter här så där 20 meter totalt, och flera hundra plantor i trädgården i övrigt. Man kan skörda från midsommar till första frosten. Ja den allra första frosten brukar dom som växer vid väggar också klara. Har de frösått sig så mycket alltså? Jag köpte två påsar månadssmultron men har bara sått den ena än så länge. Det lär ju bli hysteriskt mycket...och jag som har och ska plantera så vansinnigt mycket annat också!  Jag kan oftast inte nöja mig med några plantor av varje utan jag sår hela påsen av alla sorter. Tur jag kan röja av stora bänken ute i garaget och ha plantdagis där!  Tror det var 25 plantor från början, men dom växer och så delar man, så växer dom igen och man delar ......
Lady Hamilton
08-02-2006, 18:19
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-02-2006, 17:01) ....Jag köpte två påsar månadssmultron men har bara sått den ena än så länge. Det lär ju bli hysteriskt mycket... Lugn bara lugn..........dels blir inte plantorna så hysteriskt stora till o börja med dels är de inte det minsta "kinkiga" med ljuset = du måste inte ha dem under lysrör  Det kommer att bli så bra, såbra ska du se
Jag sådde skogssmultron förra året och där kan vi snacka om att reva sig... Det blev hur mycket som helst Till en början var det trevligt att jag som är nybörjare på trädgård fått något att växa men nu undrar man ju vad jag ska göra av med allt. För det känns ju "ohult" att kasta något.. Någon som har nåt tips? Klarar de övervintring i krukor/lådor? /Karro
CITAT (Hamilton @ 08-02-2006, 18:19) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-02-2006, 17:01) ....Jag köpte två påsar månadssmultron men har bara sått den ena än så länge. Det lär ju bli hysteriskt mycket... Lugn bara lugn..........dels blir inte plantorna så hysteriskt stora till o börja med dels är de inte det minsta "kinkiga" med ljuset = du måste inte ha dem under lysrör  Det kommer att bli så bra, såbra ska du se  Det där med ljuset var ju bra att veta!  Då behöver de inte stå på bästa platsen under lysrören iallafall.
Hej! Jag sådde månadssmultron förra året och det blev massor av plantor som jag kunde plantera ut. De växte jättebra och jag fick stora fina smultron redan på sensommaren o hösten. Ska bli spännande o se hur de blir denna sommaren. Hälsningar Babba
Jag hade nästan glömt bort min smultronsådd där den stått i mörkret i sovrummet, men när jag tittade på den idag så hade det grott! Pyttesmå taniga flärpar tittar upp. Nu står de under lysröret.
Lady Hamilton
18-02-2006, 14:17
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 18-02-2006, 11:24) ... Pyttesmå taniga flärpar tittar upp. Nu står de under lysröret.  ..... Låt dem stå där tills du måste ha platsen till något annat. Då kan du ställa plantorna i ljuset framför ett fönster e.dy. De är inte kinkiga med ljuset men de växer oftast mycket låååååångsamt
CITAT (Hamilton @ 18-02-2006, 14:17) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 18-02-2006, 11:24) ... Pyttesmå taniga flärpar tittar upp. Nu står de under lysröret. :)..... Låt dem stå där tills du måste ha platsen till något annat. Då kan du ställa plantorna i ljuset framför ett fönster e.dy. De är inte kinkiga med ljuset men de växer oftast mycket låååååångsamt Jag tycker det är så trist med plantor som växer så där långsamt!  Ofta hinner de antingen torka ut eller ruttna när de är så där små tycker jag.
Lady Hamilton
18-02-2006, 16:06
Äh! Ha dem där du ser dem och ge dem en "dusch" med blom-sprutan emellan åt. Vips! En dag så ser du.......oj! Vad de har börjat växa o bli fina  Då är det dax att skola om..........
Tack för alla bra tips i den här tråden  . Mina har också grott nu.ska bli spännande och se vad det utvecklar sig till  . I år kan de väl knappast bli för stora för den här söta krukan  /Gillan
Susanna
23-02-2006, 20:47
Den var stilig! Var har du köpt den? Eller har du gjort den själv?
CITAT (Susanna @ 23-02-2006, 20:47) Den var stilig! Var har du köpt den? Eller har du gjort den själv? Nej, nej,...nog för att jag brukar ha en massa projekt på på gång, men icke Jag tittade på den redan i höstas, men den kostade då 180 kr, och tyckte att det var för dyrt, eftersom jag faktiskt inte behöver fler krukor  , men nu fick jag den för endast 69 kr, och då kunde jag bara inte låta bli Men söt är den/Gillan
Så här ser mina smultron ut idag. Taniga små stackare!
Lady Hamilton
25-02-2006, 15:26
 De ser helt "normala ut"! Och smultronen i sommar kommer inte att bli större heller!! Äh! Jag skojade bara! De är väääääldigt långsamma i starten, men sedan du............då går det betydligt fortare. Men de är inte på något sett "svårskötta". Jag lovar att du "ser" när det är dax att skola om. Men du kan börja näringsvattna lite nu om du vill.
Det som jag tycker är svårt med att sköta så där små plantor är att de hinner torka ut så fort eller så råkar man vattna för mycket. Är det bäst att vattna underifrån eller ska man duscha försiktigt ovanifrån? Vattnar man underifrån blir det ju jätteblött i hela krukan. Mina sitter i ganska stora krukor också. Ska så en påse till och ta lite mindre krukor. Med tanke på hur små de är nu ändå så behöver de knappast så mycket jord.
Lejongapen förra året var pyttepyttesmå i början men de växte ändå ganska fort. De klarade sig fint.
Lady Hamilton
25-02-2006, 16:48
Använd duschflaskan, det gör jag. Men eftersom jag sått dem tidigare så har jag dem i minsta krukorna och kan även ha nytta av underbevattning. Men jag duschar dem ändå så gott som dagligen. Och speciellt nu när det varit så soligt o varmt i flera dagar
peppina
04-04-2006, 12:10
Följer tråden med spänning eftersom jag är ganska ny på odlingsfronten  Har sått smultron för första gången och dom har kommit upp ungefär som norrbotten-Magdis. Har nu en kanske lite dum fråga... När det är dags att plantera om, ska man sätta några stycken "groddar" i samma kruka, eller blir en grodd=en planta?
Snart är det dags att plantera ut Smultronen, ska vänta lite till förstås så att det inte finns någon risk för frost. Hur soligt vill smultronen stå? Vill de ha full sol hela dagen? Vilken sorts jord gillar de? Brukar det vara knepigt att få dem att klara vintern eller nöjer de sig med ett lager torra löv och sedan snötäcket på? 1000 och åter 1000 frågor.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|