Full version: Flugtrumet
Floppy
Jag har köpt mina frön, Flugtrumpet Sarracenia, från Impecta.

I deras beskrivning står inget om att de ska stå kallt men...

Sådde mina den 4 januari och det har inte ens gjort en antydan till att vilja komma upp (har gjort som det står i deras beskrivning)...ska jag prova att ställa dem kallt ett par veckor eller?...
Hur lång tid tar de på sig innan de gror?Är det någon som kan ge en lite tips så vore jag evigt tacksam... tongue.gif
Stina i zon 5
Det tar lång tid för dem att komma upp. Sådde förra året i spaghnum som hölls ständigt fuktig mha plast runt byttan och efter ca tre månader i värme kom några söta trumpeter upp! Du har nog bara att vänta! Men sådde du i jord eller vitmossa? I jord har jag tidigare misslyckats med sådden.
Floppy
Tack för svaret...

Jag har sått i jord...det stod så på instruktionen...

Vitmossa har jag inte hört nått om att man kan så i...är förvisso ny så... tongue.gif rolleyes.gif tongue.gif
Hur har du gjort?...du har möjligen inga bilder som man kan få se?
Stina i zon 5
Hmm hade du köpt fröerna på impecta och de säger att du ska så dem i jord?? Jag köpte mina därifrån och är säker på att de skrev att man skulle så i ren fuktig vitmossa. Så gjorde jag iaf. Vet inte varför det ska vara i vitmossa, om det liknar deras naturliga växtplatser eller liknande + att det ju håller fukten utan att bli så tätt som jord blir.
Iaf så glömde jag väl bort sådderna ska i ärlightens namn sägas.....eftersom de aldrig grodde. De fick stå först inne i ett fönster och sedan ute på bron i skugga när våren blev varmare och plötsligt en dag hade de små tittat upp! Har tyvärr inga bilder men de såg verkligen ut som trumpeter bara mycket små! Några cm höga bara!
De såddes i en typ vindruvförpackning i plast med plastfolie runt för att bevara fukten.
Vitmossa kan man säkert få tag på på flera ställen men jag köpte den som en platt förpackning med torkad mossa på en trädgårdsmässa. Kan även finnas i t.ex. gardencenters kanske?

Hoppas det gror ändå men som sagt för mig har det endast grott när jag satte fröna i mossan och inte i jord. Tyvärr. /christina
Floppy
*Sorry*...jag var lite otydlig...jordblandad torv....

*skäms lite*...har tydligen selektiv syn...om man nu kan ha det... tongue.gif
Nu ser jag tydligt...*putsat glasögonen*...att det står ju vitmossa och innom parentes kärrmossa....*fy bubblan vilka lortiga glasögon jag hade*... wacko.gif blink.gif

Ska genast köpa mossa när jag far in till stan...
En fråga...kärrmossa...vad är det...hur ser det ut?...får man tag i det i vilken butik som helst...eller är de special beställning som gäller?
Stina i zon 5
kärrmossa är ( har ingen aning eg. gíssar bara wink.gif ) väl mossa som man själv plockat på nån myr/ i ett kärr?? Kan jag tro iaf. Kanske t.o.m. att det kan vara "jord" från en myr som menas. Annars är det spaghnum du ska leta efter, alltså den riktiga vitmossa som man även kan hitta i skogen (ta inte fönsterlaven ur adventsstaken för det är inte samma! laugh.gif Hoppas det går bra med odlingen ! /christina
Floppy
Har varit runt överallt...men tråkigt nog så skrattar folk bara å säger att jag är ute i fel tid...de används ju bara till julen...å så skrattar de bara åt en... sad.gif sad.gif sad.gif
Men sen när jag förklarar vad jag ska ha den till så då blir de lite oroliga över att deras välsorterade trädgårdsbutik inte har det... *då flinar jag å tänker HA där fick ni, skratta först får skratta sist*...

Men jag har även kollat i vanliga butiker men näpp... sad.gif ...hur gör jag nu då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon