Full version: Kängurutass
Rossi
Jag köpte en krukväxt på Plantagen i helgen och den kallades för kängurutass eller kängurufot. Rätt dekorativ tyckte jag men jag har en känsla av att det är en krukväxt som inte kommer att överleva så länge.

Finns det någon som har lyckats med den och vet hur man ska hantera den för att kunna ha kvar den i många år?

Ps. Det latinska namnet är Anigozanthos
Fenja
Här hittade jag lite info om den. Det finns en underbart vacker röd variant med, vilken har du?
Mvh
Fenja
Rossi
Tack Fenja!

Jag valde mellan den röda och den gula. Eftersom vi har lila väggar i vardagsrummet där jag tänkte ha den så fick det bli den gula i en svart kruka. Snyggt! (Så länge det varar - jag har som sagt mina dubier.) smile.gif
igl
köpte en förra året vid den här tiden. den stod i ca 4 veckor sedan slokade den ihop trots att jag skötte den enligt anvisning, den får ju inte torka ut för mycket. den är nog ganska kinkig tror jag. hoppas du lyckas. jag tänker inte satsa på den någon mer gång.
mvh
inger
Emma_
Jag har frön från anigozanthus, och det står att den är flerårig där, så den ska ju kunna överleva. Skam den som ger sig!

Lycka till smile.gif

Emma
Alexander-VG-zon3
den var verkligen jätte fin om jag jittar en så köper jag en sån verkligen fin smile.gif smile.gif
kerstin z5-6
Eftersom det är en australisk stäppväxt gissar jag att ljusbrist och övervattning lätt tar kål på den -den mår bra ute sommartid
Går att så
Evin
Man övervattnar den lätt...eller låter den torka ut... Min dog av övervattning...
Det var ifs 10-15 år sedan eller nåt jag hade en och mycket har jag lärt mig sen dess, kanske även vattningskonsten wink.gif
Flamingon - växtgalning
jag hade en flera månader förra året, hade fortsatt ha den om den inte blivit full med bladlöss. sad.gif köpte den i slutet av april om jag minns rätt och hade den på balkongen till oktober. växte riktigt ordentligt och blommade hela tiden, hade den stående på golvet i skydd av bambuhängena som jag hade runt balkongen.

så jag kan inte riktigt säga hur den ville ha det inomhus.

många växter som trivdes på balkongen, hade bambu som blommade. men tyvärr så trivdes bladlössen de oxå....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon