Liselotte i zon 3
blink.gif Min mamma ringde mig och undrade när man skall beskära alpklematis, "du som kan så mycket om växter"sa hon.

Jo, tjenare moss ingen aning, men så tänkte jag på er mina kära odlarkamrater, säkert finns det någon som kan hjälpa en som vill hjälpa i sin tur.

Liselotte i zon 3
Rossi
Vi har en alpklematis men den beskär vi i princip aldrig. Bara om något skulle se fult ut men annars låter vi den vara och det trivs den med.

Det blir kul att se om det kommer fler svar i tråden så att vi kan jämföra skötseln!
CGB
Clematis alpina behöver i allmänhet ingen beskärning. Torra förgreningar kan alltid tas bort. Finns det ändå behov att beskära görs det lämpligen efter blomningen.
kristerh
Håller med de övriga om att den inte behöver klippas, däremot kan det bli så att den till slut har alla blommor o blad i toppen, då kan man klippa så man får lite nya skott från roten.
krister
mamamaggan
Vi har en alpklematis som vi klipper ner helt och hållet när den blivit för ful, kanske vart 3:e - 4:e år sådär. Brukar inte vara några problem med återväxten , den växer och blommar så det knakar.

Mitt råd blir lite som de andras , klipp ner det som ser fult ut och var inte rädd för att klippa ända ner till c:a 2 - 3 dm från marken. Den kommer igen.
Cilla
Jag tycker allt på klematis ser torrt och fult ut ända till bladen slagit ut, och hos mig sker det ganska sent för de alpklematisar jag satt i skuggan.

Klematis behandlar jag som en växt som får sköta sig själv efter planteringen (som jag gör noggrannare nu än tidigare). I år kommer jag dock att beskära några av de storblommande lite lätt för att se om jag kan få fram fler förgreningar, som expertisen lovar. Men alpvarianterna får klara sig själva. De döda grenarna ser man inte när växten kommit igång, och de är dessutom ganska bra klätterställningar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon