ewa zon 3
I nummer 1, 2006 av AoT kunde man bla skicka efter fröer till en liten vit änglatrumpet. Fick tillbaka kuvertet med pengar idag. Jag var en av de som blev utan sad.gif sad.gif
Får väl skylla mig själv för jag skickade inte in beställning på en gång. Vet någon var man kan få tag på fröer till just den sorten. De kallar den Liten vit änglatrumpet 'Brugmansia arborea' och det här ska vara en självbefruktande sort som får små äggformade frukter.

/Ewa
Bitta98
Jungleseeds har frö till den. http://www.jungleseeds.co.uk/SeedOrders/enter.html
pisanggoreng
Finns många änglatrumpetsfrö på Tradera också för tillfället, såg jag.

Tradera
pisanggoreng
Här!
ewa zon 3
smile.gif Tack ,tack! kollar upp de nu! smile.gif

/Ewa
Lady Hamilton
CITAT (ewa zon 3 @ 08-02-2006, 18:01)
.....I nummer 1, 2006 av AoT kunde man bla skicka efter fröer till en liten vit änglatrumpet.......

ohmy.gif Liten!
Denna text tog jag från tradera

Änglatrumpet, Brugmansia Arborea (syn. Datura Candida)

Denna 3-4,45 höga stora buske eller lilla träd med något ostyrigt växtsätt förgrenar sig lågt från en kort stam och de långa, äggrunda, sammetslena bladen växter endast på grenändarna. De hängande, vita ,upp till 30 cm långa, brett utsvängda blommorna doftar starkt om natten. Blommar sommar och höst men även annan tid på året. Z.10-12
ewa zon 3
Hm blink.gif Nu blir jag förvirrad blink.gif
Kanske är det inte samma. Den som jag är på jakt efter beskrev AoT som ca 2.5m hög med ca 17 cm långa blommor. Alltså ganska små med "Änglatrumpetsmått" vad jag förstår. De skrev också att Brugmansia arborea var det föreslagna svenska namnet. Ja vad ska jag göra nu, när det verkar finnas flera sorter med samma namn? unsure.gif

/Ewa
pisanggoreng
CITAT (ewa zon 3 @ 08-02-2006, 21:56)
vad ska jag göra nu, när det verkar finnas flera sorter med samma namn? unsure.gif

Beställ en som ser fin ut! smile.gif
ewa zon 3
CITAT (pisanggoreng @ 08-02-2006, 22:22)
vad ska jag göra nu, när det verkar finnas flera sorter med samma namn? unsure.gif

Beställ en som ser fin ut! smile.gif

Jo men....... nu ville jag ju ha den här med lite mindre blommor rolleyes.gif
Jag fortsätter letandet tack för all hjälp smile.gif

/Ewa
Bitta98
Hm blink.gif Nu blir jag förvirrad blink.gif
Kanske är det inte samma. Den som jag är på jakt efter beskrev AoT som ca 2.5m hög med ca 17 cm långa blommor. Alltså ganska små med "Änglatrumpetsmått" vad jag förstår. De skrev också att Brugmansia arborea var det föreslagna svenska namnet. Ja vad ska jag göra nu, när det verkar finnas flera sorter med samma namn

/Ewa

Änglatrumpeten heter Brugmansia arborea, men det svenska förslaget är "liten änglatrumpet". Själva växten är inte liten utan det är blommorna som är små i trumpet mått mätt Så det finns bara den med det namnet. Namnet arboreus=trädlik:P
ewa zon 3
Ok, tack, gör ett försök och beställer smile.gif

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon