Full version: Örter...Mataffären
Angeleyetears
Hej,

Jag undrar varför inte Örter/kryddor håller sig så länge när man köper färska i en vanlig butik? Mina håller sig bara några dagar sedan dör de. Vad gör jag för fel?
Gurkan
Prova att plantera om, dom brukar stå i så himla små krukor och kräver då automatisk bevattning för att inte torka ut ... dom har inte heller mycket näring att leva av och är vana vid massa extra belysning. Klipp ner och plantera om så brukar dom ta sig och bli ok plantor.

Vi snackade om det häromdan i en annan tråd.

Jag citerar mig själv :
CITAT

Min erfarenhet av de små kryddplantorna man köper i mataffären är faktiskt ganska god. Visst är dom hårt drivna och snabbvuxna men om man planterar om och klipper ner så brukar dom ta fart och bli ordentligt kraftiga plantor efter ett tag men visst behöver dom lite avhärdning om dom ska ut i kylan och blåsten. Man kan också ta sticklingar från dem och på så sätt snabbt föröka upp ett stort antal.
Och Noora :

CITAT

Jag håller med  En del stjälkar i varje kruka brukar dö för mig, men det sitter ju massor av stjälkar (som var och en är en egen planta!) i samma kruka så det gör iget om några stryker med. Den äldsta "grönsaksdisk-örten" jag har är en salvia som jag köpte för c:a 10 år sedan. Den har stått på friland vid mina föräldrars sommarstuga de senaste 6-7 åren. Förra året planterade jag ut en salvia som jag hittade i "grönsaksdisken" för tre år sedan om jag minns rätt, och i köksfönstret har jag en rosmarin köpt på ica, nu inne på sin andra övervintring.

Mejram, oregano, gräslök och mynta hör till de "grönsaksdisk-örter" som jag brukar lyckas bäst med. Mejram är inte vinterhärdigt och oreganon brukar jag också behandla som ettårig när jag har den i kruka, men de grönskar fint hela sommaren och ger mycket skörd. Gräslöken tål nästan vad som helst utom att vattnas ihjäl, och myntan är nästan hopplös att ta död på ens om man så ville

Här är hela tråden
LadyG
CITAT (Angeleyetears @ 08-02-2006, 19:18)
Hej,

Jag undrar varför inte Örter/kryddor håller sig så länge när man köper färska i en vanlig butik? Mina håller sig bara några dagar sedan dör de. Vad gör jag för fel?

Örter från t ex ICA står i pyttesmå krukor, samt att de är så snabbt framdrivna att deras rotsystem inte är utvecklat att ta hand om mängden blad de har. Det hjälper att klippa ner dem och flytta dem till en större kruka. Det har t om jag lyckats med smile.gif
Angeleyetears
Okey, ni gör så, det låter rätt smart.
Jag låter de stå kvar i den lilla..
Vet itne varför jag inte har tänkt på det att kunna placera om dem..
Det blir ofta man köper sådana och sedan dör de..
noora
Jag brukar i och för sig låta dem stå kvar i den lilla krukan rätt länge, eftersom jag är lat och inte orkar plantera om dem på en gång tongue.gif Men man måste vattna väldigt mycket då. Jag brukar ställa hela krukan i en större bytta, t.ex. ett stort glas eller en ytterkruka, och se till att det är ett par cm vatten i byttan hela tiden. Det är inte bra för växten i längden, men det får den att överleva de första två-tre veckorna i alla fall. Låter man den torka så är det kört nästan direkt sad.gif
Angeleyetears
Ibland vattnar jag dem för mycket så det dör, eller så vattnar jag för lite och då dör de också..
humla
Ett tips är att se till att få kryddor som butiken just fått hem. Har själv jobbat i butik, och vet att vissa kryddor står länge, torkar ut eftersom de inte får vatten på flera dagar, vissnar och sedan återupplivas. Kvalitén på dem är ju inte alls samma som på de som just ställs ut. wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om man hittar ekologiska kryddor i matbutiken så brukar dessa sitta i rejälare krukor + de är inte lika hårt drivna = de överlever bättre + många kryddväxter ex. basilika är inte svåra att odla från frö så man kan odla en hel del kryddväxter själv.
Gurkan
Just det Åsa, tänkte jag inte på men jag var på Ica-MAXI igår.

ICA har ett stort sortiment av KRAV-kryddor (under eget varumärke) som har ganska stora krukor, typ 7-8cm fyrkant som såg ganska välväxta ut. Dom hade många sorters basilika, lime-, rödbladig-, kanel-, thai-, genovese- osv som såg väldigt fina ut och dom är otroligt lätta att sticklingföröka om man vill. Men visst är det enkelt att fröså basilikan om man inte är föööör otålig.

Dom hade mycket annat också. Olika salvia, timjan, mejram, mexikansk dragon, fransk dragon, grönmynta, citronmeliss m.m.

Köpte inget men däremot ska jag tigga små praktiska brätt, med plats för 6 krukor, näst jag är där.
Micke
De "normala" örterna i små krukor vi hittar i butiken är så kallad slit och släng vara, men de går bra attt utnyttja också på längre sikt om man planterar dem i större krukor och tillför tillräcklig mängd ljus och näring. Men jag förstår inte riktigt det här pratet om "att de är hårt drivna". Det låter så negativt, fast det är konsumenternas egna krav på giftfrihet och billighet som har utvecklat hela systemet.

Krukörterna drivs i ett system som kallas NFT (Nutrient Film Technique), vilket innebär att de drivs upp i en ränna där rötterna är nedsänkta i en ständigt rinnande syrerik näringslösning. Och det fungerar alldeles utmärkt eftersom det medger en hög grad av odlingshygien vilket är en förutsättning för att odla giftfritt, samtidigt som man snabbt och effektivt kan producera en ren vara som folk är beredda att köpa (eftersom det också är ganska billigt).

Faktum är att du inte kan använda bekämpningsmedel i en odling av krukörter och -sallat (vill DU köpa örter/sallat som innehåller bekämpningsmedelsrester???), därför måste man gå in för att göra kulturerna så korta som möjligt istället (6-8 veckor) i kombination med en hög grad av odlingshygien. De som odlar krukörter och -sallat gör det inte för att vara hygglig mot dig, utan för att tjäna pengar på ett godtagbart och giftfritt sätt.

Micke
Gurkan
Men visst är dom "hårt drivna" och snabbvuxna om man jämför med plantskoleplantor. Jag har inte sagt det som nåt negativt utan bara för att visa på skillnaden mellan en planta man ska äta upp direkt och en som är avsedd att plantera ut i trädgården.

Jag har själv byggt flera olika små hydrosystem för bl.a. basilikaodling och vet hur kraftfull tekniken är när man vill att det ska växa mycket.
Angeleyetears
Jaha finns det hållbarare örter som är ekologiskt odlade?
Tyvärr är vån närmaste affär konsum och de har inga ekologiska.
Igår kom mina frön till örter och dyl med posten....
Gurkan
CITAT (Angeleyetears @ 11-02-2006, 18:32)
Jaha finns det hållbarare örter som är ekologiskt odlade?
Tyvärr är vån närmaste affär konsum och de har inga ekologiska.
Igår kom mina frön till örter och dyl med posten....

Som sagt Ica MAXI där jag var hade ett jättesortiment så det kan vara värt ett besök om det finns nån i närheten, annars är det kanske ännu bättre att vänta tills plantskolor och torghandlare börjar sälja sina plantor.
Lasse A
VAD GÖDSLAR DOM MED?

Det är ju ändå ekologiskt, ? Skulle vara intressant att veta. Något Bia-Bakt aktigt kanske.
Åsa, mälardalen zon 2
När det gäller ekologisk odling som är KRAV-godkänd så ska det mesta av näringen komma från jorden enligt KRAV:s regler vilket innebär att den jorden man använder till ekolgisk odling är ganska kraftigt gödslad med ex. ko och hönsgödsel. Sedan kan man använda ekologiska flytande gödningar som ex. Biobact/bycobact någon gång när det som finns i jorden börjar tryta.
Angeleyetears
Okey... Det låter bättre med dee ekologiska och sådana man kan köpa i vanliga plantskolor. Mina frön kom i fredags och ligger i bokhyllan och de vill bara ner i jorden...
Gurkan
Skaffa ett lysrör så kan du så imorrn. smile.gif

Det är trååååkigt att vänta ...

Jag passar på att skryta med mitt inomhus-växthus så länge, kanske det kan inspirera. Bilderna är tagna idag och det är mesta är basilika av det man ser.

Ovanvåningen, 400W HPS som sol :

Nedervåningen, 3st 2x36W lysrörsarmaturer :

Man kan göra det "lite enklare" om man vill. rolleyes.gif
Angeleyetears
Ja, det var jätte snyggt.
Kan jag ta ljus ifrån mitt akvarium.
Det är ett akvarium som inte har några djur och där är det ett ljusrör.
Kan jag ställa ner växterna i akvariumet utan vatten så klart?
Vartköper man de jätte små "plastkrukorna"?

Angel.
Gurkan
CITAT (Angeleyetears @ 12-02-2006, 20:59)
Ja, det var jätte snyggt.
Kan jag ta ljus ifrån mitt akvarium.
Det är ett akvarium som inte har några djur och där är det ett ljusrör.
Kan jag ställa ner växterna i akvariumet utan vatten så klart?
Vartköper man de jätte små "plastkrukorna"?

Angel.

Ja, det borde väl funka i akvariet. Ställ nåt i botten så att krukorna/plantorna kommer upp när lysröret bara.

Jag har köpt krukorna från Lindbloms Frö men det finns småkrukor hos alla som säljer frön och trädgårdgrejer nu, det är helt rätt säsong att hitta sånt.
Angeleyetears
Jag tänkte åka tidigt imorgon till Tornby och inhandla lite smått och gott.

Angel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon