Full version: Frö fråga
Bleu Magenta
Jag kan inte hitta några så annvisningarför dessa frön, som jag köpr från STA. Finns här någon som testat att så dessa?

Cypripedium calceolus
Iochroma australe syn. Acnistus australis
Lilium ledebouri
Nectaroscordum siculum syn. Allium s.

Agneta
Gåsis
Jag kan inte heller dessa sorter men du ska få en länk om du vill så guckusko - Länk

Liljor gror som regel efter kylperiod, undantag finns. Iochroma växer ju sydligt så kanske den kan vara varmgroende. Allium vill också gärna få en kylperiod, det kan aldrig vara fel att prova om ingen vet bättre än vad jag gör.

/Åsa
Anna Maria
Iochroma australe köpte jag också, sådde och hade först inne i rumsvärme, sedan ut i lite svalare temp en vecka (ca 10°) och sedan in i 20° igen - och då grodde dom. 3 uppe hittills. Den hade säkert kommit även utan svalkan men jag blev otålig och ville pröva om det kunde hjälpa till.
Visst är den fantastiskt vacker på bilderna!

Maria utanför Enköping
kerstin z5-6
Nectaroscordum siculum syn. Allium s.-så o ställ ut ..
marskattan
CITAT (Bleu Magenta @ 08-02-2006, 19:26)
Jag kan inte hitta några så annvisningarför dessa frön, som jag köpr från STA. Finns här någon som testat att så dessa?

Iochroma australe syn. Acnistus australis

Jag har testat så dessa frön och redan efter 8 dagar kom dom första små "liven" upp.

I korthet:
Så inomhus i Februari till Maj och täck med ett tunt lager finkorning jord eller vermiculite.
Fröet bör gro inom 21-60 dagar i en temperatur mellan 15 och 18 grader.
Täck med en plastpåse för att lättare behålla jämn fuktighet.
Plantera om när de unga plantorna är stora nog att hantera och avhärda långsamt innan du sätter ut dom.
Undvik att övergöda, då detta främjar bladen istället för blommorna.
Kan övervintras på frostfri plats.

Lycka till!
Agge/marskattan
Bleu Magenta
Tack för svaren.
Dags att så.
Agneta
eagn
CITAT (Anna Maria @ 08-02-2006, 21:47) *
Iochroma australe köpte jag också, sådde och hade först inne i rumsvärme, sedan ut i lite svalare temp en vecka (ca 10°) och sedan in i 20° igen - och då grodde dom. 3 uppe hittills. Den hade säkert kommit även utan svalkan men jag blev otålig och ville pröva om det kunde hjälpa till.
Visst är den fantastiskt vacker på bilderna!

Maria utanför Enköping

Jag undrar var du köpte frön till Iochroma australe
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon