Full version: Pluggbox, del 2
ester
Vi som har eller ska skaffa pluggboxar; Vad har ni i?
Min första box har jag en massa tomater och vattenmeloner som redan kommit upp en bit. Tomaterna ska i god tid ut till växthuset så att det blir några tomater i år. Förra året var det dåligt med det. Melonerna ska ut på gödselhögen. Har haft pumpor ett par år, men de hinner aldrig bli mogna. Fast jag har dem för att deras stora blad ska täcka gödslet och hindra ogräset.
Sen har jag ett par plantor av libsticka, kattmynta och valeriana.

Till pluggbox 2 har jag en rad olika örter som ska ut till mitt kryddland i vår.

Vilken vårkänsla man får, i allt rusk och iskyla, när man ser de små gröna hjärtbladen sticka upp ur jorden
wub.gif
Selma
Sådde för första gången i pluggbox igår. Det blev två sorters petunior och några lejongap. Fröna är ljusgroende, så jag täckte med perlit. Därefter duschade jag på ytan, och sist fyllde jag vatten i bottendelen. Men, hjälp! Efter ett dygn, drygt, har inte minsta droppe vatten sugits upp. Hur ska detta gå? Har duschat ytan ytterligare en gång.
Ni som använt pluggbox - vilka är era erfarenheter med underbevattningen? Kommer det att funka och vattnet sugas upp?
ester
CITAT (Selma @ 09-02-2006, 23:25)
Sådde för första gången i pluggbox igår. Det blev två sorters petunior och några lejongap. Fröna är ljusgroende, så jag täckte med perlit. Därefter duschade jag på ytan, och sist fyllde jag vatten i bottendelen. Men, hjälp! Efter ett dygn, drygt, har inte minsta droppe vatten sugits upp. Hur ska detta gå? Har duschat ytan ytterligare en gång.
Ni som använt pluggbox - vilka är era erfarenheter med underbevattningen? Kommer det att funka och vattnet sugas upp?

Jag har fått vattna på brickan flera gånger. När väl växterna börjar komma upp så suger de ordentligt med vatten!
Lady Hamilton
När jag planterar i "brickor m underbevattning" så ser jag till att såjorden är genomblöt innan jag sår.

Alternativ 1
Jag fyller "cellerna/hålen" med jord och "trycker till" så att jorden är "packad" ända ner till botten. Ställer den jordfyllda "hållaren" på en bricka och fyller upp vatten, fyller på tills det slutat "suga" vatten, kan ta ett par timmar. Man ser att jord ytan är fuktig ovanpå. Sedan sår jag som vanligt enligt frö sort

Alternativ 2
Jag fyller jordcellerna med såjord och "packar"jorden, sår fröna som vanligt (efter frösort) och sedan vattnar jag uppifrån tills det "rinner ut" under "cellerna" och jag ser att "brickan" fylls med vatten.

I båda fallen låter jag brickan vara vattenfylld när jag "sått klart"
Det är viktigt att så jorden har "kontakt" med vatten ytan för att
"kapillär kraften" ska fungera
Magda16
Jag brukar vattna på jorden, dunka den lite lätt så att den packar sig och sedan fylla på de sista cm som blev kvar när resten sjönk ihop. Sedan vattnar jag, antingen genom att spraya eller så tar jag min pepsi max flaska med strilmunstycke. Om man har fuktig jord när man sår behöver man inte vattnan underifrån tycker jag, då blir det för fuktigt.

Så fort det börjar komma upp saker så måste man vara uppmärksam på när det börjar torka upp. Mitt råd är alltså att inte vattna underifrån från börja utan bara se till att såjorden är lagom fuktig.

Jag har planterat rabattlobelia och två sorters pelargoner i pluggaren och jag hoppas att de gror snart, för jag vill se gröna ting just nu smile.gif

Magda
Tesa
Jag använder mest pluggboxar/brätt till sommarblommor och majs...
Tycker det är för små celler till större saker...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon