Alexander-VG-zon3
hittade denna
å där står att skåne-danmakr ligger i 7-8 zon
http://www.scanpalm.no/climate.html
huh.gif ohmy.gif wink.gif unsure.gif smile.gif tongue.gif
kolla lägnst ner på sidan för bild
kerstin z5-6
USDA handlar bara om lägsta temp ... det säger inget om längd på sommar- säsongen tex .. detta innebär att vissa vedartade växter inte går hos oss trots att de enl USDA är i rätt" zon ..
Alexander-VG-zon3
japp det vet jag typ för vi har svala sommarar å fuktiga vintar så går det inte för vissa växter men jag trode inte att man kunde sätta delar av skåne i zon 8 jag trode min zon 2 var 7a eller 6b mer åt 6b så jjag vet typ det men jag trode inte man kunde sätta det i 8 för jag trode det var mer som medelhavs klimat i zon 8 smile.gif wink.gif unsure.gif smile.gif
kerstin z5-6
medelhavsklimat är väl mer 9-10 ?
Alexander-VG-zon3
är det jopp det kanske äär det men jag trode inte ritikgt att skåne å danmark var i 8 trode det lå i 7 zonig del tongue.gif tongue.gif
andreas i uppsala
USDA stämmer inte alltid så bra överrens med verkligheten. Vissa så kallade usda-härdiga växter klarar sig inte(Magnolia Grandifolia), medan andra växter som samtidigt inte klarar sig i samma zon i Nordamerika faktiskt klarar sig här(fatsia japonica).

Annars tycker jag bara det är att testa sig fram. Ingen ska få säga vad som verkligen går och vad som inte går, särskilt om växten i fråga redan ligger på gränsen.
Lady Hamilton
CITAT (andreas i uppsala @ 10-02-2006, 22:40)
.......Annars tycker jag bara det är att testa sig fram. Ingen ska få säga vad som verkligen  går och vad som inte går, särskilt om växten i fråga redan ligger på gränsen........

laugh.gif Jo, vi har ju en "dam" här på forumet som ofta hävdar att "ingenting är omöjligt" smile.gif i allafall ska man inte ge upp innan man testat den ett par gånger o på olika ställen o miljöer i trädgården laugh.gif
( Kan ni gissa vem jag menar?........ smile.gif)
andreas i uppsala
CITAT (Hamilton @ 10-02-2006, 22:52)
CITAT (andreas i uppsala @ 10-02-2006, 22:40)
.......Annars tycker jag bara det är att testa sig fram. Ingen ska få säga vad som verkligen  går och vad som inte går, särskilt om växten i fråga redan ligger på gränsen........

laugh.gif Jo, vi har ju en "dam" här på forumet som ofta hävdar att "ingenting är omöjligt" smile.gif i allafall ska man inte ge upp innan man testat den ett par gånger o på olika ställen o miljöer i trädgården laugh.gif
( Kan ni gissa vem jag menar?........ smile.gif)

Kerstin ja! tongue.gif wub.gif Jag håller helt med henne, något som har resulterat i att Sveriges nordligaste palmodling finns i Uppsala tongue.gif
kerstin z5-6
He gar visst smile.gif Har jag sagt det ? ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif

Andreas försök med palmer är en fantastisk odling! och ett bra exempel på att det lönar sig att pröva om man tycker att sådant är väldigt kul.
Det tycker jag biggrin.gif

Fast dam ,vet jag inte ,har damer så mycket jord under naglarna att de bara kan lackera naglarna 1 månad på året ?,November ...
tveksamt rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
oj vad mycket här har hänt biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif japp sen även så kan man ändra sitt microklimat mycket med
själv ska jag plantera ut kanrei dadel,2 humilis,trachy,sabal minor,kreta dadel till våren
wub.gif wub.gif
fast jag tror inte att man kan sätta skåne i zon 8 bara 7b och 6b kan man nåh sätta det i om mman byter ut 8an mot 7b smile.gif smile.gif tongue.gif tongue.gif
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-02-2006, 11:48)
....Fast dam ,vet jag inte ,har damer så mycket jord under naglarna att de bara kan lackera naglarna 1 månad på året ?,November ...
tveksamt rolleyes.gif

rolleyes.gif Jo-ho-då! DU är visst en DAM..............
än har vi inte glömt "djup-snön" och "hög-klacke-skorna", tror att det var strax före jul? unsure.gif

Så nog VET vi att du "emellan åt" är en "riktig dam" laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon