Kakaduan
Vi stod och tittade ut på gården igår och såg en stor råtta pila förbi. Vi har satt ut fällor vid bilen eftersom vi haft besök där och vi var alltså intresserade av att se vart råttan tog vägen. Den smetöver vägen till grannens tomt mot en bod. Precis när den skulle smita in under boden kom något mörkt farande - alldeles för snabbt för att man skulle se vad det var. En katt hade inte varit så snabb och jag tänkte på något större vessle-djur. Då plötsligt lyfter varelsen från marken med råttan i klorna - en jättestor uggla!!! Mitt i förorten!

Det har jag aldrig sett förut - väldigt trevligt och spännande tyckte vi båda! Inte blir det mindre positivt när man får en råtta mindre.

biggrin.gif
Kakaduan
KURT
Det är inte ovanligt med ugglor nära bebyggelse. Beroende på vart i landet det var så kan det ha varit en kattuggla (även om den mest jagar nattetid). Nu på vintern så strövar också endel ugglor runt, bla hornugglor.

Dag Petersons bok "Rovfåglar & ugglor i Norden", är den bästa guiden till Sveriges ugglor.
Lars-Olof Arvids
Grattis Kakaduan, vad spännande! På en biltur på självaste julafton fick jag se en kattuggla som flög över vägen mitt i strålkastarljuset. Det är en av mina finaste uggleobservationer. Annars brukar ju ugglor höras mer än synas, jag hoppas att de snart börjar hoa i skogarna här.

Olle
pejori
det är alltid trevligt att få se vilda djur i action, i sitt rätta ellement. smile.gif smile.gif
spännande wub.gif
Whiskuchi
Spännande! smile.gif
Själv har jag sett en sparvhök ta en skata en gång (eller snarare försöka, den kämpade länge men var till sist tvungen att ge upp)
Merlin
I somras mördade skator en talltrasthona på vår tomt. Det var ett j... liv utanför mitt fönster och jag fattade först inte vad det var frågan om. Sedan såg jag talltrasten lilla sagade kropp ... de hade slitit bort i stort sett samtliga fjädrar på dess kropp sad.gif
En annan "djurisk" upplevelse fick jag i höstas när jag var ute för att plocka bär till min hemlagade likör. När jag gick runt en stor friväxande häck hoppade - och då menar jag menar verkligen hoppade - en stor älg upp ur buskaget. Älgen och jag blev nog lika rädda båda två!
humla
Vad häftigt! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon