|
Christoffer
09-02-2006, 09:28
Jag har letat efter favabönor här i Göteborg, men lustigt nog så vet inte hälsokosten vad det är, och undrar om det finns något annat, svenskt namn för dem. Enda stället jag har hittat de på är på Willys, i konservburk.
Finns det något annat, vanligare namn på favabönor?
grycken
09-02-2006, 10:22
Det verkar vara bondbönor, Vicia faba, enligt google-sökning.
Fava bönor är fuul bönor på arabiska och är en stapeldiet, på engelska kallas de för broadbeans. Jag föreslår en tripp till närmsta butik som säljer mycket från mellanöstern. /A
Precis som du Cristoffer, har jag inte sett dem i annat skicka än i konservburk. Bakom Backaplan mot Gustav Dalénsgatan/Vågmästarplatsen, i Industriområdet, finns några riktigt skumma arabaffärer som kanske har dem i torkat skick (några år sen jag bodde där dock ...). Ska du ha till utsäde eller ska du äta dem ?? Favabönor = favvobönor i mitt hus ! för att dom är så goda. Dom har hommos och baba-ganosch också av samma fabrikat på Willys. Rekomenderas om du inte redan provat, fruktansvärt gott och nyttigt.
Svante, zon 1
09-02-2006, 12:39
Italienska fagioli fava = engelska broad beans = svenska bondbönor.
I synnerhet i amerikansk engelska säger man dock ofta fava beans. Jag har aldrig sätt dem säljas torkade, men i princip alla fröfirmor säljer utsäde.
Christoffer
09-02-2006, 13:16
Japp, jag har varit på Abassi livs och även intilliggande invandraraffärer. De har mycket annat roligt, men dessvärre inga favabönor. Jag kanske ska åka till Kviberg och kolla. Där brukar de ha ett stort utbud. Det där med att favabönor är detsamma som bondbönor verkar inte stämma helt riktigt, enligt den här länken, dessutom tycker jag att de ser annorlunda ut än bondbönorna: http://www.sevan.se/products/etnisktCat.as...asp?mg=2&sg=621"Bondbönor är större än sina släktingar favabönorna och de kan brukas i allt från sallader, grytor, ris eller marineras. En komplett vegetarisk måltid."
Svante, zon 1
09-02-2006, 14:46
Att jämföra grödor från olika länder är ju alltid lite knepigt, eftersom det finns så otroligt många varianter. Sidan du länkar till är ju ett företag som importerar produkter från länder i arabvärlden, och vad som odlas där vet jag ingenting om.
Däremot är jag 99,9% säker på att de bönor från Italien, England och Sverige som jag räknade upp i mitt tidigare inlägg alla har samma latinska namn, nämligen Vicia faba.
Jag kan tänka mig två olika förklaringar till att sidan du länkade till skiljer mellan favabönor och bondbönor:
1. I arabvärlden odlas det flera olika närbesläktade varianter av Vicia faba och importören har översatt det arabiska namnet på en sort med bondböna och en annan sort med favaböna. Även i Sverige har vi två varianter av Vicia faba, bondböna och åkerböna.
2. Den ena bönan som importören har översatt namnet på är Vicia faba och den andra tillhör en annan art.
Det är svårt att veta vilket som stämmer, och i bägge fallen blir det nog svårt att vara säker på att få rätt om du inte antingen alltid handlar av samma importör eller tar reda på de arabiska namnen.
hm, om bondbönor är dedär stora vita så finns de att köpa torkade. Risenta, TROR jag. De gror lätt:)
Hur gör man för att de ska gro? Ska man bara lägga dem i jord?
Svante, zon 1
10-02-2006, 14:00
CITAT (Carex @ 10-02-2006, 00:47) hm, om bondbönor är dedär stora vita så finns de att köpa torkade. Risenta, TROR jag. De gror lätt:) Bondbönor man köper som utsäde är aldrig vita. Jag tvivlar på att Risenta säljer torkade bondbönor, men man vet ju aldrig...
Torkade bondbönor finns bla. på Willys, dom är lite grön-bruna och lite skrynkliga, dvs. inte släta och fina som vanliga kokbönor.
De stora vita är inte bondbönor som sagt.
Kristoffer ...
Idag hittade jag Favabönor, torkade, 900g påse. Lite rundare än vanliga bönor, bruna och lite buckliga. Köpte inga dock.
Var på ett ställe som heter PayC på köpcentrat Center Syd i Skåneland. Vet inte om PayC finns i din närhet ? Dom har mycket roliga böönor och annat skojs från bla. mellanöstern ... i övrigt är det som nån slags ÖoB-variant. Skrot- och skräpaffär ...
Vill du ha hjälp att få hem en påse så PM'a mig så kan vi säkert lösa det på nåt sätt om du nu inte hittat dem nån annanstans.
Lene i Fredrikstad (Norge)
21-02-2006, 00:04
Jeg odlade bondebønner (som broad beans heter på norsk) ifjor. Ferske, grønne, litt umodne bondebønner smaker godt og kan ikke kjøpes. Så å odle dem i trädgården er eneste måten å oppleve den smaken  . Lett å odle: så direkte ute på våren, de tåler kyla (ikke som andre bønner som må ha det varmt for å spire), høstes når de er modne eller som unge umodne. Jeg kjøpte frøene mine fra impecta. Om navnet: På norsk heter broad beans: bondebønner eller bønnevikker eller valske bønner eller favobønner.
torkade favabönor finns på simmos här ute i hjällbo..
Christoffer
21-02-2006, 15:12
Då är det Hjällbo som jag ska åka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|