Full version: nakenkatt
Kathy
Eftersom det finns en nakenhunds.tråd, så tänkte jag lägga in en nakenkatts-tråd. wink.gif

pejori
hjälp så söta wub.gif wub.gif
men lite synd om dom, dom fryser ju biggrin.gif biggrin.gif
har klappat en sådan på en utställning, och det kändes helt klart konstigt wub.gif
men det beror nog på att hjärnan var inställd på katt, som ska vara pälsiga. wub.gif
Kathy
Själv har jag ganska svårt för deras utseende, tycker egentligen inte att de är vackra. sad.gif
Men jag har träffat på Sphynxar på kattutställning, och de är otroligt mysiga. Ungefär som att klappa en levande persika. wub.gif

De har en något högre förbränning och därmed en högre kroppstemperatur än en katt med päls, just för att hålla kroppsvärmen.
Men jag hars vårt att tro att de uppskattar att gå ut i snön.
kristerh
Jag vet inte om jag tycker de är snygga eller fula wink.gif
de är heltenkelt "fulsnygga" fast jag vill nog inte ha någon..
krister
Klematis
Jag brukar ju alltid tycka om de som inte ser ut som andra. Söta. Är det en framavlad ras eller naturlig tro?
pejori
tror det är en gendeffekt på samma sätt som rexen eller manxen smile.gif smile.gif
tycker nog dom är rätt så söta trots allt smile.gif
Fenja
CITAT (Klematis @ 09-02-2006, 13:21)
Jag brukar ju alltid tycka om de som inte ser ut som andra. Söta. Är det en framavlad ras eller naturlig tro?

Lika naturlig som många andra raser som är framavlade på defekter, gissar jag...

Men jag gillar dem, de är urläckra!

Mvh
Fenja
cic
Tycker också att det finns nåt läckert med dom. Men jag tror inte att jag skulle vilja ha en sån. sleep.gif

Och när jag ser den kan jag inte låta bli att tänka på ett avsnitt av serien "Friends" (Vänner), där Rachel har köpt just en sån katt. Joey blir helt chockad och undrar varför någon har vänt ut och in på katten.. ohmy.gif laugh.gif
Reserv
CITAT (cic @ 09-02-2006, 15:55)
Tycker också att det finns nåt läckert med dom. Men jag tror inte att jag skulle vilja ha en sån. sleep.gif

Och när jag ser den kan jag inte låta bli att tänka på ett avsnitt av serien "Friends" (Vänner), där Rachel har köpt just en sån katt. Joey blir helt chockad och undrar varför någon har vänt ut och in på katten.. ohmy.gif laugh.gif

Det avsnitet kommer jag ihåg, hans minspel är juh helt oslagbart laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Flax
CITAT (Fenja @ 09-02-2006, 13:57)
CITAT (Klematis @ 09-02-2006, 13:21)

Lika naturlig som många andra raser som är framavlade på defekter, gissar jag...

Men jag gillar dem, de är urläckra!

Mvh
Fenja

Att kalla det defekter tycker jag är fel.
Mutationer är snarare det ord jag vill använda då nakna individer ofta är precis lika friska och fertila som deras pälsade motsvarigheter.
Mutationer är ofta naturens nyck som visar sig bli en livskraftig ras eller variant.
Även bland huskatter föds det nakna ungar lite då och då.
pejori
genmutation eller gendeffekt är väl samma sak med olika namn bara smile.gif smile.gif
fel är det ialla fall, även om dom har en rasstandard och är ursöta smile.gif
Fenja
CITAT (pejori @ 09-02-2006, 18:29)
genmutation eller gendeffekt är väl samma sak med olika namn bara smile.gif smile.gif
fel är det ialla fall, även om dom har en rasstandard och är ursöta smile.gif

Amen!!

Mvh
Fenja
Flax
Defekt låter så negativt och fult tycker jag.
Mutation låter trevligare.
Precis som jag tycker nakis låter bättre än nakenfis. smile.gif
netaave
Jag tycker dom är uräckliga, mår illa när jag ser dom.
Som en nyfödd råtta ungefär.
Whiskuchi
De är SÅ läckra!! Och ungarna - som små russin!! wub.gif
silos
DEt är jo farligt att titta på sådana goa katter:jag skulle sååå gärna vilja ha!!!! Kanske tur att jag inte har råd wacko.gif
SannaLasso
Gääääk! wacko.gif

Fy så äckliga. Tänk om den översta är i naturlig storlek! ohmy.gif

Den i mitten - kolla vilken läbbig kropp, men den kanske är dräktig?

Måste man hålla på och smörja in dom med hundkräm var och varannan dag och klämma pormaskar som man måste med nakenhundar?

Varför ska människor hålla på och avla fram såna groteska varelser och varför tas det hit djur som aldrig skulle kunna klara sig ute i vårt klimat?

Uh - nu kommer jag att drömma mardrömmar i natt. sad.gif
Kathy
CITAT (SannaLasso @ 14-02-2006, 23:16)
Gääääk! wacko.gif

Fy så äckliga. Tänk om den översta är i naturlig storlek! ohmy.gif

Vilken tur att smaken är som baken - delad. biggrin.gif
Kathy
Måste man hålla på och smörja in dom med hundkräm var och varannan dag och klämma pormaskar som man måste med nakenhundar?

Vet inte vad du menar med att man smörjer in nakenhundar med "hundkräm"?

Här är en sida om Sphynx-skötsel.

CITAT
Sphynxen sköts ungefär som en "vanlig" katt.
Alla kattor utsöndrar en sorts hudolja som gör pälsen blank och len.
Då sphynxen saknar päls, behöver den badas ganska ofta för att inte kännas "kladdig".
Det bästa sättet är att först bada den med lite "YES" diskmedel, sedan ett vanligt schampo.
Till vardags kan det räcka med att torka av den med en fuktad trasa.
Kathy
CITAT (Flax @ 09-02-2006, 18:25)
Att kalla det defekter tycker jag är fel.
Mutationer är snarare det ord jag vill använda då nakna individer ofta är precis lika friska och fertila som deras pälsade motsvarigheter.
Mutationer är ofta naturens nyck som visar sig bli en livskraftig ras eller variant.
Även bland huskatter föds det nakna ungar lite då och då.

Sökte vidare på Sphynx och hittade denna länk.

CITAT
Sphynxens hårlöshet är en naturlig mutation som kan uppkomma hos alla katter oavsett ras, men dock vanligast hos huskatter. En ressensiv och ärftlig gen som kallas hypotrichosis congenita som ger de dess hårlöshet.
Pälslösa katter har förekommit genom alla tider. Redan de gamla aztekerna hade pälslösa katter som tempelkatter och dyrkade dessa.
Anma

Det finns så många seglivade myter här i världen...
Man behöver inte klämma pormaskar varken på nakenkatter eller hundar. Chihuahuas ögon pluppar heller inte ut som det påstås. Bara som ett till exempel. Har ni hört talas om en glosögd människa vars ögon pluppat ut av sig självt?

Det finns individer med hudproblem hos både katter och hundar, men har inget att göra med om de har päls eller inte...
lissa
Väldigt bra bilder....men dom ser så ledsna ut på ögonen....
SannaLasso
CITAT (Anne R @ 14-02-2006, 23:40)

Det finns så många seglivade myter här i världen...
Man behöver inte klämma pormaskar varken på nakenkatter eller hundar. Chihuahuas ögon pluppar heller inte ut som det påstås. Bara som ett till exempel. Har ni hört talas om en glosögd människa vars ögon pluppat ut av sig självt?

Det finns individer med hudproblem hos både katter och hundar, men har inget att göra med om de har päls eller inte...

För några år sedan var familjen inne på att skaffa en kinesisk nakenhund. Eftersom vi ville veta så mycket som möjligt om rasen så hade vi kontakt med både rasklubben och några uppfödare + att vi träffade och pratade med kinesägare på utställningar.

Hudvården gjorde att vi INTE blev med kines. De "nakna" skulle badas ca en gång i veckan, därefter smörjas in med bodylotion. Pormaskar och finnar skulle klämmas och hållas efter - ja, det är vanligt att dom som unga kan få ungefär samma acneproblem som mänskliga tonåringar! Under sommaren skulle dom under soliga dagar smörjas in med solkräm med hög skyddsfaktor och helst också smörjas in med fuktgivande och mjukgörande kräm innan läggdags. En annan sak som också gjorde att vårt intresse svalnade var att man måste hålla på och RAKA dom för att dom skulle hålla sig nakna! Tydligen är det vanliga numera att även de "nakna" är ganska håriga och rakas inför utställningar. Anledningen till detta är att man vill ha mycket hår på huvudet ("crest"), nederdelen av benen och en rejäl svansplym - för att få det (+ bättre tandstatus) avlar man på de "halvnakna" och rakar dem inför utställningarna. Sicket fusk!

Jag har aldrig hört att chihuahuaögon pluppar ut, däremot vet jag att det händer att enstaka chihuahuavalpar föds med ögonen liggande utanför ögonhålan som två ärtor utanpå huvudet!

Pekingese, shih tzu, king charles spaniel, mops och griffon är raser där det förekommer att ögonen ploppar ut. Vi fick vi in sådana då och då när jag jobbade på en veterinärklinik. Ibland var ögat så skadat att det måste opereras bort men ofta gick det att kränga om ögonlocken så ögat åkte in igen. Ibland fick man lov att sy några stygn för att ögonlocken skulle bli lite stramare och hålla fast ögat bättre. Stora grunda ögonhålor och utstående ögon är ganska vanliga på ovan nämnda plattnosade dvärghundar. Det förekommer inte lika ofta på chihuahua men jag kan ju tänka mig att det förekommer enstaka urploppningar där också. Man ska se till att man inte väljer en valp med för stora ögon, syns ögonvitan runt ögat så är risken större att det kan halka ut i ett gruff eller om man råkar dra hunden i nackskinnet. ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon