sanna
Hej!

Vi håller på att installera bergvärme. För att borrmaskinen ska kunna komma in i vår trädgård har man blivit tvungen att såga ner halva vårt fina äppelträd från 1915.... sad.gif
Nu är frågan: hur ska jag kunna mildra skadorna? Ska jag t ex smörja in sågytorna med något? Har glömt vad det heter, någon typ av vax eller lack som man använder vid beskärning. Bor i Stockholm där väderleken har varit högst varierande de senaste dagarna. Från sträng köld till slask och tillbaks igen. Ge mig ett råd, någon....?
Om det kan vara till någon hjälp kan jag lägga in lite bilder.

Tack på förhand!

Sanna

edit: lägger till ytterligare en fråga. OM nu äppelträdet inte klarar sig, kan jag då spara grenar för senare " glömt vad det nu heter när man liksom läker fast grenar på ett annat grundträd liksom ni vet...". Vilken typ av grenar ska jag då spara och hur ska jag förvara dem?

/Hälsningar igen från Äppelrudisen
Big Gardener
Att smörja in någonting på sårytor är ingen bra idé. Dessa preparat som säljs som sårförslutningsmedel, lac-balsam eller liknande härrör från en svunnen tid när man trodde att träd skulle behandlas genom salvor ungefär som människor smörjer in sina sår. Erfarenheter och forskning visar tydligt att dessa preparat förvärrar skador och främjar rötspridning i träd. Släpp därför genast den idén.

Du säger att halva äppelträdet är borttaget. Är det så att hälften av huvudgrenarna har tagits bort eller handlar det om att halva trädets krona bara har kapats rakt av? Lägg gärna in bilder!

Att kapa grenar rakt av och lämna grova genstumpar är sällan någon bra idé, men hur trädet klarar sig beror mycket på trädets kondition innan tilltaget och hur tillväxten är/var. Även äldre äppelträd har ofta god tillväxtkraft även om de har stora rötskador. Vill man förbättra trädets kondition är de ovanjordiska inte så viktiga som de underjordiska förhållandena. Förbättra trädets rotmiljö genom att tillföra vatten och näring. Att ta bort grässvålen från stammen ut till kronans radie (hela den gamla kronradien) är ett bra sätt att börja eftrersom gräset slukar mycket vatten. Därefter kan man mylla ned välbrunnen naturgödsel av t.ex. ko eller häst samt vattna regelbundet.

Beskärningsmässigt bör man ta bort stumpar som lämnats kvar och se till att snittytor är rena och ordentliga. I princip ska beskärning alltid ske in till nästa grenfäste och grenkragen bör alltid respekteras. Om trädet har förlorat så mycket kronvolym kommer nya grenar säkert att spruta fram till sommaren. Då gäller det att ha is i magen och styra tillväxten rätt. Man bör också tänka på att äppelträd inte blir särskilt gamla: 80-140 år är normalt. Därför kan det kanske vara dags att lägga sitt krut på ett nytt äppelträd?

Vad kan vi lära oss av detta? Planering är a och o i dylika fall. Har man smala och trånga utrymmen intill sitt hus kanske det är oundvikligt att vissa träd måste bort. Men ofta går det att undvika med hjälp av god planering. Min erfarenhet är att man sällan tänker på träden förrän i sista sekunden och då får de ofta stryka med för att lämna plats.

Cilla kan säkert också komma med goda råd!
Big Gardener
Självklart kan du spara ympkvistar. Antingen kan du med lite träning ympa själv, men ännu bättre är att ringa till en plantskola eller en plantskolist och beställa träd på dina kvistar. Det borde inte vara några problem även om det dröjer två år innan man har ett färdigt träd.
Hannele
CITAT (Big Gardener @ 09-02-2006, 11:36)
Att smörja in någonting på sårytor är ingen bra idé. Dessa preparat som säljs som sårförslutningsmedel, lac-balsam eller liknande härrör från en svunnen tid när man trodde att träd skulle behandlas genom salvor ungefär som människor smörjer in sina sår.

Vad kan vi lära oss av detta? Planering är a och o i dylika fall. Har man smala och trånga utrymmen intill sitt hus kanske det är oundvikligt att vissa träd måste bort. Men ofta går det att undvika med hjälp av god planering. Min erfarenhet är att man sällan tänker på träden förrän i sista sekunden och då får de ofta stryka med för att lämna plats.

Man lägger inte salvor så ofta på människor sår heller nu. sleep.gif

Ja, om man börjat minska på ett så stort träd under flera års tid,
skulle det må bättre och inte fått sådan chock.
Jag planterar på trånga ställen, även relatitvt nära hus, men då får jag hålla efter, hela tiden.
Hannele
CITAT (sanna @ 09-02-2006, 11:02)
OM nu äppelträdet inte klarar sig, kan jag då spara grenar för senare " glömt vad det nu heter när man liksom läker fast grenar på ett annat grundträd liksom ni vet...". Vilken typ av grenar ska jag då spara och hur ska jag förvara dem?

Mycket bra idé att ta ympkvistar, det kan du ta fram till mars. Förvara i smörpapper i kylskåpet.
Men då måste du ha ett annat träd att ympa i april-maj, när saven stiger.
Du tar de unga toppskotten, med flera "ögon" på.
Du kan söka på ympning.
sanna
Tack Big Gardener och Hannele för era svar!

Försöker lägga in bilder från albumet men det funkar inte. ! Får meddelandet "Ledsen, dynamiska sidor i IMG-taggar är inte tillåtet."
Jag ska göra ett nytt försök lite senare när jag har mer tid.

Nåväl. Hur ska jag kunna beskriva hur det ser ut i ord... Alltså: trädet bestod av två stammar så att säga, som växt iväg åt varsitt håll, som en klyka. Nu är alltså den ena stammen avsågad och kvar står en stam och ser lite ut som lutande tornet i Pisa.

Jag ska följa era råd så gott jag kan. Tror inte att jag ger mig på att ympa själv, men äpplet är så gott att jag verkligen vill försöka ha kvar sorten i min trädgård. Kan ni rekommendera någon bra plantskola som skulle kunna utföra ympning av mina grenar? Gärna i Stockholmstrakten. Eller en bra länk där jag kan leta mig vidare själv?

Stort tack!
/Sanna
Hannele
CITAT (sanna @ 10-02-2006, 12:43)
Försöker lägga in bilder från albumet men det funkar inte. ! Får meddelandet "Ledsen, dynamiska sidor i IMG-taggar är inte tillåtet."
Jag ska göra ett nytt försök lite senare när jag har mer tid.

Du kan lägga in dina bilder i ditt album här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon