|
gunnelö
09-02-2006, 13:42
Jag ser att det finns en hel del bra trädgårdböcker på årets bokrea. Och billigt dessutom. Själv tänker jag köpa "Amatörerna - tolv trädgårdsälskare" som jag linte läst ännu. Och så undrar jag över boken "Pioner" av Jane Fearnley-Whittingstall. Jag vet inget om den. Finns det någon som har den och vet om den är bra? (Hermann Krupkes bok har vi redan). Vad köper/rekommenderar ni i övrigt?
Gunnel Ö
Jag funderar på "Växternas namn" av Jens Corneliuson. Är det någon som har den och kan säga något om den?
I övrigt blir det till att gå och bläddra lite och se vad som faller mig i smaken. "Prismas stora örtabok" måste jag ju i alla fall titta på, men om den är lika kass som "Prismas stora bok om örter" så är jag inte intresserad. Eller vad tycks om receptet på ört-te, som var ungefär "sätt en färdigköpt påse kamomillte i en kopp och häll på kokhett vatten, låt dra i fem minuter"...
pisanggoreng
09-02-2006, 15:24
Oj, är den så dålig den där örtaboken..?
Det var en av de jag hade spanat in...
Den förra örtaboken från Prisma var så dålig, men den som säljs nu är inte nödvändigtvis samma bok, det är ju inte exakt samma namn. Ibland ger ju förlagen ut nya böcker med nästan samma namn men helt annat innehåll. Förhoppningsvis har Prisma insett att den förra boken var kass och ersatt den med något bättre
Jag ska göra mitt bästa för att lägga vantarna på Lars-Åke Gustavssons Rosor för nordiska trädgårdar del 2. Dessutom vill jag ha Karin Berglunds Längtans blommor.
CITAT (gunnelö @ 09-02-2006, 14:42) Jag ser att det finns en hel del bra trädgårdböcker på årets bokrea. Och billigt dessutom. Själv tänker jag köpa "Amatörerna - tolv trädgårdsälskare" som jag linte läst ännu. Och så undrar jag över boken "Pioner" av Jane Fearnley-Whittingstall. Jag vet inget om den. Finns det någon som har den och vet om den är bra? (Hermann Krupkes bok har vi redan). Vad köper/rekommenderar ni i övrigt?
Gunnel Ö Köpte pionboken på bokrean här i Finland, mest bara för att den var så billig. Inte är den väl helt tokig, men den har samma problem som alla andra utländska (översatta) böcker: frågan om härdighet blir alltid hängande i luften. Fast å andra sidan vet jag inte särskilt mycket om pioner, inte annat än att jag tycker att pratet om att man inte ska flytta pioner är överdrivet. De pioner jag har flyttat på har inte tagit illa upp... Men så mycket mer hjälp av mig kan du inte få i bokvalet, alla andra böcker jag köpte var finskspråkiga... Micke
ewa zon 3
09-02-2006, 20:35
Såg att Akademibokhandeln annoserade om Bonniers stora bok om 'Din trädgård' med Karin Berglund som huvudredaktör 139 kr den rekommenderas varmt. I Stockholmtrakten på Exlibrisbutikerna ska de sälja det botaniska lexikonet 'Botanica' Är det något att ha? Svensk översättning kanske gammalt. /Ewa
Angeleyetears
09-02-2006, 22:33
Jag har också tänkt och att bege mig ut till bokrean. Jag ska försöka hitta en trädgårdsbok ( örter och odling), en bok med gammal inredningstil (hobbybok), och en hästbok. Men jag tycker att de flesta stora bokaffärer har lika böcker i sin rea.
Svante, zon 1
09-02-2006, 22:47
Vet någon något om dessa böcker:
Fröbok: från sådd till planta av Ulla Hasselmark (69:-) Växtförökning av Steven Bradley (89:-)
De ser intressanta ut men det vore kul om någon har läst dem och kan kommentera.
Boken om växternas namn har jag men har faktiskt inte tittat i så mkt, men den är helt enkelt jätterolig när man öppnar den, det står varför en viss växt heter som den heter, i stil med myten om Hyacinthos och hur hyacinten blev till. Sådana saker finns där.
CITAT (ewa zon 3 @ 09-02-2006, 20:35) Såg att Akademibokhandeln annoserade om Bonniers stora bok om 'Din trädgård' med Karin Berglund som huvudredaktör 139 kr den rekommenderas varmt. I Stockholmtrakten på Exlibrisbutikerna ska de sälja det botaniska lexikonet 'Botanica' Är det något att ha? Svensk översättning kanske gammalt. /Ewa Har Botanica och gillar den skarpt som uppslagsverk Eva St
CITAT (gunnelö @ 09-02-2006, 13:42) Jag ser att det finns en hel del bra trädgårdböcker på årets bokrea. Och billigt dessutom. Själv tänker jag köpa "Amatörerna - tolv trädgårdsälskare" som jag linte läst ännu. Och så undrar jag över boken "Pioner" av Jane Fearnley-Whittingstall. Jag vet inget om den. Finns det någon som har den och vet om den är bra? (Hermann Krupkes bok har vi redan). Vad köper/rekommenderar ni i övrigt?
Gunnel Ö "Amatörerna - tolv trädgårdsälskare" är skriven av en av Sveriges allra bästa journalister Randi Mossige-Norheim (jobbar på SR). Men själva boken tycker jag snarast var ganska sorglig. De flesta trädgårdsälskarna som intervjuas är mer eller mindre "föredetta" trädgårdsälskare, d v s deras livsverk håller på att återgå till vildmark!
Christoffer
10-02-2006, 10:16
"Växternas namn" av Jens Corneliuson är jättebra. Jag köpte den en gång på rea, och har aldrig ångrat mig.
Jag är intresserad av Rosor för nordiska trädgårdar. Men det ska ju komma en ny utgåva i vår/sommar har jag läst, där kanadensiska rosor ska finnas med. Är det bättre att invänta den nya upplagan? Ska jag köpa den gamla för att det är rea? I valet och kvalet...
Det blir nog en "Växternas namn" för min del då, om den inte tar slut innan jag hinner köpa den  Jag gillar etymologi. Jag gillar också Botanica som uppslagsverk. Jag brukar slå i Botanica när jag hittat nåt i en bok eller tidning som jag vill ha mer information om. Den största missen är att den är sorterad i bokstavsordning på latinskt namn och inte i systematisk ordning, vilket gör det väldigt svårt att söka efter växter som man inte vet namnet på. BokSkotten på Regeringsgatan i Stockholm har länge sålt den för 200 kr (och gör det förmodligen fortfarande).
gunnelö
10-02-2006, 12:58
Tack för svar om både pionbok och "Amatörerna". Kurt, menar du att boken om amatörerna inte är läsvärd = gammal skåpmat? Eller är den ändå värd priset?.
Det vore roligt att höra om någon mer kan berätta något om pionboken.
Botanica har jag inte men känner till den. Jag blir lite sugen på att skaffa den nu när ni lovordar den.
Nu blir jag förstås nyfiken på vilka andra trädgårdsböcker ni inte kan vara utan eller tycker är trevliga läsupplevelser. Själv är jag förtjust i Karin Berglunds böcker.
Hälsningar Gunnel Ö
CITAT (gunnelö @ 10-02-2006, 12:58) Nu blir jag förstås nyfiken på vilka andra trädgårdsböcker ni inte kan vara utan eller tycker är trevliga läsupplevelser. Själv är jag förtjust i Karin Berglunds böcker.
Hälsningar Gunnel Ö Min absoluta favoritbok är Krydderi av Marguerite Walfridson  Tyvärr finns den inte i tryck längre. Jag såg att det fanns nån annan bok av henne i nån av bokreakatalogerna, det kanske jag borde undersöka närmare. Kryddväxter av Lena Drameus-Åberg är också väldigt trevlig. Den hittade jag på bokrea för ett par år sedan, men har inte sett sedan dess. Bland dom "vanliga" trädgårdsböckerna har jag svårt att hitta någon favorit. De är alla bra på olika saker och kompletterar varandra rätt väl.
Åsa, mälardalen zon 2
10-02-2006, 15:06
Tips: Bokus har lagt ut vilka böcker de kommer ha på rean ex. Ulla Hasselmarks Fröbok kommer de att ta 50kr för.
Finns "Växternas namn" på rea?
Åsa, mälardalen zon 2
10-02-2006, 17:38
CITAT (nina L @ 10-02-2006, 17:07) Finns "Växternas namn" på rea? Om det är den av Corneliuson så finns den med i Akademibokhandelns reakatalog (249kr).
Maria zon 6
11-02-2006, 15:56
Svante: Ulla Hasselmarks Fröbok är rikt illlustrerad och användbar som uppslagsbok när man just börjat med frösådd. Många tips och råd som kan vara nyttiga i början. Har man pysslat med frösådder några år så känns den väl onödig men för nybörjaren är den som sagt både informativ och inspirerande!
titti49zon6
11-02-2006, 16:17
Åsa E tycker att du skall köpa L-Å G:s Rosor del 2 om du gillar rosor den är ett uppslagsverk och där finns uppräknat härdigheten på en massa rosor + odlingsanvisningar och mycket annat Del 1 verkar vara försenad minst ett år-såg att den inte kommer förrän våren 2007
maloppa
12-02-2006, 19:17
Vill bara passa på att tipsa om min favoritbok:
"Trädgårdens rum" av Christel Kvant.
Köpte den för ett år sedan och jag har den fortfarande brevid sängen o bläddrar i den lite då och då för att få inspiration. Vet ej om den kommer med på rean men den är värd att införskaffas.
Johan K
12-02-2006, 19:47
Hittade på Akademibokhandeln" Den nya Nordiska floran" för 129 kr. Det är ett riktigt bra pris för den boken. Fina illustreringar av Bo Mossberg, så den rekomenderar jag starkt. Mvh Johan K
Piccante
12-02-2006, 20:20
Jag kan tipsa redan drabbade och blivande chilifanatiker att Philip Plönninges chilipeppar finns för 49 kr på adlibris.se. Samma låga pris tar de för fröboken av Hasselmark. Man kan förbeställa böcker hos adlibris redan nu.
Sedan kan jag bara instämma med föregående att Mossberg & Stenberg Den nya nordiska floran är ett praktverk. 129 kr är inget pris för en så fin bok.
Ja just som Johan säger, missa för allt inte Den nya nordiska floran! Den är ett praktverk på nästan 1000 sidor!! Vilken möda har man lagt ut på alla illustrationerna!! Ett sanslöst pris, 129,-!! Ska själv köpa fler att ges bort i present!!
CITAT (gunnelö @ 10-02-2006, 12:58) Tack för svar om både pionbok och "Amatörerna". Kurt, menar du att boken om amatörerna inte är läsvärd = gammal skåpmat? Eller är den ändå värd priset?.
Det vore roligt att höra om någon mer kan berätta något om pionboken.
Botanica har jag inte men känner till den. Jag blir lite sugen på att skaffa den nu när ni lovordar den.
Nu blir jag förstås nyfiken på vilka andra trädgårdsböcker ni inte kan vara utan eller tycker är trevliga läsupplevelser. Själv är jag förtjust i Karin Berglunds böcker.
Hälsningar Gunnel Ö Nej det är inte "gammal skåpmat", men det är inte heller den "inspirationsbok" som jag kanske väntade mig att det skulle vara. Personerna som intervjuas har gjort gigantiska jobb, men det är i allmänhet trädgårdar som nu får förfalla, eftersom ingen tar vid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|