Sidor: 1, 2
Rossi
Jag har aldrig direkt lyckats med orkidéer - har väl inte ansträngt mig tillräckligt.

Hursomhelst, nu har jag köpt en vanlig brudorkidé och undrar:

1. Den står i en genomskinlig kruka. Ska jag tolka det som att den tillhör de orkidéer som kräver detta eller kan jag sätta den i en täckande ytterkruka?

2. Hur ofta ska den ha vatten och näring?

3. Måste den ha orkidénäring eller går det med vanlig blomsternäring?

4. Hur mycket ljus/solsken?

5. Hur fort växer själva bladverket? Kommer det att dröja länge innan jag får fler än en blomstängel?

Tack på förhand för svar!
GoSatta
1. du kan ha yttekruka om du vill, vissa säger att den kan ta åt sig solljus genom rötterna också, vissa säger att det inte stämmer, mina har dock måt lika bra både utan och med ytterkruka.

2. när den är torr och rötterna blir vita ska den ha vatten, näring kanske varannan gång på sommaren mer sälland på vintern. man brukar ge lite oftare när dom blommar

3. orchidenäring

4. ljust men ej direkt sol (även fast dom kan klara det också bara det inte blir för varmt)

5. det kan man inte veta, vissa har bara en vissa kan få många.
pejori
instämmer med gosatta. wub.gif
har mina med ytterkrukor, som har en rejäl glipa mellan den och innerkrukan. smile.gif
den mår bra, men jag får också bara en stängel åt gången smile.gif
Rossi
Tack för svar!

I praktiken - hur ofta vattnar ni? Man har ju hört vissa som inte vattnar orkidéerna mer än varannan vecka. Det låter lite sällan tycker jag.

När jag köpte min brudorkidé så kunde man köpa med både en och två stänglar men till olika pris då förstås. Menar ni att min orkidé aldrig kommer att kunna få mer än en stängel - att det skulle vara förutbestämt så att vissa brudorkidér aldrig får mer än en medan andra får fler?
GoSatta
har haft sånna med två som sen bara har fått en och tvärtom vet inte alls hru det fungerar men varierar gör det smile.gif

nu på vintern vattnar jag nog inte mer än varannan vecka men på sommaren kan det bli mer en en gång i veckan efter som jag har det så varmt i min lägenhet. Men man ska tänka på att det är bättre att vattna för lite än för mycket, samma sak med näring, hellre för lite än för mycklet.
pejori
jag vattnar när dom är torra. smile.gif
ibland blir det en gång i veckan, ibland var tredje, det beror på hur ljust och kallt dom står. smile.gif
jag lyfter upp den och känner på hålen under om den är torr eller fuktig. wub.gif wub.gif
den kan säkert få flera stänglar samtidigt. wub.gif
Linda_A
Vilken bra tråd!! wub.gif Jag har själv haft dessa funderingar!

Om inte Rossi tar illa upp så kanske jag kan ställa en fråga som jag tyckte saknades, hur ofta bör man byta jorden, efter varje blomming? Vill de stå trångt som hoyor?
Sommartorparn
CITAT (GoSatta @ 09-02-2006, 14:57)
Men man ska tänka på att det är bättre att vattna för lite än för mycket, samma sak med näring, hellre för lite än för mycklet.

I princip stämmer det nog,...

... men min erfarenhet säger att dom inte tycker om torka när dom har knoppar som ska slå ut. Då blir det aldrig någon blomma. När jag ser att knopparna är långt komna, vattnar jag hellre lite oftare än riskerar att hela blomningsprojektet kommer av sig.

Viktigast att låta rinna av ordentligt innan den åter placeras i ytterkrukan.

Hur ofta dom behöver vatten beror också på konsistensen på komposten. Därför kan olika krukor behöva olika vattningsintervall. Jag brukar titta på den genomskinliga krukan, om det syns kondensdroppar på insidan så behöver den inte vattnas ännu.
kristerh
CITAT (Linda_A @ 09-02-2006, 15:53)
Om inte Rossi tar illa upp så kanske jag kan ställa en fråga som jag tyckte saknades, hur ofta bör man byta jorden, efter varje blomming? Vill de stå trångt som hoyor?

Du byter komposten när den börjar se ut som jord, använd en blandning av barkbitar i olika storlekar, vitmossa är aldrig fel, du kan även blanda i kokosflis.
jag brukar vattna mina 1 gång i veckan under den ljusa årstiden, den börjar faktiskt nu, iaf för mina orkisar, och varannan vecka på vintern.
krister
kristerh
CITAT (Rossi @ 09-02-2006, 14:47)
När jag köpte min brudorkidé så kunde man köpa med både en och två stänglar men till olika pris då förstås. Menar ni att min orkidé aldrig kommer att kunna få mer än en stängel - att det skulle vara förutbestämt så att vissa brudorkidér aldrig får mer än en medan andra får fler?

Det kan hända att de får fler än 1 stängel på de man köper med en stängel, men det är lite ovanligt, däremot har jag märkt att de med fler stänglar kan gå tillb till 1 stängel vid nästa blomningstillfälle wink.gif
och vissa stänglar "bryter" och får fler grenar från samma stängel.
krister
pejori
CITAT (Linda_A @ 09-02-2006, 15:53)
Vilken bra tråd!! wub.gif Jag har själv haft dessa funderingar!

brudorkideerna har jag trångt. wub.gif wub.gif
men dom andra får mer plats, så dom nya bulberna kan utvecklas wub.gif
Biggan_
Här finns en jättebra beskrivning om orkidéskötsel, där du kan klicka dej fram till Phalaenopsis och en massa andra orkidéer också
Stenåsa
Carex
Kan passa på att lägga in en liten åsikt om orkidékompost. Jag brukar göra så att jag inte köper sk. orkidéjord överhuvud taget, uatn kör istället på pinjebark och blandar in lite vitmossa. Anledningen till att jag väljer bort den typiska komposten är att jag anser den vara alldeles för finfördelad, dessutom brukar pinjebark vara billigare! (och snyggare)
kristerh
CITAT (Carex @ 09-02-2006, 23:06)
Kan passa på att lägga in en liten åsikt om orkidékompost. Jag brukar göra så att jag inte köper sk. orkidéjord överhuvud taget, uatn kör istället på pinjebark och blandar in lite vitmossa. Anledningen till att jag väljer bort den typiska komposten är att jag anser den vara alldeles för finfördelad, dessutom brukar pinjebark vara billigare! (och snyggare)

Så gör jag oxså, tycker att den färdigblandade som sagt inte är bra, man får sålla bort massor.
krister
karro
Passar på att bryta in med en egen fråga.

Jag har precis som Rossi inte lyckats något vidare med orkideer. Nu har jag dock slagit personrekord i att hålla dem levande smile.gif

Rent praktiskt hur gör ni när ni ger näring? Jag vattnar mina genom att sänka ner i en hink med vatten och detta har tydligen fungerat utan protester från de små blommorna. Men om jag nu ska börja ge lite näring, ska det också ner i hinken eller ska jag vattna med kanna med näringen utspädd?

/Karro
GoSatta
näring i hinken
karro
Blir det inte mycket "svinn" då eller sparar man näringsvattnet till nästa gång??

Den suger ju inte upp allt ur hinken, menar jag...

/Karro
GoSatta
blir nog precis lika mycket svii om man ska försöka hälla det med en kanna ..

jjg slänger efter som näringen är så billig men man kan spara hinken också
Carex
vattna andra växter med det, har läst att man inte kan spara näring
Sommartorparn
CITAT (Carex @ 12-02-2006, 03:35)
vattna andra växter med det, har läst att man inte kan spara näring

Varför ska man inte spara näringslösning?

Jag har haft precis samma funderingar som Karro om hur man gödslingsvattnar. Kanske gör jag helt på tok?

Jag har 2 petflaskor med färdigblandad orchidégödning, och ur dom tar jag ungefär ett snapsglas fullt och häller i varje kruka. Läste någonstans att komposten inte ska vara snustorr när man gödselvattnar, kanske för att näringen suger upp bättre när det finns lite fukt..... vad vet jag... En del av vätskan rinner rakt igenom, men då brukar jag hälla tillbaks den i krukan ett par gånger och för varje gång är det mindre som rinner igenom.

Mina 2 liter färdigblandad lösning brukar räcka minst ett halvår med denna metod (för de 2-4 orchideer som jag har).
kristerh
CITAT (karro @ 11-02-2006, 09:42)
Rent praktiskt hur gör ni när ni ger näring? Jag vattnar mina genom att sänka ner i en hink med vatten och detta har tydligen fungerat utan protester från de små blommorna. Men om jag nu ska börja ge lite näring, ska det också ner i hinken eller ska jag vattna med kanna med näringen utspädd?

/Karro

Blanda ut i hinken, det gör jag, men det är ju klart att om du inte har så många är det kanske lite dumt att blanda ut i en hink, använd då någon annan behållare som är lite mindre.
krister
Rossi
Kanske en dum fråga men i alla fall: På vanliga brudorkidéer - växer själva bladverket och blir större med tiden. Man tycker ju att det borde göra det men jag kan inte komma på mig själv med att ha sett särskilt stora bladverk.
Rossi
I helgen var vi på Oasen i Malmö och köpte två blommande orkidéer för 79,- resp. 99,-. Det var en brudorkidé och en dendrobium. Sen köpte vi två brudorkidéer utan blommor, bara bladverk, för 39,90,- styck. När vi kom hem upptäcke vi stora feta löss på undersidan av den ena brudorkidéen utan blommor. Vi slängde den för att inte riskera att lössen spred sig till övriga krukväxter hemma. Egentligen borde vi ha åkt tillbaka till butiken men det hade kostat mer i bensin än vad växten kostade. sad.gif
evelina
Jag hakar på den här tråden!

Låter man blommorna ramla av, av sig själv eller plockar ni bort dem??

Hur gör ni med stängeln? för jag har fått så många olika svar när jag läst på nätet.

Nu har jag fastnat i orkidée träsket fast jag inte skulle det!! smile.gif
Rossi
CITAT (evelina @ 13-02-2006, 07:31)
Jag hakar på den här tråden!

Låter man blommorna ramla av, av sig själv eller plockar ni bort dem??

Jag känner att jag också är på väg ner i sörjan ....

Ja, jag är ju också nybörjare men har i alla fall hunnit att köpa en bok om orkidéer och när det gäller blomstängeln så står det att när blommorna vissnat ska man klippa av stängeln vid det kraftigaste ögat så växer det ut nya stänglar. Det stod också att det inte är någon fara om man klipper av stängeln nere vid blombasen. Efter några månader skjuter växten ut en ny stängel.
GoSatta
det där rådet från boken skulle jag ta med en stor nypa salt. Det finns otroligt många arter av orkideer och dom flesta blommar bara en gång per stängel hur mycket man än klipper. när det gäller dom som blommar om (är väl mes phalenopsis men finns säkert fler) så går åsikterna väldigt isär angående klippning vissa säger klipp vissa säger låt den vara personligen tycker jag det verkar komma lika mycket nytt vare sig man klipper eller ej.
pejori
CITAT (evelina @ 13-02-2006, 07:31)
Hur gör ni med stängeln? för jag har fått så många olika svar när jag läst på nätet.

låter bara brudorkideens stängel vara kvar och klipper ner den lite smile.gif smile.gif
dom andra låter jag bli lite gula innan jag klipper bort dom helt. smile.gif
har aldrig fått någon annan än bruden att blomma på samma stängel wub.gif
Rossi
Ursäkta, det var jag som var oklar i mitt inlägg. I boken står det att detta gäller BRUDORKIDÉN.
pejori
CITAT (Rossi @ 13-02-2006, 09:51)
Ursäkta, det var jag som var oklar i mitt inlägg. I boken står det att detta gäller BRUDORKIDÉN.

då stämmer det. smile.gif
spara stängeln och klipp tiill ögat som du sa. smile.gif
Sommartorparn
CITAT (pejori @ 13-02-2006, 10:06)
CITAT (Rossi @ 13-02-2006, 09:51)

då stämmer det. smile.gif
spara stängeln och klipp tiill ögat som du sa. smile.gif

Fast på en annan tråd fick vi lära oss att helst inte klippa alls. Jag ska se om jag hittar den........

tråd om klippning av orchideestängel

Jag har ett par brudorchideer som jag har klippt stängeln på. De förgrenar sig inte något vidare. Stjälken står rakt upp som en pinne, och ungefär på halva höjden går en klen sak ut i rät vinkel. Visserligen blir det blommor på den, men inte speciellt snyggt med kal pinne som sticker rakt upp. Det översta ögat torkade in. Så nu ser jag fram emot att se hur det blir när man inte klipper....
kristerh
CITAT (Rossi @ 13-02-2006, 07:48)

Välkommen wink.gif laugh.gif laugh.gif
krister
kristerh
CITAT (Rossi @ 13-02-2006, 07:18)
Kanske en dum fråga men i alla fall: På vanliga brudorkidéer - växer själva bladverket och blir större med tiden. Man tycker ju att det borde göra det men jag kan inte komma på mig själv med att ha sett särskilt stora bladverk.

Det finns både ph med större o mindre blad, beror på sort, en del har upp till 30 cm långa kraftiga blad ,medans andra har mindre blad, och just ph:n har inte så många blad heller, allt mellan 4-6 st, den fäller de äldsta bladen vartefter nya växer ut.
krister
Rossi
CITAT (kristerh @ 13-02-2006, 12:50)
CITAT (Rossi @ 13-02-2006, 07:48)

Välkommen wink.gif laugh.gif laugh.gif
krister

Tack! laugh.gif

Då kan jag ju passa på att fråga också. Ska man sköta phalenopsis (eller hur det stavas) och dendrobium på samma sätt? Jag köpte ju en dendrobium (limegrön blomma med lila mitt) i helgen.
kristerh
Nu är jag ingen xpert på dendrobium men de ska ha en lång viloperiod utan knappt nåt vatten alls wink.gif de kan du ställa ut på sommaren, skiftningarna i temperaturen gör att blombildning stimuleras, de har sina stora köttiga blad som innehåller mycket vätska,

ph:n vattnas när den är torr, du kan se om den är torr på att rötterna blir vita, du behöver inte vattna om rötterna är gröna, du lär dig ganska snart att känna på vikten om den vill ha vatten, då väger den knappt nåt,
vattning ca 1 gång i veckan nu på sommaren och var 10-14:e dag på vintern. Och inget vatten i bladvecken då ruttnar den garanterat.
krister
Rossi
Tack, tack Christer! Tror du att jag kan ha dendrobien svalare på vintern då när den ska ha en viloperiod? Jag kan ju ställa den i garaget tillsammans med cliviorna. Där är 8-11 grader om vintern.
kristerh
den vill nog ha mycket ljus wink.gif men om den får det är det nog bra, men som sagt den vill ha skillnader i tempen för att sätta knopp.
krister
Biggan_
CITAT (kristerh @ 13-02-2006, 13:08)
den vill nog ha mycket ljus wink.gif men om den får det är det nog bra, men som sagt den vill ha skillnader i tempen för att sätta knopp.
krister

Stopp, stopp, stopp!
Det beror på vilken sorts dendrobium det är. Kolla först upp vilken sort du har Rossi. Lite hjälp och råd får du här Neovita
Är det en dendrobium av phalaenopsistyp så är minimitemperaturen 15 grader.
Rossi
CITAT (Birgitta P @ 13-02-2006, 13:25)
krister

Stopp, stopp, stopp!
Det beror på vilken sorts dendrobium det är. Kolla först upp vilken sort du har Rossi. Lite hjälp och råd får du här Neovita

OK. Men hur vet jag vilken sort det är? Jag köpte den på Oasen i Malmö och där står bara dendrobium. Den har limefärgade blommor med lila mitt. Jag ska ta ett foto av den och lägga ut här så kanske ni kan hjälpa mig.
Biggan_
CITAT (Rossi @ 13-02-2006, 13:27)
CITAT (Birgitta P @ 13-02-2006, 13:25)
krister

Stopp, stopp, stopp!

OK. Men hur vet jag vilken sort det är? Jag köpte den på Oasen i Malmö och där står bara dendrobium. Den har limefärgade blommor med lila mitt. Jag ska ta ett foto av den och lägga ut här så kanske ni kan hjälpa mig.

På dendrobium nobile (svalväxande) kommer blommorna strödda direkt på bulben. På dendrobium phalaenopsis (varmväxande) kommer blommorna på en stängel från toppen på bulben. Tror bestämt att det är den sistnämnda du har.
Rossi
Tack Birgitta! Jag ska hursomhelst ta ett foto ikväll och lägga ut här så ska ni få se hur den ser ut.
kristerh
förlåt wub.gif wink.gif jag minndes fel, den jag beskrev var cattleya laugh.gif laugh.gif
tack Birgitta för att du är vaken. jag hade en dendrobium tidigare som jag totalt misslyckades med så den kastade jag.
krister
pejori
allt dendrobiumprat fick mej att plantera om min wub.gif wub.gif
ska bli kul att se vad som händer med den smile.gif
Rossi
CITAT (pejori @ 13-02-2006, 14:18)
allt dendrobiumprat fick mej att plantera om min wub.gif wub.gif

Visst är det kul när man blir inspirerad! Skönt att det inte enbart är tjafs här på Odla. sad.gif
pejori
CITAT (Rossi @ 13-02-2006, 15:04)
CITAT (pejori @ 13-02-2006, 14:18)
allt dendrobiumprat fick mej att plantera om min wub.gif  :wub:

Visst är det kul när man blir inspirerad! Skönt att det inte enbart är tjafs här på Odla. sad.gif

instämmer smile.gif smile.gif
Gillan
Tack för en otroligt matnyttig tråd. Här lär man
sig massor. Alla mina fem st som jag fick den
7:e januari blommar lika vacker än, och har
inte ens tappat en enda liten blomma. wub.gif

Hur länge brukar dom blomma?
/Gillan
pejori
det beror på vatten och värme smile.gif smile.gif
står dom inte direkt över ett ellement, så håller dom längre smile.gif smile.gif
ibland i flera månader....min ena blommade i tre månader, men den stog i mit svala sovrum biggrin.gif
Gillan
Ja, här dör de inte av värmeslag, det kan jag lova.
Element har vi ju inga, och mer än 16-18 grader blir
det inte vid det fönster där de står wub.gif
Kyligt för oss, men skönt för dem då. wub.gif tongue.gif

/Gillan
Linda_A
Min börjar tyvärr tappa blommorna nu. sad.gif Frågan är hur jag ska göra nu, tror att det är en vanlig brudorkidé.

Slår vad om att jag inte klarar av den. sleep.gif
Rossi
Så här ser alltså min Dendrobium ut. Om det finns någon som vet vad det är för sort eller åtminstone vilken katergori den tillhör så vore jag tacksam.

Annlo
Läcker färg! wub.gif Är tyvärr dålig på dendrobium (har tre själv, men kan inte så mycket om dom) men jag gissar på en dendrobium phalaenopsis!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon