milla
Köpte sex sorters dalia knölar de dök upp ganska snabbt alla utom en. ett par dagar senare såg det ut som om någon pudrat lite florsocker på två av dem. Jag tänkte hjälp svamp el något annat smitt samt och flyttade dem till karantän direkt. Detta är ca en vecka sen. Ingen av de andra, inklusive mina gamla som jag haft ett par år har fått något hittills. Så jag hoppas de inte blivit smittade. De andra två torkar jag av så fort jag ser nya "puder fläckar". det verkar komma inifrån ser inte ut att va nån ohyra.
Nån som vet vad det är och vad jag ska göra?
Hittills verkar de två klara sig bra men jag är rätt rädd att de ska smitta de andra.
Mikael
Tänk, jag har också något på båda mina Hawaii-dahlior.
Lite som en vit beläggning på kanterna på de första bladen som tittat upp.
Det är nästan som torkad färg.

Vad gör man ? Bara att kasta eller ???
Har 10 dahlior på balkongen inklusive dessa 2, och vill ju att de skall vara friska !!!!
Åsa, mälardalen zon 2
Är de vita fläckarna mjöliga kan det vara mjöldagg. Det finns en massa olika arter mjöldagg och de går ibland på bara ett växtslag ibland kan de gå på flera. Vissa mjöldaggssvampar gynnas av torka andra av fukt.
http://sll.bibul.slu.se/showdoc.php3?article_id=7910

Har bladen blivit duschade med vatten kan vitaktiga fläckar vara kalkavlagringar.
milla
Bra beskrivning på elendet, Mikael!
Vi har nog fått samma "sjukdom" på Dalierna. Jag knep bort de blad som hade blivit lite vita och torkade sedan bort minsta lilla vitt som dök upp.
Det är snart över en vecka sedan jag såg något vitt, så kanske jag har fått bort det.
Satte ut alla Dalior i dag men försäkerhets skull får de fortsätta stå i karantän en bra bit från de andra.
Mikael
CITAT (milla @ 11-05-2003, 22:18)
Jag knep bort de blad som hade blivit lite vita och torkade sedan bort minsta lilla vitt som dök upp.

Hej igen, får nog nypa bort bladen jag med... men är det bra efersom det är på de första blad som nu kommit upp ???
Jag behöver ju inte nypa hela skottet antar jag, eller kanske det är att föredra då det förhoppningsvis kommer fler även fast knölen är nyinköpt.

Vår Arabian Night har närmare 20 skott men den är några år nu...

Hur långt från de andra måste den stå för att inte smitta ner resten ? Vår terrass 6 meter bred ca och längre ifrån varandra än så kan de alltså inte komma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon