Full version: hur gör ni
nina L
Ja hur gör ni när ni planterar perenner? Låter ni krukorna stå inne först eller slänger ni ut dem på backen direkt? Om ni har dom inne så hur länge? Vilket har fungerarat bäst? Jag har gjort på bägge sätten men inte skrivit upp (som vanligt) vad jag gjort.
kerstin z5-6
Stå inne ???Jag vet inte riktigt hur du menar ?? -de gror inne -flyttas till växthus o sen ut i slutet av maj om det är tillräckligt varmt
Har man inget växthus att mellanlanda i måste de avhärdas på vanligt sätt mellan inne o ute -som vilken sommarblomma som helst
Har de grott ute och aldrig kommit in -.behövs naturligtvis ingen avhärdning alls

Eller menar du färdigköpta perenner ? ...Där beror det ju på när o var man köpt dem,dvs vilken miljö de kommer från
nina L
Jag uttryckte mej otydligt. Jag menar perenner som behöver en kylperiod för att gro. alltså låter ni först fröet suga åt sig vatten inne i några dagar för att sen flytta ut sådderna i snön
kerstin z5-6
tongue.gif aha -de får alltid stå inne 24 tim/ (längre kan ge oönskade enstaka groddar-) innan jag sätter ut dem smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon