Maria zon 6
Till våren har jag planer på att sätta en liten "sarg" runt mitt kryddland.

Landet är drygt 1 x 2 meter och jag har tänkt mig en sarg runt hela som är ca 20 cm hög. Tänkte mig den pilflätad - men måste jag använda just pil? Det är ju inte pilen som material jag vill åt, utan själva utseendet.

Pil skulle jag behöva köpa medan jag har obegränsad tillgång av diverse sly, typ björk, sälg m.m. Kan jag använda något av det att fläta av?

Själva odlingsbädden som ska kläs in är idag upphöjd, kan jag låta jorden gå ända emot sargen eller bör jag ha ett luft-mellanrum? Pinnarna jag slår ner i jorden - hur långt mellan dem bör det vara?

Jättetacksam för alla tips och idéer ni kan komma på! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan fläta med alla trädslag som är tillräckligt böjliga för att forma till i den form du vill ha, så även sly brukar funka.
Gåsis
Så här har jag gjort bakom en rabatt, men högre och lite grövre än du tänkt för hos mig var genom rabatten bästa hundvägen. Jag har flätat i asp som var ganska grov och mellan stolparna är det 120 cm. Tätare tror jag det ska vara om vidjorna är smalare.

/Åsa
Johan K
Själv ska jag använda hassel som växer mycket runt omkring här, till att fläta ihop ett staket ca 40-50 cm högt runt mitt blivande köksland (första våren i den nya trädgården).
Inannför ska jag sätta ett snigelstopp i gallvadplåt, beskrivningen på den finns någon stanns här inne i forumet.
Detta ska väl förhoppningsvis hålla sniglarna borta.
Låna eller köp nån bok i ämnet för att få inspration och goda råd under uppbyggnaden, det finns ju så mycket annat man också kan göra.
smile.gif

Mvh Johan K
Kalle Mandelstam
Du säger ju att du har sälg att tillgå, och det är ju så nära pil det går att komma, det är ju Salix det med. Så nog verkar du ha material att tillgå. smile.gif

mvh

Kalle
Maria zon 6
Det blir nog sälg till kryddlandet!
Jag vill att det blir sommar nu, när jag fått en idé vill jag ju genomföra den direkt!!! biggrin.gif
Emmaibäcka
Det tråkiga är , om det är kant ikant mot en gräsmatta, att gräset växer upp i flätverket. Det gjorde mig vansinnig hemma. Trimmer är ju bra, annars får man gå o repa förhand = mkt merarbete. Men fint är det wub.gif
Gurkan
Gräset gör väl ingen skada om det växer in i staketet lite ?? Eller har jag missat nåt ...

Har svårt att tänka mig nåt vackrare än en gammal gärdsgård där "naturen" får växa in och bli en del av det hela ...
Ingo
En tidigare granne till mig kantade rabatterna med videkvistar flätade i bågar som gick om lott, c:a 20 cm höga. Det blev en mycket snygg "vågig" kant. Den familjen flyttade dock och nästa ägare tog bort kanterna. Tyvärr minns jag inte så bra hur de såg ut att jag kan förklara precis hur de var gjorda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon