Full version: Kerstin, snälla...
Fenja
Jag har fått en massa fröer utan odlingsanvisningar, orkar du ta en titt och berätta vilka som ska stratifieras eller höstsås? Jag har fått uppfattningen att alla är perenner, stämmer det?

Iberis sempervirens 'Snowflake'
Lythrum salicarina 'Rosy Gem'
Cantaurea scabiosa
Tellima grandiflora
Veronica austriaca ssp. teucrium 'Royal Blue'
Kitaibela vitifolia
Clematis alpina
Delphinum dmibarbatum
Clematis tangutica 'Radar Love'
Teucrium chamaedrys
Tiarella wherryi
Allium narcissiflorum
Stor blåklocka
Blå bergsvallmo

Mvh
Fenja

PS Naturligtvis är jag tacksam för hjälp från alla som vet något om detta!!
nina L
Impecta har flera av dessa fröer och såråden finns där.
Fenja
Visste inte att de hade sina såråd online, men då ska jag kolla där, tack!
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
iberis sempervirens 'Snowflake' mörkt täck frö -varmt
Lythrum salicarina 'Rosy Gem' varmgroende vackra smile.gif
Cantaurea scabiosa kallperiod-ska det vara centaurea? Annars fel råd smile.gif
Tellima grandiflora kallperiod gärna 6v
Veronica austriaca ssp. teucrium 'Royal Blue' varmgro
Kitaibela vitifolia ljusgroende ytsådd -varmt
Clematis alpina kall 5-6 v
Delphinum dmibarbatum kan gro varmt om trilskas? kyl dem 4v
Clematis tangutica 'Radar Love' som alpina -gärna 6v
Teucrium chamaedrys-snabb !varmgrodd
Tiarella wherryi-varmgrodd -tog tid dock 3v eller mer -ge inte upp
Allium narcissiflorum-ut kallperiod eller ut till vår
Stor blåklocka varm
Blå bergsvallmo kylskåpsgro-eller ställ ut under snö-skuggigt läge -passas noga på våren -kan gro vid +2 grader -rotröteanfrätta saker -pyssel ? -värt det:)
biggrin.gif Lycka till med fina sorter !
Fenja
TACK Kerstin! wub.gif Vilken tur att vi har dig här, jag litar mera på dina råd än fröfirmornas!
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
laugh.gif tack tack smile.gif biggrin.gif
Tänk om de inte gror nu då blink.gif
men de gör de tror jag biggrin.gif
nina L
citat"Veronica austriaca ssp. teucrium 'Royal Blue' varmgro"
JAg sådde min och ställde ut på balkongen förra vintern. Den grodde fint.

citat"Lythrum salicarina 'Rosy Gem' varmgroende" Jag gjorde förra året som Impecta skrev och ställde ut, kanske var det därför de inte grodde. Ska pröva varmt i år.
kerstin z5-6
Observera -de flesta perenna frö TÅL kyla -men en del gror inte förrän det blir tillräckligt varmt -saknar man möjligheter till xrtra ljus osv kan man alltid ställa sådderna ute -men jag har för mej att Fenja har lysrör ?

Vissa tycker ändå inte om att stå med vatten -isvatten i krukorna - då kan de ruttna -kanske var det vad som hände dina fackelblomster ? Nina ?
smile.gif
noora
Jag ställde ut mina Tiarella Wherryi i snön. Var det dåligt? unsure.gif Vet inte var jag kollade såråden, men jag hade skrivit "kallgroende" på påsen (som inte hade några anvisningar alls tryckta av tillverkaren). Det finns fröer kvar i påsen, jag kanske borde så dem också och ställa inne för säkerhets skull?
kerstin z5-6
De kan stå ute som sagt -fröna skadas inte men de gror först när det blir varmt
Fenja
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-02-2006, 19:13)
Observera -de flesta perenna frö TÅL kyla -men en del gror inte förrän det blir tillräckligt varmt -saknar man möjligheter till xrtra ljus osv kan man alltid ställa sådderna ute -men jag har för mej att Fenja har lysrör ?

Vissa tycker ändå inte om att stå med vatten -isvatten i krukorna - då kan de ruttna -kanske var det vad som hände dina fackelblomster ? Nina ?
smile.gif

Nä, jag har kört utan lysrör, men i år har jag kommit över ett tiotal större/längre lysrörsarmaturer som en kompis håller på att fixa hissanordningar till så det blir en rejäl odlingyta!! Hurra! Det ska bli så roligt att testa hittills har jag ju bara läst om den stora skillnaden.
Mvh
Fenja
nina L
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-02-2006, 19:13)
smile.gif

JAg hade mina fackelblomster på min inbyggda balkong, så snö och regn komm ite åt mina sådder.Det konstiga var att de andra sådderna grodde fint typ veronika, perovskija, cortaderia sellona mfl. Kollade emellanåt att sådden inte hade torkat, men tja man kan inte lyckas varje gång. prövar nu att så varmt. En tanke slår mig nu!! Tänk om jag glömde lägga i frön i krukan o hemska tanke sad.gif blink.gif biggrin.gif ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kerstin z5-6
Ja NIna -då är grobarheten lite låg -själv sår jag ibland TVÅ sorter i samma såbädd -och blir lätt förundrad över resultatet -clematis och alpiner var tex ingen hit ihop blink.gif

heja Fenja -Du får rapportera vad du tycker om resultaten under ljus smile.gif
nina L
FEnja hur har det gått med din Lythrum salicaria `rosy Gem´? Min har inte grott änn. HAr din? HAr du den ute eller inne?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon