stina
Jag har alltid hävdat att jag inte kan så för tidigt, för jag har ingen stans att ha mina småttingar där jag har tilläggsbelysning. Nu kom jag på en idé. Över diskbänken sitter ju en lysrörsarmatur. Skulle det funka om jag på morgonen ställde dit mina sådder för att sedan när jag kom hem på kvällen och måste börja med maten tar bort dom därifrån? Det är ett sånt där vanligt lysrör som brukar sitta över diskbänkar. Vad tror ni? Ska jag i så fall ställa sådderna på något så att dom kommer ännu närmare? Lysröret sitter under köksskåpet på standardavstånd från diskbänken.
kerstin z5-6
Ja -fast du får laga mat under sådderna -de ska ha 14 tim /dygn smile.gif
Nåt får du väl offra för fröna tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif

man kan ju så o ställa ut med -.......

va .. sa JAG det blink.gif blink.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Lady Hamilton
smile.gif Det kan bli KANON BRA!
Som du säger kan du ställa något under så att sådderna hamnar ca 10 cm under lysrören. Men om du har en plastkåpa över lysröret så skall du ta bort den, den "stjäl" alldeles för mycket ljus. Sedan är ju det optimala att låta sådderna stå under belysningen i ca 14 timmar
stina
Hmmm - jag får väl lyfta tillbaka dom när jag donat färdigt i köket. Annars har jag absolut ingen bänkyta kvar. Hurra, hurra i helgen ska det sås. Jag kan ju inte så så himlans mycket, men jag har 2 lysrörsarmaturer, så lite blir det ju i alla fall.... Bla jätteverbena vill jag ha och den har jag för mig att man måste så tidigt.

Jag har sått massor och placerat ut i pallkrage på landet redan, men jag har beställt en del fröer från odla som jag gärna vill så nu! Bla några perenner som kan blomma första året tydligen om jag sår tidigt.

NU är jag glad ska ni veta! rolleyes.gif
kerstin z5-6
smile.gif Det är ett särskilt bra ställe för de som vill ha en varm o go grodd :9
Där brukar jag ställa mina hostasådder
Frgan är vad du gör när verbenan är 50 cm hög smile.gif
men då har du väl sommar ute smile.gif
stina
Tänkte inte på det! ohmy.gif Fast då kanske det är så mycket ljus i mina vanliga fönster så att dom kan flytta dit....
Anki V
Jag har bytt de varmvita lysrören över mina arbetsbänkar till TL-D 840 och gör precis det du funderar på.
Micron har jag sällt på en hylla i hallen. laugh.gif

På så sätt år jag plats för en sort till wub.gif

/Anki
kerstin z5-6
hihi smile.gif Bravo !
stina
CITAT (Anki V @ 09-02-2006, 20:04)
Jag har bytt de varmvita lysrören över mina arbetsbänkar till TL-D 840 och gör precis det du funderar på.
Micron har jag sällt på en hylla i hallen. laugh.gif

På så sätt år jag plats för en sort till wub.gif

/Anki

Ja vad gör man inte.... Det finns ju hämtmat och restauranger också! tongue.gif wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon