Anki V
Jag övar frösådd och om skolning på Basilika.laugh.gif

Nu har dom fått två riktiga blad och det var förfärligt trångt i den lilla sålådan så jag tog och skoalde ut hälften av dom.

Plantorna var ju inte så stora och rötterna hade växt ihop något så in i norden så jag fick avända "milt våld" för att få isär dom. Det var ingen som jag kunde "plocka upp" med oskadda rötter.

Har jag mördat dom nu? blink.gif

Nu har jag i alla fall lärt mig att inte så så tätt laugh.gif
/Anki
Fenja
Det brukar gå bra att skola ut i "små tussar" så det går säkert bra. Se till att de inte står i direkt sol bara den första veckan efter omskolningen, det kan bli lite tufft för dem.
Mvh
Fenja
Anki V
Jag delade dom och tog planta efter planta och satte sex stycken i varje kruka.

Jag drog en plstpåse över krukorna och ställde tillbaka dom under lysrören.

Det har nu gått dryga två timmar och dom verkar "spänstiga" ännu.unsure.gif Jag vågar knappt gå ifrån dom.

Jisses! Jag sitter "extravak" hos några Basilikaplantor!!!:wub:

Ändå hade jag bara tänkt träna på dom.
/Anki
Fenja
CITAT (Anki V @ 09-02-2006, 20:28)
Det har nu gått dryga två timmar och dom verkar "spänstiga" ännu.unsure.gif Jag vågar knappt gå ifrån dom.

DÅ är jag ganska säker på att det går vägen!!
Mvh
Fenja
Anki V
Tack för de tröstande orden.

Då kanske jag vågar lämna småttingarna och sova i natt laugh.gif

/Anki
Gurkan
CITAT (Anki V @ 09-02-2006, 20:28)
....
Jisses! Jag sitter "extravak" hos några Basilikaplantor!!!:wub:
....

Glöm inte att koppla in hjärt-lungmaskinen innan du lämnar dem för natten. laugh.gif

Tror inte du behöver vara så orolig, basilika brukar vara ena rackare på att skjuta rötter, bara dom har det lagom fuktigt.

Brukar också skola om med "tussar" istf. en och en fast jag ta en sked och skopar upp en lagom klump jord ur sålådan med några plantor i. Då slipper man trassla med rötterna.

Tränar också och testar min utrustning på basilikor så vi tänker visst lika där ... nu håller dom dock på att ta över hela odlingsutrymmet och slänga plantor ... ? nä, se det går inte för sig i det här huset. smile.gif Vi får trängas allihopa helt enkelt.
noora
Basilikan är ganska snabb på att tydligt berätta hur den mår, så om de fortfarande står upp idag kan du nog räkna med att de överlevde omskolningen wink.gif
Anki V
För kännedom: Alla småplantor av Basilikan lever fortfarande trots brutal omskolning. laugh.gif

/Anki
Susanna
Grattis! De brukar klarar ganska mycket, men orolig blir man ju alltid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon