Annlo
Nu tycker jag att det börjar bli omständigt och rätt besvärligt att vattna alla orkidéer... blink.gif

Jag har 17 st tror jag, så då undrar jag ju hur ni andra som har ännu fler gör med vattningen?

Jag har en helkväll (nästan sleep.gif ) till vattning, som det känns nu. Jag har två stora ytterkrukor som jag ställer dem i och vattnar en efter en. Så får de stå några minuter! Och sedan får de rinna av på diskbänken en stund.

Suck... inspirera mig.... wacko.gif
pejori
jag tar en och en och doppar snabbt ner och upp igen, i en hink smile.gif
låter rinna av sedan. suger barken för mycket vätska, bryts den ner fortare och växten blir övervattnad wub.gif wub.gif
kristerh
jag har en 10 litershink som jag snabbt doppar dem i, brukar dela upp vattningen i ett par dagar eftersom jag har så många.
krister
pejori
släpar också på en hink laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Rossi
Jag köpte faktiskt en orkidébok igår och när det gäller vattning så stod det att man skulle ha en hink och sen låta krukan stå och dra i vattnet i hela 30 minuter!!!!! Låter inte det väldigt mycket?
GoSatta
jo det låter otroligt mycket, lär påskynda nedbrytningen av komposten riktigt rejält. Mina vandor lät jag dock ligga i 30 minuter i en hink men dom hade helt fria rötter så blir väl en annan sak.

Själv kör jag nu kanske 20 30 sec per kruka så att allt blir rejält fuktigt och så att mossa hinner suga upp så mycket vatten den kan.

Mitt senaste projekt är 2 orchideer planterade i ytterskalen från kokosnötter som jag köpte med mgi hem från thailand, dom dränker jag nog nästan en minut för där tog det rätt lång tid för vattnet att komma in
Sommartorparn
Byter ni vatten mellan varje doppning?
Läste någonstans att man skulle göra det för att inte sjukdomar skulle spridas. Verkar väldigt omständligt, ju..... unsure.gif

Sedan det där med tiden. Hos mig tar det åtminstone ett par minuter innan vattnet har trängt in i krukan. Man hör att det blubbar.... För att vara säker på att den är genomvattnad brukar jag låta den stå minst en 10 minuter....., och sedan stå och rinna av ett par timmar innan den placeras i ytterkrukan. Brukar bära ut dom i badkaret för denna procedur för att inte slabba i vardagsrummet. Men jag har ju inte så många......
pejori
CITAT (Rossi @ 10-02-2006, 07:53)
Jag köpte faktiskt en orkidébok igår och när det gäller vattning så stod det att man skulle ha en hink och sen låta krukan stå och dra i vattnet i hela 30 minuter!!!!! Låter inte det väldigt mycket?

det låter mycket, men vissa kräver det, som vanda och ascosenda smile.gif
dom vanligaste räcker att doppa snabbt, eftersom rötterna suger direkt. smile.gif smile.gif
kristerh
CITAT (Sommartorparn @ 10-02-2006, 09:36)
Byter ni vatten mellan varje doppning?
Läste någonstans att man skulle göra det för att inte sjukdomar skulle spridas. Verkar väldigt omständligt, ju..... unsure.gif

Nej helt onödigt att byta vatten wink.gif jag får fylla på hinken flera gånger pga att de är så törstiga wink.gif jag har en 40 liters regnvattentunna stående i ett av mina badrum (som inte används) därifrån fyller jag på vatten i den mindre hinken när jag vattnar wink.gif på så sätt har jag vatten som stått ett tag och vädrat ut klor o annat.
krister
Annlo
Jag tycker att tiden jag låter dem stå i vatten (några min) verkar uppskattas av orkidéerna så det fortsätter jag nog med...

Men däremot ska jag nog fundera på att ha en hink som jag sänker ner dom i en stund. Känns lite lättare än att hälla ur och i ytterkrukorna som jag gör nu!

Jag vill också gärna ha vattnet uppslaget ett par dagar innan för att lite onyttigt ska hinna dunsta bort! smile.gif
kristerh
CITAT (Annlo @ 10-02-2006, 17:17)
Men däremot ska jag nog fundera på att ha en hink som jag sänker ner dom i en stund. Känns lite lättare än att hälla ur och i ytterkrukorna som jag gör nu!

verkar väldigt opraktiskt att hålla in o ut ytterkrukorna wink.gif biggrin.gif
välkommen till hinkgänget wub.gif perfekt om man har vandor oxså, bara att sänka ner o låta stå några timmar.
krister
rosita
jag har en orkidé som är planterad i ett stormglas. Det ser ut som nån sand i botten och sedan orkidéjord. Den får ca 1 dl vatten per vecka och den stortrivs! rolleyes.gif Den växer och frodas, det kommer nya blad då och då och den blommar ca 2 gånger per år. Jag börjar fundera på hur jag ska göra när den växt ur stormglaset? unsure.gif
Annlo
CITAT (kristerh @ 12-02-2006, 16:01)
CITAT (Annlo @ 10-02-2006, 17:17)

verkar väldigt opraktiskt att hålla in o ut ytterkrukorna wink.gif biggrin.gif
välkommen till hinkgänget wub.gif perfekt om man har vandor oxså, bara att sänka ner o låta stå några timmar.
krister

Ha, haa... ja det är liiite knöligt, de är ju lite hårda tongue.gif sleep.gif

Förresten så har jag ingen vanda ännu... unsure.gif snålheten har ännu sagt stopp! Har en känsla av att den inte kommer överleva värst länge hos mig! ohmy.gif
Annlo
CITAT (rosita @ 12-02-2006, 16:28)
jag har en orkidé som är planterad i ett stormglas. Det ser ut som nån sand i botten och sedan orkidéjord. Den får ca 1 dl vatten per vecka och den stortrivs! rolleyes.gif Den växer och frodas, det kommer nya blad då och då och den blommar ca 2 gånger per år. Jag börjar fundera på hur jag ska göra när den växt ur stormglaset? unsure.gif

Förstår inte riktigt hur den är planterad... har du ingen bild?
Alexander-VG-zon3
jag har två när dom ska vattnas doppar jag dom i akvariet
Annlo
CITAT (flaxss @ 13-02-2006, 10:02)
jag har två när dom ska vattnas doppar jag dom i akvariet

ohmy.gif det var ju också en variant! laugh.gif

Undrar vad mina firrar skulle tycka om det? huh.gif laugh.gif
GoSatta
min kulfisk på nästan 30cm får panik varje gång jag har försökt så nu använder jag akvarievatten i hinken istället smile.gif
Alexander-VG-zon3
haha japp det funnkar perfa .men man får se upp ibland aå kommer där men en liten guppis specilet dom växter med jord så iblan utan att vatten runnit unan så är den en liten firre å spratlar men men .annars kan man ta en hink med akvarei vatten som GoSatta sa . eller om man intte villl ha fisk med så ta ner den långt i vattnet har jag inga blommor så sätter jag växten på botten av akvariumet sen tar upp den efter det slutat komma bubbler smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
Annlo
CITAT (GoSatta @ 13-02-2006, 10:53)
min kulfisk på nästan 30cm får panik varje gång jag har försökt så nu använder jag akvarievatten i hinken istället smile.gif

Åhh... så du har en kulfisk... *avundsjuk*

Är det en sådan däringa' rund, lite gulaktig rackare? Jag hade en sådan för länge sedan men efter hans bortgång så har jag inte sett dom i akvarieaffären... visst åt dom väl snäckor?
GoSatta
finns rätt många olika arter, dom flesta i affärerna är rätt små men det här är ett monster smile.gif .. min äter bara räkor men i näturen äter dom någ sniglar och muslor etc. den är väl ungefär dubbelt så stor nu

wub.gif
Sommartorparn
Matar du den med orchideer? wacko.gif
Carex
jag ställer ut alla mina orkidéer i duschen (och även de andra eftersom orkidéerna håller på att ta över, blir smidigare så...) duschar dem rejält på alla håll och kanter, låter sedan droppa av i allt från tio minuter till några timmar (är lat som inte orkar bära in krukorna direkt) så gör jag ung. en gång i veckan om jag är flitig, oftast med större tidsrymder mellan...
Mina plantor verkar gilla det och jag har aldrig haft problem med stående vatten i bladrosetterna.
kristerh
Sådär gjorde min syster oxså wink.gif jag höll på att fä hjärtsnörp när jag såg det men de verkar trivas och ohyran blev hon av med (ullöss)
krister
Alexander-VG-zon3
fin fisk har med haft en liten sen men en dag så försvan den sen så jag den några ,ånader efter när jag gjord en omstart sen n fter det så försvan den igen min var oragne smile.gif smile.gif wub.gif
Annlo
Åhh vad läcker kulfisken var, Gosatta! Min var liten och var mer gul om jag inte minns fel!

Häftigt om den är sådär jättestor. ohmy.gif
bikiv
Jag har slutat att sänka ner mina i vatten! Vattnar dom som vanliga krukväxter men inte så ofta. Brukar känna på krukans vikt om det är dax för vattning.

Har aldrig varit lyckosam med återblommande orkideér tidigare, men sedan jag började vattna på detta sätt har dom börjat blomma och blomma och blomma igen laugh.gif

Och, så mycket tid till annat jag sparat på detta laugh.gif
Hum
[QUOTE]Jag vill också gärna ha vattnet uppslaget ett par dagar innan för att lite onyttigt ska hinna dunsta bort! [QUOTE]

Jag kokar vattnet i vattenkokare och häller sedan i en balja, doppar orkideerna i sedan vattnet kallnat till rumstemperatur. För övrigt använder jag också allt vatten som blir över i kokaren från te o.dyl. till växterna, det borde vara bättre.

Ett trick som verkar bra för min dendrobium har varit att lägga krukan stående på något slags fötter på ett fat med vatten i (så att krukan är helt ovanför vattnet förstås), det verkar funka bra till att hålla luften kring växten lite fuktigare. Jag försöker få den att blomma, men får se...

-jb-
Richard
Har vanligt vatten inte for mycket kalk?
är det inte bättre att ta vatten från torktumlare,avfuktare eller regnvatten?
Alexander-VG-zon3
jo på en del ställen där man bor är det mycket kalk men även annat
som jag sagt inann KOKA VATTNET hjälper inte och det är FAKTA .
så sluta koka vatten med er hjälper inte ettdug .
istället så ta från akvaruim eller regnvatten. det som richard sa funkar med . även batteri vatten .
att ha vatten uppsalget några dar gör så att kalket sjunker till botten men inte hellt säkert där finns ju annat med i vårt vatten .
smile.gif smile.gif
Alexander-VG-zon3
man kan även filtrera vattnet igenom ren torv i ett kaffe filter har hört att det ska funka men har alldrig testat det själv smile.gif smile.gif
Linda_A
CITAT (flaxss @ 17-02-2006, 01:07)
istället så ta från akvaruim

Varför skulle kalket försvinna i akvariumet?
Alexander-VG-zon3
för att det bler surare än i en kran å även så filtreras vattnet igenom pumpens filter sen plus allt som kommer från fiskarna bler näringtillväxter .så kalketfinns där men vattnet är då så mer surae även så finns det i filtret i pumpen .
Alexander-VG-zon3
även om du tar det från kranen å låter det stå eller kolkar det så bler det i koncenterad from av kalk ännu mer konscentrerad from om man kokar det
Linda_A
CITAT (flaxss @ 17-02-2006, 13:01)
för att det bler surare än i en kran å även så filtreras vattnet igenom pumpens filter sen plus allt som kommer från fiskarna bler näringtillväxter .så kalketfinns där men vattnet är då så mer surae även så finns det i filtret i pumpen .

Lustigt det har jag aldrig hört talas om. Måste kolla upp lite mera noga.

Jag vet att de som har kranvatten med lågt kh och som har tillsatt ämne som höjer det tillfälligt för att vattnet inte ska fräta sönder rören kan sjunka men inte att kalket försvinner. Så har det aldrig funkat hemma hos mig eller i mina vatten.

(med andra ord ph sjunker ang det första i stycket under)
Alexander-VG-zon3
jag menar så här
KALKET FINNS KVAR I AKVRIUMET smile.gif smile.gif
men har man ett bra filter som fastnar det där och en del av kalkkjet fällsner på botten i hörn och så . även så har man ett normaltstort akvarium så bler det vattnet surae än kranvatten för fiskar avföring,matt rester,döda växtdelar, m.m som gör vattnet surae än kranvatten. och som även ger våra växter näring så som vattenväxter får näring i från .
och om man kkokar eller låter vattnet stå en stun så får man i det vattnet en koncentaryion av kalk och om man då kokar ännu mer . typ kokat vatten är som en kalkbuljong man har ångatveck vatttnet men kalk finns kvar .
men då i ett akvaruim är det inte så högkalk kopncentrtion så det är då ett bättre val . har man ett akvaruim som mitt med 500liter så är det jätte bra för mina växter för jag bytter inte vatten så ofta där så då tillför jag inte nytt kalk men har man under ett normaltstort akvaruim ett litet då har man mer kalk för man byter vatten oftare i ett lite akvaruuim så i små akvaruim mer kalk detså större mindrekalk för i det större tillför man inte lika ofta mer kranvatten .
detta är vad jag har fått lärfa mig wub.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
dom som har lågt ph i sitt vatten sen när dom kannkse då har det i en vatten kanna som inehåller en liter
så tänk så här
en liter plus hälften kalk upp blandat som är löst i vattnet .
vi kokar
då ånggar vi vecka kankse hälften av den vatten hälften så då har vi mer kalk kvar .

låter det stå
kalket finns kvar .lite av det fälls men så mycket kalk tar en tid även så avduntar det som växten villl typ att låta stå är en slöra proces som att koka

akvaruim
om vi har ett akvariom på 50liter då försvinner någ dom 5dl kalk rätt så snabbt
detta är på mitt konstiga sätt att förklara liite mer wub.gif wub.gif
Linda_A
CITAT (flaxss @ 17-02-2006, 15:34)
jag menar så här
KALKET FINNS KVAR I AKVRIUMET smile.gif smile.gif
men har man ett bra filter som fastnar det där och en del av kalkkjet fällsner på botten i hörn och så . även så har man ett normaltstort akvarium så bler det vattnet surae än kranvatten för fiskar avföring,matt rester,döda växtdelar, m.m som gör vattnet surae än kranvatten. och som även ger våra växter näring så som vattenväxter får näring i från .
och om man kkokar eller låter vattnet stå en stun så får man i det vattnet en koncentaryion av kalk och om man då kokar ännu mer . typ kokat vatten är som en kalkbuljong man har ångatveck vatttnet men kalk finns kvar .
men då i ett akvaruim är det inte så högkalk kopncentrtion så det är då ett bättre val . har man ett akvaruim som mitt med 500liter så är det jätte bra för mina växter för jag bytter inte vatten så ofta där så då tillför jag inte nytt kalk men har man under ett normaltstort akvaruim ett litet då har man mer kalk för man byter vatten oftare i ett lite akvaruuim så i små akvaruim mer kalk detså större mindrekalk för i det större tillför man inte lika ofta mer kranvatten .
detta är vad jag har fått lärfa mig wub.gif wub.gif

humm, jag tror att det hel klart beror på vilka värden som du har i akvariumet ifrån början. Tror inte ett vatten som är kalkrikt (som kristianstad) påverkas av detta. Dock så håller jag med om att akvarievatten är bra vatten att vattna med.

"Nej inte i filtret i sig men kalk löser sig i vattnet (det är ju på så sätt vattnet blir hårdare) och det löser sig naturligtvis snabbare om vattnet cirkulerar runt kalken. Hur snabbt det löser sig beror också på pH-värdet - vid ett pH på över ca. 7.6-7.7 löser det sig inte alls.
Så om man t.ex. lägger ner lite finmald kalk i vattnet så kommer det så småningom att försvinna om inte pH ligger högt" fick jag som svar på ang kalk och akvarium på zoopet.
Richard
I alla fall beroende det på art vilken sort vaten dem vill ha...
Epifytiska orkidéers talar ingen kalk.
lissa
Jag har inga orkideer, men jag samlar också regnvatten i stora hinkar. För bara några dagar sedan fick jag mig en påminnare om att det första regnet som faller har mycket orenheter i sig. Det tar ju upp en massa avgaser när det faller. Så nu brukar jag tömma hinken när det har regnat en liten stund, och använder resten...här vräker det ju ner när det regnar...rekordet som jagkommer ihåg var en 15l hink som blev proppfull på 20 min !!! Där stod jag i skydd av min markis och hällde över från hinken till 5 liters l vatten karaffer så fort jag såg en full hink, man vill ju ta vara på så mycket regnvattn som möjligt biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
ninnisky
Jag gör enligt läroboken helt fel med mina 20 phalanopsisar... jag vattnar dom som vanliga krukväxter-och har gjort så i säkert tio år. Gödning får de mer än sällan, däremot planterar jag om dom varje år! Trot eller ej, de blommar nästan alltid och är hur fina som helst.
AnnammA
Sätten är tydligen många... Jag är en nybörjare på orkidéer, och har följaktligen bara 4 st(av olika sorter), och jag brukar vattna dem genom att de får stå och dra vatten ett tag i en balja med vatten. Sedan ser jag till att allt överskottsvatten rinner bort innan de får tillbaka i ytterkrukan.
En orkidée(förutom de 4) har jag lyckats ta död på(en mer komplicerad sort visserligen)genom att jag inte lät överskottsvattnet rinna bort, och det stod kvar i ytterkrukan tillräckligt länge så att plantan dog...

AnnA
susa
Hej, jag hänger på denna tråd me min fråga också.

Har någon erfarenhet av sk hydrokultur, dvs odling av framför allt phalaenopsis i enbart lecakulor? Jag har ett tjugotal orkidéer av olika sorter och för tre månader sedan planterade jag fyra av phalaenopsarna i glaskrukor med leca. De blommar och ser ut att må bra. Det är onekligen väldigt lätta att sköta på detta sätt, jag vattnar så att det finns ca 5 cem i krukans botten och efter några veckor när vattnet avdunstat fyller jag på igen.

Mvh
Susa
Carex
på orkidésällskapets sida finns en forumavdelning för det, men jag befarar att det är ganska dött i den avdelningen så du kanske får påminna i en mer aktiv.
foolishRice
Hej,

Har synpunkter på lite allt möjligt här tror jag. Värst vilken spridd diskussion man kan ha i en och samma tråd.

För att börja i omvänd kronologisk ordning;

Jag har odlat en del i leca (semihydro). Det är lätt. Jag är så dålig på att vattna.

Man brukar ha rätt så höga koncentrationer av näringsämnen löst i vattnet. (I förhållande till vad orkidéer normalt "föredrar".) ... men man får vara försiktig med vattnet.

Rent vatten (snö/regn/avjonat/destillerat) kan skjuta iväg med pH-värdet åt det alltför sura hållet varvid näringsämnena blir svårupptagliga för växten. Man kringgår detta genom att blanda det renade vattnet med kranvatten (höjer bufferkapaciteten). (Man kan givetvis helt och hållet använda kranvatten.)

Kristallisation av salter (sker gärna vid ytan av lecan) tyder på att man bör sänka näringsämneskoncentrationen. Skölj då och då igenom lecan ordentligt med ljummet kranvatten och återplacera krukan till näringslösningen.

Orkidén brukar sätta igång med att bilda mycket rötter snabbt då den sätts i hydro. Se till att belysa ordentligt.

Läs gärna på min hemsida (mer om odling).
Biggan_
Här ser ni hur man odlar orkidéer i hydro Hydroodling klicka er fram steg för steg. Just phalaenopsis tycks gilla hydroodling mycket.
foolishRice
Angående vatten, hårdhet och kalk.

Att koka vattnet ger ett lägre värde för totalhårdheten.

Totalhårdhet är dels "den tillfälliga hårdheten" av koldioxid som löst sig i vattnet (karbonat/kolsyrans protolyssystem) och dels alkaliska jordartsmetaller som magnesium och kalcium som förekommer i vattenlösning (ex kalciumvätekarbonat: CaHCO3).

"Den tillfälliga hådheten" kan kokas bort. Mineralhårdheten måste reduceras på annat vis. (Ett sätt är att byta ut magnesium- och kalciumjonerna mot natriumjoner (som finns i vanligt koksalt)).

Kalk som finns i vattnet är löst och sjunker inte till botten om det låts stå.
Däremot kan man tillsätta soda (Na2CO3) och hetta upp vattnet varvid kalk fälls ut och sjunker till botten som ett vitt pulver (bildar då (di)kalciumkarbonat, Ca2CO3).

Ett mycket lågt pH medför att näringsämnen blir svårupptagliga för orkidéer. Ett högt pH-värde "låser" näringsämnena i "vattenkomplex". *(Se avancerat nedan för detaljer). Ett optimalt pH ligger runt pH 6.

Tillsats av näring/gödning till vatten utan buffertkapacitet (dvs. riktigt rent vatten; ex. destillerat vatten) förskjuter pH-värdet åt det sura hållet. För höga halter näingsämnen kan sänka pH-värdet ner under optimalt. Sätt därför till lite kranvatten för att höja buffertkapaciteten om det nu är intressant att överdosera gödningen.

Avancerat
Vatten är speciellt. H2O är den kemiska formeln. Lågt pH = högre halt H3O+ än OH- (lägg märke till att H3O+ har ett väte mer än vatten och att OH- har ett väte mindre än vatten). Högre pH är egentligen högre koncentrationer av OH- än H3O+ vilket innebär att komplex av näringsämnen med hydroxid (dvs. OH-) bildas. Komplexen gör det svårt för växten att ta upp näringsämnena. Vid ett något lägre pH än neutralt är däremot näringsämnena (framförallt metaller) lösta i ren jonform - och lätta att ta upp för växten. Varvid pH-optimum är lägre än 7 (neutralt).
Alexander-VG-zon3
fast man får ägre värden när man kokkar så försvinner ändå mycket som vätten vill ha så regnvatten å akvaruim vatten är bäst tycker jag om man inte då köper rentvatten wub.gif wub.gif
foolishRice
Du menar förstås att vattnet reduceras och håller kvar mineralhårdheten. Visst är det så.

Regnvatten och smält snö/is är väl det som jag föredrar om jag behöver mjukt vatten (ex till känsliga fiskar).

Akvarievatten är inte mycket bättre än vanligt kranvatten om man betraktar vattenkvalitén ur hårdhetssynpunkt. Förvisso binds en del kalcium till växter, fiskar etc. eventuellt även till kolloider (är dock sällan som kolloider finns i märkbara mängder i akvarier).

I ett akvarium finns det ständigt en balans mellan olika kväveföreningar (framförallt nitrat, nitrit och ammoniak) som naturligt finns som restprodukter från nerbruten mat och avföring. Sådana nerbrutna produkter är närsalter och uppskattas förstås av orkidéer. Därtill brukar akvarier få ett naturligt buffertsystem så att pHvärdet på vattnet hålls relativt stabilt. Förhoppningsvis ett pH runt 6...
mollys_matte
Jag vill bara tipsa om en gödning, eller jag vet inte vad man ska kalla det!
Heter BioKraft, det kan användas till det mesta men är speciellt bra till orkideer!
Har använt det i vattnet när jag dopat mina i hink, och märker verkligen skillnad mot innan!
Är vita flaskor, ganska små, finns även i stora dunkar och som pulver tror jag!
Är en helt naturlig produkt, minns inte vad det stod att den bestod av, men är inga kemikalier eller så!
telli
Jag har haft några phalap:sor i några år - blommar lite då o då.

Köpte ett par Dendrobium för ett tag sen o de verkar vilja ha mer vatten?? Skulle jag inte ha planterat dem i "håliga" krukor o vattnat som phaps-arna (varannan vecka)?

Dendrobium hybriderna ser torra o lessna ut, blommorna har ramlat av...

Köpte åxå en Oncidium Raffles red - ska den åxå ha mer vatten än phaps?

Just nu känner jag att jag inte borde köpt ett gäng orkideer utan att ha bättre kläm...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon