Full version: Klematissällskap
Milex
Jag behöver hjälp!!
Har 3x2 klematisar på västersidan om huset. På bild nummer 7 i mitt album "Vinter i trädgården 2005" kan man på vänster sida, med god syn och fantasi, se en av de 3 stolpar som de klättrar upp på.
Klematisar ska ju ha något som täcker fötterna, har jag lärt mig. Så jag planterade höstanemoner framför dom. Anemonerna är jättefina men eftersom dom inte når någon storlek på sommaren så är dom inte mycket till solskydd. Klematisarna växer fint ändå men det är änna tomt runt dom.

Förutsättningar:
Sol 4 timmar per dag, 300 m till havet, snålblåst mellan husen, sandjord

Vad ska jag sätta tillsammans med anemonerna som klematisfotskuggare/sällskap?
På varje stolpe hänger en mörkrosa 'Ville de Lyon' och en vit klematis, som jag inte kommer ihåg namnet på i farten.

Alla förslag mottages tacksamt smile.gif
Fenja
Olika nävor, kan det vara något?
Mvh
Fenja
Kajsa
En ros skulle jag valt. Med sol 4 timmar och sandigt/blåsigt kan man välja
ur dessa grupper av tuffa rosor. Rosorna här klarar zon 5 och mer
Rugosa rosor, tex Fru Dagmar Hastrup, Max Graf, Schneekoppe, låga rosor ca 1 m höga. Blommar till sen hösten.

Gallica rosor, tex Rosa Mundi, Cardinal de Richelieu, Belle de Crecy ca 1 m, dessa är skuggtoleranta. Blommar en ggn samtliga gallica rosor.

Pimpinellifolia rosor, tex Stanwell Perpetual ca 1,5 m blommar om. Mary Queen of Scots ca 1,20 blommar tidigt. William 111 ca 1 m, blommar tidigt.
kristerh
Eller några liljor wink.gif de blommar över och vissnar lagom tills höstanemonerna är redo wink.gif
krister
Milex
Tack så mycket för idéerna smile.gif

Nävor har jag i framkant av partiet. Skulle kanske var snyggt att upprepa dom vid klematisen? Tål att tänkas på. Nävor klarar jag faktiskt av biggrin.gif

Rosor är vackert. Vet inte om det beror på blåsten eller på brister i min skötsel men det brukar alltid bli lus eller sjuka på de rosor jag försöker med. Finns det någon sort som är lusfri och sjukdomsresistens?

Liljor, japp, dom är vackra, finns så många sorter bara. Finns det rosa eller vita som är härdiga och inte behöver vinterförvaras inne?
Ingrid i Zon 2/3
Isop sägs av vissa vara bra till clematis. Fast den vill väl ha mer sol för att blomma bra...
Min teori är att det är bra växter som har små blad (i motsats till funkia t.ex. som tydligen kan skada clematisen under fuktiga perioder), inte kräver så mycket vatten och näring och har grunt rotsystem.
Katti med torpet
Är väldigt förtjusti i Malört, det silvervita bladverket är snyggt hela sommaren, speciellt mot blå-rosa toner runt om. Tror även att de kan klippas lite för att bli mer "kanthäck"-aktig. Har dock inte provat det själv.
Den trivs med sol, torka och magert så ditt läge borde vara utmärkt. Rotsystemet är grunt men den kan sprida sig med utlöpare.
fruberglund
Jag har dagliljor men om det passar för ditt klimat osv. vet jag inte. Fint är det i alla fall smile.gif Annars kan man ju lägga fina stenar i en hög framför, det har jag på ett par ställen också.
Elisabeth P
Åh hjälp ohmy.gif
Jag hade ingen aning om att de måste skydda sina "fötter" sad.gif
planterade två stycken klematis förra året, det är bara tll att hoppas att deklarat vintern/ Lisa
fruberglund
CITAT (Lisa:) @ 11-02-2006, 10:26)
Åh hjälp ohmy.gif
Jag hade ingen aning om att de måste skydda sina "fötter" sad.gif
planterade två stycken klematis förra året, det är bara tll att hoppas att deklarat vintern/ Lisa

Det är väl mer att de inte gillar varma fötter, alltså full sol som värmer upp rötterna. Så det är nog ingen fara med dina smile.gif
Elisabeth P
Puh, det var skönt att höra smile.gif
Ska se till att det blir täckta fötter till sommaren tongue.gif / Lisa
Milex
Nya bud vad det gäller att skugga. Det här hittade jag på klematissällskapets hemsida

"Skuggad rotsystem
Mulch och andra täckmaterial såsom stenar, grovt grus mm är att föredra framför en plantering. Planterar man en växt framför som solskydd, får man räkna med onödig konkurrens om vatten och näring. Skuggig fot behövs endast vid plantering nära en varm husvägg där solvärmen blir extrem."

Bara så att jag inte lurar någon.

Nu vill jag ändå ha någon växt vid klematisarna trots att det blir konkurrens. Det blir kalt annars.
Tack för alla idéer biggrin.gif
Maggan H
Mina clematisar klättrar i vårt gamla, hamlade päronträd och där finns inte utrymme till att plantera något mer pga alla rötter. Jag löste problemet med grön kantplast som jag virade runt de nedersta två dm och tryckte ner lite i jorden. smile.gif Inte det snyggaste, men överdådig blomning fick jag i alla fall i somras. wub.gif
kerstin z5-6
Garanterat lusfri ros finns bara i plast -sjukdomsresistenta tåliga för kyla och blåst är de flesta kandensare däremot tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon