|
Linda_A
09-02-2006, 22:10
Har ni hundägare mött på problem med andra hundägare? Är det vanligt att just hundägare känner att de måste lägga sig i andra hundägares liv? Att jag frågar detta beror på att jag verkligen har "stora" problem när det gäller en av mina grannar. Hon har verkligen fått för sig att vi inte tar hand om våra hund, och ska hela tiden lägga kommentarer om detta till oss. Kanske ska börja ifrån början. Det hela började med att hon och hennes kompis stod med ryggen mot oss och pratade när jag och min sambo kom med maya i koppel som då var en valp på 5 månader ungefär. Hennes lösa hund kommer självklart fram till oss och kvinnan gör inget alls tills hon upptäcker att vi håller tillbaka Maya. Då kommer hon fram till oss och säger att vi ska släppa fram henne för att hon har gjort det med sin hund. Då säger jag rätt lugnt men ändå lite småsur över att hon anser veta bättre och säger, nej vi avgör vilka hundar som ska hälsa på våran hund.Det hela trappar upp och slutar med att vi skriker åt varandra och hon avslutar med läs lite flera hundböcker. Sen dess har hon verkligen inte kunnat låta bli oss. Varje gång hon ser oss så måste hon säga något. Som tex, vi var på en runda med maya, möter dem (de är på andra sidan gata), hon skriker över till "ååå,stackars maya, det är verkligen synd om dig gumman". Ja såna småpikar hela tiden under ett år. Tills igår då jag blir sur då exakt samma sak händer när jag kliver ut ur porten, och säger till henne vi har inget att säga till varandra, varför pratar du med mig? Då säger hon till en annan granne med hund, jag pratar inte med dig utan om dig. Jag brukar inte bli arg men det var verkligen droppen. Jag blir pisssur och börjar skrika på henne m.m och avslutar det hela med om du inte har något till liv så förstår jag att du måste prata om mig. Grejen är att hon är minst 25 år äldre än mig och hon får mig att känna mig som jag gjorde på lekskolan. Tex samlar hon ihop alla områdets hundägare, håller kurs för dem, alla utan vi. Inte så att jag vill vara med men det känns som att det är för att visa oss att vi inte får vara med dem nu. Jag börjar verkligen tröttna på detta efter ett år nu.  Speciellt nu när hon börjar anmärka på våran skötelse av min älskade hund. Jag vet att det inte ligger något i det. Men det svider ändå..
bit ihop och låtsas att du inte ser eller hör henne att gapa och skrika gör inget bättre och du mår bara dåligt. om hon klagar på din hundvård, säg lugnt och stilla..."har du något att anmärka på.. ring till hälsovårdsnämden eller djurskyddsmyndigheten" och gå sedan lugnt där ifrån. strunta i henne, det är säkert fler som stör sig på henne.
Linda_A
09-02-2006, 22:20
CITAT (pejori @ 09-02-2006, 23:14) bit ihop och låtsas att du inte ser eller hör henne att gapa och skrika gör inget bättre och du mår bara dåligt. om hon klagar på din hundvård, säg lugnt och stilla..."har du något att anmärka på.. ring till hälsovårdsnämden eller djurskyddsmyndigheten" och gå sedan lugnt där ifrån.  :) strunta i henne, det är säkert fler som stör sig på henne.  Jo jag har ju gjort det i ett år.  Men hur mycket ska man ta? Jag har funderat på att söka upp henne enbart för att säga detta, men samtidigt, jag vill inte bråka med henne. Det är som är saken, alla i området verkar älska henne. De springer till henne om minsta sak.  Kan tillägga, denna människa har sökt upp min sambo för att prata om mig?? Min sambon gick sa bara att om du har något att klaga på min sambo så ta det med henne och gick därifrån.
hm..har en sådan här med, så jag vet att det är besvärligt att tiga. men det är ändå det bästa sättet. att dom springer till henne, behöver inte betyda att dom gillar henne. hon har säkert tjatat på dom också, så dom vågar inte annat, ska du se. allsmäktiga besservissrar är meningslöst att reta upp sig på, så stå emot och gapa inte. det ger dig bara dåligt rykte som ouppfostrad och obstinat  gör som sambon, gå bara där ifrån
Linda_A
09-02-2006, 22:47
CITAT (pejori @ 09-02-2006, 23:30) hm..har en sådan här med, så jag vet att det är besvärligt att tiga. men det är ändå det bästa sättet. att dom springer till henne, behöver inte betyda att dom gillar henne. hon har säkert tjatat på dom också, så dom vågar inte annat, ska du se. allsmäktiga besservissrar är meningslöst att reta upp sig på, så stå emot och gapa inte. det ger dig bara dåligt rykte som ouppfostrad och obstinat  gör som sambon, gå bara där ifrån  kanske inte, men jag skulle nog inte lämna mina hundar m.m. till någon som man inte gillar? Jag antar att jag är den enda som ställer sig upp mot henne. Sen skiter jag fullständigt i om folk tycker att jag är ouppfostrad eller inte. Inte när jag vet att jag har rätt. Om man inte som vuxen människa kan behärska sig så att man kan hålla munnen tyst så anser jag inte att jag som är många år yngre bör vara rädd om mitt rykte. Min mamma har uppfostrat mig att respektera folk men inte ta skit för det.
jag menar inte att du ska ta skit. jag menar..om du inte skriker åt henne, så har hon inte det att gnälla på inför andra. då kan hon inte få grepp om dej eller något vapen mot dej
Linda_A
09-02-2006, 23:11
CITAT (pejori @ 09-02-2006, 23:56) jag menar inte att du ska ta skit. jag menar..om du inte skriker åt henne, så har hon inte det att gnälla på inför andra. då kan hon inte få grepp om dej eller något vapen mot dej  Du har rätt, jag vet. Jag är bara så trött på henne att jag spyr snart. Tack för dina råd.  Den mycket missköta maysan! Jag förstår verkligen att människor på gatan blir oroliga när de ser henne.
Kalinsi
10-02-2006, 00:09
Vad SÖT hon är Maysan!
Du kan ju alltid göra en polisanmälan om ofredande om du tröttnar fullkomligt... Men tänk efter ordentligt på vilka effekter det kan få för er som bor där, innan du tar det steget. Mvh Fenja
Linda_A
10-02-2006, 00:35
Kalinsi: Tackar hon är verkligen en  i mitt liv. Fenja: Nä det är sista utvägen. Man tycker ju att två ändå rätt vuxna människor borde kunna lösa något sånt här utan polis. Jag får lära mig att leva med det (inom rimliga gränser) tills vi flyttar och då ska jag har fest. Eller om hon flyttar så kommer hon inte att vara saknad. Kommer att vara den första som vinkar hej då.
Sånt där är väl på gränsen till sjukligt? Det måste ju vara något annat som ligger bakom. Jag tycker du ringer på hos henne utan hund och gör klart för henne att du inte kommer att acceptera hennes terror mer. Om hon inte slutar så kommer du att polisanmäla. Det betyder ju inte att du faktiskt gör det
Linda_A
10-02-2006, 09:32
CITAT (AnitaGg @ 10-02-2006, 10:24) Sånt där är väl på gränsen till sjukligt? Det måste ju vara något annat som ligger bakom. Jag tycker du ringer på hos henne utan hund och gör klart för henne att du inte kommer att acceptera hennes terror mer. Om hon inte slutar så kommer du att polisanmäla. Det betyder ju inte att du faktiskt gör det  Jag har funderar på vad det är som ligger bakom att hon verkligen inte ger upp. Jag menar jag har sagt ifrån andra med att inte bara släppa fram sina barn/hundar hur som helst, och visst det kan växlas "hårda" ord vid såna tillfällen med. Men inte f*n hoppar man på personen nästa gång man ser den igen och igen. Kanske bara jag som ser ner i marken eller åt ett annat håll när jag ser folk som jag inte vill prata med/ogillar. Nä nästan gång jag ser henne ska jag säga till henne det som ni alla har sagt. Fortsätter hon så kanske jag får ta det steget ut i alla fall till sist. Jag kan ju inte tycka att det är jobbigt att bo här bara för att hon har svårt att behärska sig.
jag tycker hon verkar väldigt knepig... inte släpper man väl fram sin hund hur som hälst till andra hundar utan att kolla med matte/husse att det är okej först... eller gör hundägare så Jag tycker inte hon verkar ha något vettigt skäl till att hoppa på dej i tid o otid... för välvårdad ser din hund verkligen ut att vara. edit. stavfel
CITAT (AnitaGg @ 10-02-2006, 09:24) Sånt där är väl på gränsen till sjukligt? Det måste ju vara något annat som ligger bakom. Jag tycker du ringer på hos henne utan hund och gör klart för henne att du inte kommer att acceptera hennes terror mer. Om hon inte slutar så kommer du att polisanmäla. Det betyder ju inte att du faktiskt gör det  det är ett bra tips, då kanske hon blir lite försiktigare eller till och med slutar med ofoget. det är alltid hundägaren som bestämmer vilket umgänge hunden ska ha!!!!!!
marskattan
10-02-2006, 11:29
Jag håller med en del andra inlägg, det verkar som det är något fel i "tantens" lilla huvud... Inte håller man väl på sådär utan anledning??!!
Jag förstår verkligen att du tycker det är jättejobbigt men var stolt över att du står på dig och gör det du tycker är rätt. Du verkar ha betydligt mycket mer vett i skallen än grannen och var stolt över det!!! Självklart är det du och ingen annan som bestämmer vem din hund ska träffa!!
Mitt bästa tips för hur du ska hantera henne är att vara överdrivet trevlig mot henne... För tyvärr är det så att om du sänker dig till hennes nivå och det slutar med att ni står och skriker på varandra så har hon "vunnit". Jag vet att det är exxxxxtremt svårt att vara trevlig mot någon man är sur/arg/förbannad på men tyvärr är det oftast det bästa svaret. Spela dum. Står hon och skriker att det är synd om Maya så låtsas att du hör att hon berömmer dig för Maya osv (jag vet inte om jag lyckas göra mig förstådd via text, det känns som om jag skulle vilja prata med dig; för jag sitter här och viftar med armar och ben för att göra mig "förstådd).
Usch jag tycker detta är supersvårt. Jag kan inte ens föreställa mig hur det måste ha varit för dig det senaste året. Men du gör inte fel! Var stolt över dig själv och din hund som verkar trivas kanon hos dig!!!
Mvh Agge
Linda_A
10-02-2006, 11:53
Jag måste verkligen tacka för alla fina inlägg här. Det låter kanske konstigt men efter ett tag börjar man inte undra om det är något som man gör fel i och med att personen inte ger sig. Även det inte stämmer. yenny: Tyvärr så tänker en hel del hundägare att det är helt okej, hunden måste ju få hälsa på den som den vill. pejori: Jo det är sant. jag vet bara inte, känns så löjligt över något som verkligen inte hade behövt vara så här. jag är ingen omöjlig person utan tar till mig. Men samtidigt så vet jag min hunds gränser. Blir lite OT här nu. Men folk klagar på min sorts hund pga av att de är farliga. Men samtidigt vill de inte förstå varför man där med tar sitt ansvar och begränsar vad som är ett fakta med dessa hundar, problem med andra hundar. (nä läs inte mellan raderna här och tro att min hund inte kan uppföra sig eller liknade, utan jag pratar inte om att inte kunna gå förbi en annan hund utan på lite djupare plan) Dessa hundar har mycket att ge på andra plan men en hund för att leka fritt med andra hundar hur som helst är det inte. Kanske om folk tar sig tid och lyssnar på oss som faktiskt försöker vara seriösa hundägare så kanske de inser att det finns orsaker till ens beteende. Och att man inte allt måste ha rätt utan faktiskt kan vara ödmjuk nog att inse att andra kan ha rätt när de gäller deras egna hundar. marskattan: Nä jag vet att ni alla har rätt.  Nu ska jag snart ute med min lilla gris och träna lite. (efter att jag piskar henne lite grann självklart, hon kan ju inte få det allt för enkelt här i livet.)
Det där låter verkligen jobbigt.Jag träffar en hel del hundägare i skogen,inte alla vill att de ska hälsar på varandra av olika anledningar.Vi/jag brukar alltid fråga om det går bra att de hälsar och nosar på varandra.Går det inte bra finns det ingen anledling att vara sur,jag skulle aldrig bara släpper fram min hund.Din Maya är en stilig dam. Hoppas det ordnar sig för dig och din hund.
Linda_A
11-02-2006, 12:01
CITAT (renate @ 11-02-2006, 00:06) Det där låter verkligen jobbigt.Jag träffar en hel del hundägare i skogen,inte alla vill att de ska hälsar på varandra av olika anledningar.Vi/jag brukar alltid fråga om det går bra att de hälsar och nosar på varandra.Går det inte bra finns det ingen anledling att vara sur,jag skulle aldrig bara släpper fram min hund.Din Maya är en stilig dam. Hoppas det ordnar sig för dig och din hund. Tackar så mycket. Ja frågar man är det en hel annan sak.
Jag tycker du ska köra en mycket effektiv taktik... När du möter henne så ler du lite svalt, nickar lite överseende och glider förbi likt en prinsessa med huvudet högt! Jag lovar att du retar gallfeber på henne.... Det svåra blir att hålla i detta för hon kommer att fortsätta gapa efter dig länge innan hon märker att du inte ändrar ditt sätt! Men jag lovar dig att det skulle vara effektivt, det brukar det vara när man förvirrar "fienden" med ett helt oväntat beteende....
Ophelia
11-02-2006, 18:50
Ge grannen platsjournalen. Hon behöver jobba. Har hon redan ett så behöver hon ha ett till som en extra sysselsättning. Snygg hund förresten
Linda_A
17-02-2006, 09:18
Jag blir snart skvatt galen!!
Varför kan folk inte be om ursäkt!? Är det så svårt för vuxna människor att göra det?
Snart kommer hela områdets hundägare att hata mig, jag blir så trött och lessen faktiskt. Är det så dumt att försöka jaga bort en hanhund ifrån sin egen löpande tik med röst och viftande armar när hunden springer emot ens hund?? Är det att slåss??
Varför anser man att jag bara ska titta på när en 100 gånger så stor hund sätter på min hund och le då eller?
Sen att man bara gör halvhjärtade försök att fånga den med!! När min tik självklart villigt vänder sig emot hunden med svansen i värdet!
*skriker en massa fula ord!!!!*
du gör inte fel ...Linda jag hade gjort värre, om min löptik blev påsatt av lösspringande hane...jag hade sparkat bort den från min tik. jag tror inte att NÅGON i din håla kan tycka att det är okay, så gå inte och tro att alla pratar mo dej...då blir du till slut sjuk bara. vill mänikan tro att du slog hunden, så be henne polisanmäla det då.... det är nämligen Hon som får stå med hundhuvudet eftersom hon inte hade den kopplad. det nåste hon ha, när hon inte har full kontroll på den.. skriv en inlaga i lokaltidningen om det blir mer tjat, så får alla se två sidor av samma historia. Kram och Lycka till
Din granne verkar onekligen underlig. Bästa sättet är att "stå över" sådant där tjafs, och istället vara vänlig och 100% korrekt i sitt eget beteende. Kanske ge någon komplimang ibland. Inte spydig komplimang, utan något man verkligen menar. Om grannens hund alltså, grannen i sig kanske inte ska ha nån komplimang.
För övrigt så är det ett oskick med lösspringande hundar. Du har helt rätt i att du avgör vem din hund ska hälsa på. Dessutom är det ju oansvarligt med lösspringande hundar som ska "hälsa", dels kan ju hundarna börja slåss (faktiskt), dels kan ju barn råka ut för problem om en stor (men snäll) hund ska hälsa på dem. Barnen kan ramla omkull om hunden sätter tassarna i bröstet och få livslång rädsla för hundar. Att den snälla hunden bara ville hälsa är ju ingen ursäkt.
marskattan
17-02-2006, 10:04
Hej igen! Nu vet jag inte riktigt vad jag ska tycka längre om din granne... skvatt galen verkar ju bara vara hälften!!! Ärligt talat, ring polisen och fråga dom vad du KAN göra. För hon brister ju helt uppenbart i kontrollen av sin hund. Och nej, att vifta och skrika är inte att slåss! Och jag tycker du ska vara stolt över dig själv, för hade det varit jag så hade jag verkligen sparkat och slagits mot den här hunden. För man har rätt att försvara sig själv och sin egendom. Sen kom nog smådjävulen i mig fram för jag satt här och tänkte på pepparspray  . Mot grannens hund alltså... Nu vet jag att pepparspray är förbjudet så det kan man ju inte använda. Men hårspray är tillåtet och svider rätt ordentligt i ögonen (tror jag i alla fall). Fast nä, så långt ska du inte gå. Fasen, jag önskar jag vore i närheten och att man hade en stor ilsken hanhund att tillgå som kunde "smaka" på din grannes hund litegrand.
Är det grannen i första inlägget som äger hanhunden i senaste inlägget?
Linda_A
17-02-2006, 10:15
Bör lägga till att grannen och denna ägaren med GD inte är samma person, personen med GD är en killen i 35-40 åldern. Tanten har ett "aset" som revers brukar kalla sin hund för.pejori: Du är för gullig! Jag vet att jag inte ska tänka så men jag hatar när människor inte gillar mig. Samtidigt som jag inte vill att något ska hända heller. jag försöker vara vuxen och ta ansvar för min hund. Nä jag gillade det bättre när jag kunde vara ung och dum. Pirum: Nä jag tjafsar inte med henne i onödan. Vi undviker henne så långt som det går faktiskt. Nä hälsa en är sak, som jag kan ha ett visst överseende med. Eller hela sanning det är attyiden som spelar roll. Hade han bett om ursäkt istället för att börja skrika om att jag slåss så hade jag inte tänkt på det igen ens. Jag menar löpande tik är inte det lättaste att stå emot. Men att börja säga att jag slåss när jag inte ens rörde vid hunden är att överdriva. Jag hade kunnat tänka mig att sparka till hunden om jag hade varit tvungen. Hade det gått riktigt illa hade jag säkert försökt skrämma den med kopplet med. marskattan: Som skrivet över är det inte samma person, men jag börjar trötta så mycket på det här området. Jag älskar våran lägenhet och allt annat här. Men människorna, suck, är jag omöjlig att komma överens med?? Jag förstår inte riktigt faktiskt.
en liten hårspray-flaska låter utmärkt. syns inte och hunden får annat att tänka på deo-spray fungerar också och är snällare mot hundens ögon, den innehåller inget lack
Summersun
17-02-2006, 10:28
Vill bara säga att Maya är jättefin! Vissa människor är sååå besvärliga! Kan ju bara säga att jag förstår dig helt med denna saken. Eftersom du ju själv vet vad du har för hund och var gränsen går osv. så gör du ju helt rätt som begränsar detta med hälsande och du visar ju att du tar ditt ansvar vad den saken gäller. Kan inte förstå att en del människor först klagar att dessa hundar är så farliga och sedan typ anser att det är fel när hunden inte får hälsa. Förutom den nya valpen så har vi en staffblandning och jag begränsar också detta hälsandet även därför att staffen har en tendens att hälsa lite överdrivet glatt (hundarna bryr hon sig inte så mycket om, det ju ägarna det ska hälsas på)  så behöver dom inte stå där och klaga när hunden hoppar (måste då här säga att detta inte heller betyder att jag inte skulle ha koll på hunden, hon lyder när matte säger. Men de som nångång haft att göra med en staff vet säkert deras sätt att hälsa). Ja och detta som du skrev om att är det faktiskt så dumt att försöka jaga bort en hane från en löpande tik... det är det då verkligen inte! Tycker i varje fall att det är självklara saker. Bäst är väl att du fortsätter försöka ignorera henne eller...försöka säger jag därför för jag vet att det inte kan vara lätt. Denna människas beteende med alla dessa pikar osv. är nog mycket konstigt, allt verkar inte står riktigt rätt till...Om det inte går att prata med henne normalt så är det ju inte mycket annat du kan göra. Anmäla är förstås en sak men kan ju hända att det bara blir värre. Verkligen en besvärlig och tråkig situation...
Linda_A
17-02-2006, 10:59
Summersun: Tackar så mycket. Hon är rätt söt ibland. Trots att jag har fått försöka lugna henne hela natten så är hon goast. Fast sambon var nog rätt trött på henne runt 4 i morse. De är underbara hundar som kräver en del bara.
tycker du ska skriva till tidningen och göra ett inlägg på "fria ord" eller vad eran insändarsida nu heter, och klaga på lösa hundar i våldtäcktstagen och folk som inte respekterar dina regler vad det gäller umgänge mellan hundar. skriver du så alla vet vem som skrivit, så vet också alla vem du menar. nu har dom bara deras syn på det och då dömmer dom dej fortare och ohörd. snart är det ditt fel också, att maya löper och grannens hane får kåt slaget, och ylar upp hela huset.
Linda_A
17-02-2006, 11:17
CITAT (pejori @ 17-02-2006, 12:08) tycker du ska skriva till tidningen och göra ett inlägg på "fria ord" eller vad eran insändarsida nu heter, och klaga på lösa hundar i våldtäcktstagen och folk som inte respekterar dina regler vad det gäller umgänge mellan hundar. skriver du så alla vet vem som skrivit, så vet också alla vem du menar. nu har dom bara deras syn på det och då dömmer dom dej fortare och ohörd. snart är det ditt fel också, att maya löper och grannens hane får kåt slaget, och ylar upp hela huset.  Jo det skulle faktiskt kunnat vara något. Men gud, jag är ingen människa som gillar att bråka, trots att jag är sthlmare som bor i skåne.
Kakaduan
17-02-2006, 11:37
Har själv varit hundägare och det där med hundfolk är speciellt. Alla vet bäst och har sin uppfattning om hur saker och ting ska vara. Jag hade en vinthund (Borzoi) och blev nästan bortkörd från valpkursen eftersom vinthundar inte är lika intresserade av att lyda som brukshundar och andra. Jag blev jätteledsen.
Tror inte att insändare hjälper, inte heller tror jag att man i längden orkar med att bara ignorera alla hundägare i området. Kärringen är ful - hon snackar skit om dig och enda sättet är nog att försöka vända på pannkakan. Sök kontakt med någon av dem du vet att hon pratar och fråga lite försiktigt om h*n känner damen ifråga. Fortsätt sedan med att berätta hur orolig du blir (spela dum och rädd) när du ser henne eftersom hon vid något tillfälle släppt sin hund på din valp innan den var ordentligt vaccinerad, etc. Visa att du gjorde rätt den där gången! Få hennes agerande att verka fel (för det var det). Prata sedan vidare och låt dem förstå att du förstår dig på hundar så att de kan omvärdera dig. Har du tur sprider sig det där med att "hon verkar ju inte alls så tokig". Ta dem en efter en om du kan och plantera ett litet frö av tvivel. Snart är kärringen ute ur leken med sitt skitsnack!
Så skulle jag göra. Snacka absolut inte skit om henne, utan försök bara få fram din version på ett lite "fult" sätt. Det kan ta ett tag, men jag tror du kan vinna.
Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|