Full version: Trädgårdskompost?
Elisabeth P
Är lite nyfiken på att starta en ren trädgårdskompost, med hjälp av kompostgaller. Endast till för rent trädgårdsavfall alltså rolleyes.gif .
Men nu har jag hört att man inte får ha öppen kompost, utan lock alltså sad.gif när man bor som vi i ett villaområde med grannar runt om.
Någon som vet om detta stämmer? Det sägs att det är på grund av att det drar till sig möss. sad.gif , tror jag unsure.gif

Lisa
Eva 33c
Här i Falun, där jag bor, är det förbjudet att kompostera hushållsavfall i öppen kompost. Ren trädgårdskompost är däremot inget problem. Men enklast är väl att helt enkelt ringa din komun och fråga!
Elisabeth P
ja de e klart, ringa kommunen kan jag ju göra tongue.gif . Fast oftast får jag så snabba och bra svar av er alla wub.gif / Lisa
Gurkan
En ren trädgårdskompost kan väl inte vara förbjuden att lägga upp hur man vill ?? Iofs. har kommunerna runt landet den ena regeln dummare än den andra ... men då skulle man ju inte ens få räfsa ihop en hög av löv och gräs. Det är ju en kompost om nåt ...

Kompost för hushållsavfall/matavfall däremot måste alltid läggas i en behållare som är skadedjurssäker. Det kräver också tillstånd/registrering hos kommunen om du bor som du gör.

Goda råd från Odlaiter i all ära men dom är inte värda mycket när grannen ringer mijöinspektören laugh.gif

Kolla på din kommuns hemsida, där finns säkert info. så har du fakta om nån av grannarna skulle undra nåt.

Klart du ska kompostera !!! smile.gif
noora
Vår kommun (Botkyrka) skriver såhär på sin webbsida:

"Villaägare som vill kompostera sitt köksavfall skall anmäla detta till miljöförvaltningen för att få reducerad sophämtningsavgift."

Jag tolkar det som att man måste anmäla om man vill ha sophämtningsavgiften reducerad. Om man inte bryr sig om sophämtningsavgiftens storlek behöver man inte anmäla.

Om trädgårdsavfall står det att det bara får eldas under eldningsveckorna. Vill man bli av med det under övrig tid ska man kompostera eller köra det till återvinningscentralen. Det står ingenting om kompostens utformning.

Reglerna varierar från kommun till kommun, men jag gissar att de är nåt åt det hållet i de flesta kommuner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon