Full version: Trdgrdskompost?
Elisabeth P
r lite nyfiken p att starta en ren trdgrdskompost, med hjlp av kompostgaller. Endast till fr rent trdgrdsavfall allts rolleyes.gif .
Men nu har jag hrt att man inte fr ha ppen kompost, utan lock allts sad.gif nr man bor som vi i ett villaomrde med grannar runt om.
Ngon som vet om detta stmmer? Det sgs att det r p grund av att det drar till sig mss. sad.gif , tror jag unsure.gif

Lisa
Eva 33c
Hr i Falun, dr jag bor, r det frbjudet att kompostera hushllsavfall i ppen kompost. Ren trdgrdskompost r dremot inget problem. Men enklast r vl att helt enkelt ringa din komun och frga!
Elisabeth P
ja de e klart, ringa kommunen kan jag ju gra tongue.gif . Fast oftast fr jag s snabba och bra svar av er alla wub.gif / Lisa
Gurkan
En ren trdgrdskompost kan vl inte vara frbjuden att lgga upp hur man vill ?? Iofs. har kommunerna runt landet den ena regeln dummare n den andra ... men d skulle man ju inte ens f rfsa ihop en hg av lv och grs. Det r ju en kompost om nt ...

Kompost fr hushllsavfall/matavfall dremot mste alltid lggas i en behllare som r skadedjurssker. Det krver ocks tillstnd/registrering hos kommunen om du bor som du gr.

Goda rd frn Odlaiter i all ra men dom r inte vrda mycket nr grannen ringer mijinspektren laugh.gif

Kolla p din kommuns hemsida, dr finns skert info. s har du fakta om nn av grannarna skulle undra nt.

Klart du ska kompostera !!! smile.gif
noora
Vr kommun (Botkyrka) skriver shr p sin webbsida:

"Villagare som vill kompostera sitt kksavfall skall anmla detta till miljfrvaltningen fr att f reducerad sophmtningsavgift."

Jag tolkar det som att man mste anmla om man vill ha sophmtningsavgiften reducerad. Om man inte bryr sig om sophmtningsavgiftens storlek behver man inte anmla.

Om trdgrdsavfall str det att det bara fr eldas under eldningsveckorna. Vill man bli av med det under vrig tid ska man kompostera eller kra det till tervinningscentralen. Det str ingenting om kompostens utformning.

Reglerna varierar frn kommun till kommun, men jag gissar att de r nt t det hllet i de flesta kommuner.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon