Elisabeth P
Hej.
Denna växt har jag. Vad jag vet är det en nerium oleander bach.
Länge har den sett jätte tråkig ut, men nu börjar den ta sig, fast bara i toppen. Kan jag klippa av och sätta i vatten så att nya rötter bildas? Eller hur gör jag?
Ganska långt ner på "stammen" kommer det iof sig ett litet skott, men det är verkligen pyttelitet.

Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Nerium brukar vara ganska lätt att rota, under det stället där det kommit en blomma brukar växten dela sig i 3 skott det brukar bara vara att bryta av ett sådant skott ca. 10-20cm långt och sätta i vatten och ställa i ett ljust fönster.

Nerium brukar även klara hård nedskärning en gång klippte jag en jag hade runt 1dm ovanför jordytan och den sköt en massa nya skott efter några veckor. Det tog dock runt 2år innan den blommade igen. Nerium blir lätt ranglig och blir inte sådär kompakta som de är när man köper dem oavsett hur man klipper. De plantor man köper i affären är kraftigt retarderade med hjälp av kemiska medel.
Elisabeth P
okej, men jag kan kanske få den vackrare än vad den är nu ialla fall. Det kan vara värt att vänta ett par år för att få den att blomma igen
rolleyes.gif så då blir det nog klippning i helgen wink.gif / Lisa
Elisabeth P
Nu e det klippt tongue.gif
jag la visst denna i fel katgori, fast svar fick jag i alla fall smile.gif / Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon