Full version: Någon som vet....
Elisabeth P
Någon som vet om dessa gror skapligt snabbt eller om någon är extra krånglig?

Nattljus, perenn
Jungfrun i det gröna
Atlasblomma
Slingerkrasse

Brokkrage
Rosenskära
Vallmo
Malva
Jacobs stege

Tror att jag kan så de sistnämda direkt på friland till våren, men de kanske blommar snabbare om jag förkultiverar?

Lisa
LadyAdina
Jungfrun i det gröna grodde på 5 dagar förra året för mig. Stod på mitt köksbord innanför söderfönster, i kruka med plast över. smile.gif
kerstin z5-6
Alla gror snabbt i värme ,vallmo är lite besvärliga att omplantera så där rek jag direktsådd -övriga blommar klart tidigare och är lättare att hålla styr på om du förkultiverar dem i kruka -Särskilt perennerna -nattljuset o jakobs stege ) '

det betyder inte att du måste börja nu
jag sår inte krasse före 1 maj -o jag bor långt norrut -du kan säkert börja tidigare, fa med perennerna
Alexander-VG-zon3
vår vallmo lägger vi dess frön på samma ställe efter varje års blommor sen så ligger fröna där sen på vintern klippervi ner allt till marken sen på våren så gror alla vallmon sen gör vi samma sak igen smile.gif smile.gif
Ewa L
Jag direktsår alltid Rosenskäran, men fick lite "plats över" förra helgen. De är redan flera cm stora. ohmy.gif
Elisabeth P
Tackar, det gör mig lite klokare.
Ska nog starta med en del i helgen ialla fall wub.gif kan inte vänta längre tongue.gif
Jag har lite funderingar på att så somliga i krukor ute till våren, eftersom jag än inte riktigt har bestämt den exakta växtplatsen för dem. Klara vallmon av den flytten eller bör jag fösöka få vallmon på rätt markplats direkt unsure.gif /Lisa
Elisabeth P
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-02-2006, 13:55)
Alla gror snabbt i värme ,vallmo är lite besvärliga att omplantera så där rek jag direktsådd -övriga blommar klart tidigare och är lättare att hålla styr på om du förkultiverar dem i kruka -Särskilt perennerna -nattljuset o jakobs stege ) '

det betyder inte att du måste börja nu
jag sår inte krasse före 1 maj -o jag bor långt norrut -du kan säkert börja tidigare, fa med perennerna

Är det alldeles för tidigt att börja så nu av dessa sorter huh.gif ?
Om du kan rekomendera någon av dessa, som inte har så bråttom och inte blir jättestor snabbt, vilken är det då? smile.gif Jag vill ju så gärna börja wub.gif i alla fall lite

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon