Full version: Vargar
Azeman
Så otroligt; vackra, fina, respektfulla, underbara, magnifika, ståtliga djur!
Att man vill utrota dom? det förstår jag mig inte på.
Utrota människan istället vargen - om man nu måste utrota nåt.
Vargen har mera värde typ.
Dom har större rätt att finnas på jorden än oss, idiotiska människor.
Reserv
Jag vet inte....men försöker du medvetet dra till dig negativa vibbar? wink.gif Annars så är ett bra tips att låta hjärnan vakna på morronen innan fingrarna slinter på tangentbordet wacko.gif
pejori
edit rolleyes.gif
Azeman
CITAT (Reserv @ 10-02-2006, 11:26)
Jag vet inte....men försöker du medvetet dra till dig negativa vibbar? wink.gif Annars så är ett bra tips att låta hjärnan vakna på morronen innan fingrarna slinter på tangentbordet wacko.gif

vadå, jag bara skrev att jag älskar vargar. Är det nåt fel me det kanske eller? ohmy.gif
Dom är ju underbara ohmy.gif. det är ju saningen.
Men ja, sen så får väll var en ta det som dom vill. Som dig.
tänckte kolla om det fanns flera som gillar varg här. Men tydligen så var det fel. Då ber jag så hemskt mkt om ursäkt om att jag skrev och tycker så då.

Så mitt svar är; NEJ jag försöker inte dra mig till negativa vibbar.
Det har jag aldrig gjrot heller om du har den uppfattningen om mig.
Men du kanske försöker??

(men tydligen så gör jag det vart jag än går iallafall (drar till mig negativt), kanske därför man har blivit misshandlad när man var liten? kanske därför man har blivit våldtagen? har jämt haft otur på min sida så... jag gör drar till mig sånt negativt, det gör jag. OM du menar det? )
Azeman
Gomen Nasai
Reserv
CITAT (Azeman @ 10-02-2006, 11:23)
Dom har större rätt att finnas på jorden än oss,

sleep.gif Behövs det mer?
Azeman
å andra sidan så känner man sig inte välkommen hit på odla heller. Så jag känner mig mera ... vad ska man säga? ja , jag vet inte. Så fort jag skriver nåt så känns det som, med alla svar att alla har något emot mig? De tär väll så. kanske därför du tycker så då.
Azeman
CITAT (Reserv @ 10-02-2006, 11:42)

Det är ju så jag tycker? Sen så hur du läser det och på vilket sätt, det är upp till dig. Om du läser det med negativ röst, eller positiv röst. Då att man utvecklar hur svaren och orden ska låta genom datorn. Och man ser inte den andra ansikte hur den menar.

men men visst. Sumi masen

Då ber jag om ursäkt dåra, hur du läste det.
Berith
CITAT (Azeman @ 10-02-2006, 11:40)
tänckte kolla om det fanns flera som gillar varg här. Men tydligen så var det fel. Då ber jag så hemskt mkt om ursäkt om att jag skrev och tycker så då.

Jag tycker också om vargar. smile.gif Men jag tycker inte man ska utrota människorna.

Tycker du verkligen att man ska utrota människorna? När du skriver så är det väl inte så konstigt om andra reagerar?
Azeman
CITAT (Berith @ 10-02-2006, 11:57)
CITAT (Azeman @ 10-02-2006, 11:40)

Jag tycker också om vargar. smile.gif Men jag tycker inte man ska utrota människorna.

Tycker du verkligen att man ska utrota människorna? När du skriver så är det väl inte så konstigt om andra reagerar?

vad bra smile.gif

jo det förstås. men jag har starka åsiktet om allt möjligt så visst, en del saker kan man hålla för sig själv. men å andra sidan så vore det roligt o se om flera tyckte som mig.

så mitt svar lyder: Ja, det tycker jag. Ibland då. Men för det mesta, då vi ändå håller på utrota oss själva just nu ändå så. Det är bara att behöva öppna ögonen. Då den stora dagen kommer så har jag verkligen ingen lust att vara här. Då tar jag hellre självmord eller nåt liknande.
Berith
CITAT (Azeman @ 10-02-2006, 12:01)

----så mitt svar lyder: Ja, det tycker jag. Ibland då. Men för det mesta, då vi ändå håller på utrota oss själva just nu ändå så.----

Tycker inte alls som du där. Vore ju fruktansvärt om nån skulle bestämma vems föräldrar man skulle utrota först! Eller vems barn eller man eller syster eller granne eller kusin eller...!
Azeman
CITAT (Berith @ 10-02-2006, 12:18)
CITAT (Azeman @ 10-02-2006, 12:01)

----så mitt svar lyder: Ja, det tycker jag. Ibland då. Men för det mesta, då vi ändå håller på utrota oss själva just nu ändå så.----

Tycker inte alls som du där. Vore ju fruktansvärt om nån skulle bestämma vems föräldrar man skulle utrota först! Eller vems barn eller man eller syster eller granne eller kusin eller...!

Nu är det så inte man väljer. Ser ni inte att jorden håller på gå under? och därmed alla människor, och man väljer inte.

Men å andra sidan så väljer man i jakt. Vad får man skjuta/döda/mörda, tex älg: kalven (barnet) eller kon (mamman) eller (pappa) tjuren?
Gossen Ruda
Du undrar varför du inte känner dig välkommen här? Inte konstigt, du har åsikter som placerar dig i en kategori där normala människor inte förekommer. T.ex att du startar en provokativ tråd om vargar under husdjur? Det finns en avdelning för vilda djur eller har du vargar som husdjur? Du håller på att bli en driftkucku.
Azeman
CITAT (Gossen Ruda @ 10-02-2006, 12:38)
du har åsikter som placerar dig i en kategori där normala människor inte förekommer.

vad är en normal människa då?
är det för jag tycker mera om djur än människor eller?
Berith
Hårt sagt Åke!

går över till andra tråden...
netaave
Vargar är vackra djur det håller jag med om, men att dom ska få finnas och inte människor skulle göra att inte dom fanns längre heller.
Vargar gör stor skada inom ex. fårnäring och antalet måste begränsas för att inte stamman ska bli för stor precis som med älg, rådjur, räv och småvilt.
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 10-02-2006, 13:03)
Hårt sagt Åke!

går över till andra tråden...

Sanningen är hård ibland. Håll med om att det är lite udda att vilja utrota människan för att djuren skall få det bättre. Jag har bara läst det tidigare en gång i en amerikansk tecknad politisk satirserie.

Andra tråden?? Har jag missat något? Iofs inte konstigt, jag läser bara en del inlägg.

Vips så var tråden flyttad medans jag skrev.
Azeman
CITAT (Gossen Ruda @ 10-02-2006, 14:24)
det är lite udda att vilja utrota människan för att djuren skall få det bättre. J.

Tycker jag inte.
För mig så är djurena mera värda. Då dom har hjälpt mig en massa. Dom är min familj.
zaaritha
Alla måste vi väl få finnas! Även vilda djur och rovdjur! unsure.gif
Alexander-VG-zon3
att säga att det är bättre att utrota oss är väl lite hårt . vad ska alla husdjuren ta vägen om dom inte har nån som kan ta hand om dom . i naturen så skulle någ dom flesta husdjur dö inom kort om det inte fanns någon smile.gif smile.gif
Tufsan
Hallå (igen)!
Har försökt slita mig ifrån det här (odla) men det har ett visst underhållningsvärde wink.gif
Jag vet inte riktigt vad jag skall säga om vargarna, jag tycker de är vackra och har all rätt att finnas men nu lever jag inte i närheten av dem (Göteborg) så risken att träffa på en är väldigt liten.
Om jag bodde där vargar vistas skulle jag kanske vara orolig för att något skulle hända mina husdjur eller mina barn något men det kanske beror på okunskap om vargars psyke unsure.gif

Jag tycker också att de som har varit med ett tag på denna jord (som jag också) kan visa lite överseende med de som inte har varit här lika länge huh.gif
Uttalanden som att utrota människorna istället för djuren hör väl ändå ungdomen till? Jag vet att jag tyckte så när jag var barn smile.gif Jag tyckte även att man skulle avskaffa alla bilar och vi skulle ta oss fram med häst och vagn. Azeman, tänk dig för innan du ger för mycket pesonlig info. Ta vara på dig *kramis*
Alexander-VG-zon3
alla husjuren skulle knakse inte dö men många av dom vet inte äns hur man hittar mat och dom vet inte äns vilka som vill äta upp dom för flesta husdjur är ju födda i fångenskap smile.gif smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Tufsan @ 10-02-2006, 21:22)
Hallå (igen)!
Har försökt slita mig ifrån det här (odla) men det har ett visst underhållningsvärde wink.gif
Jag vet inte riktigt vad jag skall säga om vargarna, jag tycker de är vackra och har all rätt att finnas men nu lever jag inte i närheten av dem (Göteborg) så risken att träffa på en är väldigt liten.
Om jag bodde där vargar vistas skulle jag kanske vara orolig för att något skulle hända mina husdjur eller mina barn något men det kanske beror på okunskap om vargars psyke unsure.gif

Jag tycker också att de som har varit med ett tag på denna jord (som jag också) kan visa lite överseende med de som inte har varit här lika länge huh.gif
Uttalanden som att utrota människorna istället för djuren hör väl ändå ungdomen till? Jag vet att jag tyckte så när jag var barn smile.gif Jag tyckte även att man skulle avskaffa alla bilar och vi skulle ta oss fram med häst och vagn. Azeman, tänk dig för innan du ger för mycket pesonlig info. Ta vara på dig *kramis*

Jag bor också i Göteborg på Hisingen men håller inte med dig vad gäller vargtillgången. För ca 5 år sen kom en varg springande nedför gatan i villaområdet där jag bor sent en kväll. Och ett par år senare blev ett rådjur rivet nära min sommarstuga i Landvetter, troligen av en varg. Det kommer vargrapporter då och då även hos oss. biggrin.gif
Tufsan
Skojar du ohmy.gif Har bott på Hisingen hela mitt trettiofemåriga tongue.gif liv och har aldrig hört talas om vargar här. Ja, då får jag nog omvärdera mitt svar då blink.gif
peterinas
CITAT (Reserv @ 10-02-2006, 11:42)

tja hur mycket har människan förstört på jorden och förstör dagligen . hur mycke har vargen förstört? tja förutom överlevnad då o jagar för mat och överlevnad
peterinas
CITAT (Gossen Ruda @ 10-02-2006, 12:38)
Du undrar varför du inte känner dig välkommen här? Inte konstigt, du har åsikter som placerar dig i en kategori där normala människor inte förekommer. T.ex att du startar en provokativ tråd om vargar under husdjur? Det finns en avdelning för vilda djur eller har du vargar som husdjur? Du håller på att bli en driftkucku.

så du anser att min sambo inte är normal då? var ett snyggt inlägg . kan nog kategorisera dig som *vågar inte uttala* verkar som vissa här beteer sig som 14 ? . trodde detta forum var för vuxna ? satt här hemskt mycket förra sommaren då jag älskar djur,trädgård,natur, mina blommor

men ibland så vill man bara skita i detta . vissa kan lixom inte hålla sina åsikter för sig själva utan bara måste spy galla över andra ? moget? normalt? sen att säga till folk att dom itne tillhör kategorin *normala* men ÅKE då kan du tala om för mig hur en normal människa är och funkar psykiskt och fysiskt . tacksam för svar när du fått fram den statestiken *normal människa* så jag väntar ivrigt på din normala människa
peterinas
CITAT (Gossen Ruda @ 10-02-2006, 21:47)
CITAT (Tufsan @ 10-02-2006, 21:22)
Hallå (igen)!

Uttalanden som att utrota människorna istället för djuren hör väl ändå ungdomen till? Jag vet att jag tyckte så när jag var barn  :) Jag tyckte även att man skulle avskaffa alla bilar och vi skulle ta oss fram med häst och vagn. Azeman, tänk dig för innan du ger för mycket pesonlig info. Ta vara på dig *kramis*

Jag bor också i Göteborg på Hisingen men håller inte med dig vad gäller vargtillgången. För ca 5 år sen kom en varg springande nedför gatan i villaområdet där jag bor sent en kväll. Och ett par år senare blev ett rådjur rivet nära min sommarstuga i Landvetter, troligen av en varg. Det kommer vargrapporter då och då även hos oss. biggrin.gif

vargen brer ut sig dels pga av oss . vi bygger o bygger o kommer in i deras revis och dom kan gå flera mil per dag . dom vet inge annat . dom har gått där i flera år o vips kom det en väg? . människan tar över hela jorden o vill gärna ta död på allt som inte passar denne . och sen *troligen av en varg* ? ja du . här uppe gick det varg med bland hus och experten sa varg . sen kom spårarna och spåra djuret till vad? jo grannen ! var hans hund som satt skräck i hela byn . så det var åxå *troligen en varg* enligt experterna och spårarna . nu får man ju enligt lag sjkuta varg om dom är på inhägn . men helst ska man skjuta ett skrämm skott . hur många tror du gör det ? bättre o döda vargen än skrämma den då är ju problemet borta

vargen kommer minska i antal o vad gör vi sen när den är utrotad? ska vi ta in hybrider ist då? dom är olagliga nu men va göra när alla vargar är döda .

människan kan inte leka gud o säga att vissa djurstammar ska hållas på normalt bestånd medans människan avlar av sig o brer ut sig . som tigrarna i indien som dödar och äter människor men vadå dom bygger ju på deras jakt mark . så fort en varg river eller dödar en männsika ska den utrotas och jagas ner . men hur många dör av varg varje år? och hur många dör av bilar ? inte utrotar vi bilen heller ?

vi förökar oss o vill gärna bygga över hela jorden o allt enbart handlar om pengar pengar pengar finns inge annat . men när jorden är förstörd då? vi utrotar oss automatiskt för varje dag som går . och vi utrotar oss för pengar . kolla alla sjukdomar som härjar o krig ? vi är dumma i skallen som inte tänker på överlevnad utan tänker bara på pengar , men den dag då jorden är förstörd har vi inte mycke nytta av dessa pengar,hus,vägar,bilar ja allt vad det kan vara

så egentligen vore det bäst för alla om människan (utrotades) dels för moderjord,djuren,och slippa en plågsam död i en värld som vi dödar sakta men säkert . skulle vara olagligt idag egentligen o sätta en unge till världen men alla dessa problem vi har . bättre o reda ut det och få en fin jord som barnen kan leva på ist för en massa elände bara
amaira
Vare sig man är djur eller människa (vilket fånigt åtskiljande förresten, männisor ÄR djur!) så försvarar sig den som blir hotad till livet!!!

Det är ett av alla levande varelsers allra djupaste instinkt!
Det är GRUNDEN till att det FINNS liv över huvud taget!!!!!

Lite allmän info:

Citerat härifrån:

CITAT
Människan har omkring 20–25 000 gener och 95% av dessa gener har människan gemesamma med sin närmaste släkting schimpansen. Av detta kan man förstå att mycket små förändringar i arvsmassan kan ge upphov till stora skillnader hos individen. Genetiskt är det alltså mycket lite som skiljer allt levande åt.

Eller kolla in lite här!

Bara som exempel.

En råtta som blir hotad till livet och inträngd i ett hörn, är ingen "trevlig bekanskap" precis. Hon hugger, och hon hugger hårt, hon hugger för att överleva.

Jag törs nog påstå att det är samma "gener" (eller "mekanismer") som ligger bakom både råttans och människans drift att försvara sig. Ja, jag vill till och med dra likhetstecken mellan "råttor" och det som händer med människorna i det här inlägget (oavsett "sida", för "alla" känner sig hotade till livet, ja, även Azeman även om "hotet" är feldefinierat)!

OBS: jag säger inte att det skulle vara "fel" - ABSOLUT inte!!! Det är ju en av själva Livets kugghjul - utan drifter som denna, inget liv.

Azeman - kan du inte förstå att det du skriver, upplevs kränkande? Du säger faktiskt, rakt upp och ner, att du önskar att vi alla här vore DÖDA!

Vi är "människor", visst. Och du hatar och avskyr människor. Men VI har väl inte gjort dig något illa? ALLA människor är väl inte så onda och vidriga som du påstår? Så onda, elaka och vidriga, så straffet för vår existens är DÖDEN?

Det känns hårt...

När du sedan SJÄLV bidrar med att kämpa för att ge LIV åt din egen avkomma ... hmmm...

Irl (in real life, och i Verkligheten) är det helt okej (eftersom jag tror att det du pratar om egentligen handlar om "andra saker" inom dig) - men när du uttrycker dig på det här viset, finns det inte en chans i världen att du INTE får "mothugg"!

Du känner att mänskligheten är någonting vidrigt.
Utan att ljuga, törs jag säga att det inte är sant!
Däremot är människor ... mänskliga!!! Vi lever under samma livsregler som allt annat levande. Det gör oss - inte onda - och inte goda.
Vi är KOMPLEXA. Och omständigheter kan göra en människa till vad-som-helst.

Det finns "monster" i människokläder, liksom det finns i djurvälden. Psykiskt störda djur existerar, på samma vis som psykiskt störda människor.
Psykiskt störda, skriver jag. För en psykiskt stabil och harmonisk människa vill inte göra en fluga förnär!!!

(En fullständigt "hel" psykiskt varlse, existerar inte, varken människa eller djur, livet är helt enkelt inte sånt)

Mänskligheten är ond, anser du. Men ... om det vore sant, det som du anser, varifrån kommer då alla sociala reformer som människor i hela världen KÄMPAT sig fram till?
Varifrån kommer socialförsäkringar, djurskyddsföreningar, världshälsoorgansiationer, amnesty, WWO, läkare-utan-gränser, varifrån kommer vår demokrati, osv, osv, osv?????

Generationer av människor före både dig och mig, har KÄMPAT med sitt eget blod och sitt eget liv, för en bättre värld! Och vi LEVER i konsekvenserna av det!!!

För hur det än är, så kan du inte säga emot, att du lever i ett land i både fred och demokrati!
Det har inte kommit till dig gratis.

Människor som kämpar och påverkar, kommer ALLTID att finnas.
Människor som BRYR SIG kommer det ALLTID att finnas.

Människor BRYR SIG! Enbart "apati" och depresion - och djupa psykiska eller neurologiska skador - får människan att sluta bry sig. (sedan är det olika var människor lägger sitt "bry-sig" någonstans, vi räcker inte till för allt.)

Men tappa inte hoppet, Azeman, det finns det ingen anledning till. Du har inte sett "slutet" än, och du har inte tillräcklig livserfarenhet och kunskap, för att kunna sätta dig in i det.
(Nä, det har du inte, eftersom INGEN människa har det! Det är ännu ett av livets villkor: framtidens oförutsägbarhet.)

Jag har också önskat död åt mänskligheten och "enbart älskat djur" en gång i tiden. Med tiden och åldern, har jag lärt mig vad det hela handlar om, egentligen, och funnit andra sätt att hantera inre smärta och ångest, när de ansätter mig.
Sätt, som är varsammare mot både mig själv och andra.

Och jag har lärt mig att acceptera och älska MIG SJÄLV - för där ligger det, i grunden, vi utgår ju från oss själva, eller hur.

Ju mer jag kan acceptera mig själv, min egen mänsklighet och alla mina tillkortakommanden, och se på mig själv med kärleksfullhet - desto mer har jag att GE till livet, världen och andra människor!!!

Det börjar DÄR Azeman! För dig, för mig, och för alla andra.
Det är dessutom MÖJLIGT, och en mycket bättre och kärleksfullare "lösning" än "den slutgiltiga".
("Den slutgiltiga lösningen" var ju nazisternas lösning att utrota judarna och andra "orena" folk")

Det finns något som heter "självuppfyllande profetia".
Det är när man "vet något" så säkert, att man utagerar redan i förväg som om det vore sant. Mot-reaktionen man får då, från andra människor, blir då sådan, att man själv blir "bekräftad" i att man har rätt.
Man skapar faktiskt sin egen verklighet, och "tankens kraft" är ENORM just på det viset!!!!!

Och ni andra som reagerar så starkt på Azemans utageranden och många gånger grymma uttalanden: tänk på åldersskillnaden.
Azeman är inget annat än en mycket ung flicka som mår FRUKTANSVÄRT dåligt inombords.

Hur vuxna är vi andra, att "hantera" det?

Livet är ingen "lätt" historia!

- men den är värt det -

wub.gif wub.gif wub.gif
Whiskuchi
WORD
Biggan_
CITAT (Whiskuchi @ 11-02-2006, 11:09)
WORD

Menar du amairas inlägg? unsure.gif unsure.gif unsure.gif
Amairas inlägg tyckte jag var bra och tänkvärt smile.gif
Whiskuchi
CITAT (Birgitta P @ 11-02-2006, 14:29)
CITAT (Whiskuchi @ 11-02-2006, 11:09)
WORD

Menar du amairas inlägg? unsure.gif unsure.gif unsure.gif
Amairas inlägg tyckte jag var bra och tänkvärt smile.gif

Ja. Word är inget negativt att skriva, mer ett "precis som jag tycker men inte orkar skriva själv" smile.gif
Flamingon - växtgalning
håller med dig amaira.
men vill även tillägga att det enda man kan förändra är sig själv och därmed så skapar man en kedjereaktion. mår man bra så behandlar man allt annat liv bra och på så sätt så blir det alltfler som mår iaf bättre.

genom att förändra och utveckla sig själv i en positiv riktning, förändras även världen något. att stångas och försöka förändrar alla andra gör enbart så man springer rakt in i väggen.

men det är inte förrän man kan erkänna och se både sina positiva och negativa sidor och acceptera det som en förändring kan ske. om man inte stannar upp och ser på sina egna reaktioner och handlingar är risken stor att man gör samma misstag och fel om och om igen.

"jag får inte fram mitt budskap på det här sättet, hur skulle jag kunna göra annorlunda för att få fram det?"

för visst har man ingen kontroll över hur andra reagerar på vad man säger och skriver men om man ständigt blir missuppfattad så kanske man bör tänka till lite och analysera sig själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon