babba
Hej!
Jag har problem med mina tomater. Det är olika sorter jag provat, även på olika ställen. Men alla får brunröta, (jag har läst mej till att det måste vara det). Det blir stora "bruna fläckar" både utanpå o innuti tomaten som blir större o större.
Det blir inte många tomater som kan användas.
Eller är det någon annan sjukdom de får. Ibland har jag haft 3 olika sorter och alla får det. Mini-mini tomater (mindre än körsbärstomater) klarar sej lite bättre.
Vad gör jag för fel?
Är det någon som haft detta problem som kan tipsa mej. Jag har långt till potatislandet, minst 100 m. Jag använder hästgödsel med torv som gödning.
Hälsningar Babba
Lady Hamilton
Odlar du tomaterna ner grävda i växthuset? Eller odlar du i krukor?
Gurkan
Jag har inte själv drabbats av brunröta på mina tomater nångång (däremot alla andra sorters svampar man kan tänka sig sad.gif men bara på bladen och inte på tomaterna).

Vanligt på tomater är annars pistillröta som också ger bruna/ruttnande tomater. Beror på kalkbrist, kanske du kunde prova att blanda din jord/torv/gödsel med lite kalk eller Algomin ??

Du har kanske redan sett dessa länkar :

Potatisbladmögen på tomat

Tomatproblem

Jag vågar inte odla nån potatis alls men min tomt är ganska liten.

Vilka sorter har du odlat ? Blir alla lika angripna ? Finns det nån granne med potatisland nära dig ?

Berätta gärna mer om symptomen och dina odlingsförutsättningar, jag vill gärna lära mig mer för egen del.
babba
hej igen. vart tog mitt svar vägen?
jag odlar tomaterna ute mot en södervägg. Först började jag gräva ett land utefter södersidan (ej huset) där har jag provat olika sorter, allt från körsbärtomater, mini-mini tomater, gula tomater, svarta. Sibiriska och ryska tomater som skulle vara extra tåliga. Jag minns inte namnet på någon.
Sen har jag provat en bra bit därifrån i stora plastsäckar för torv som jag blandat jord, gödsel o torv i. Samma resultat.
Men det kanske är pistillröta. Jag har inte provat i krukor om det skulle vara någon skillnad.
Tack för tipsen o tack även för tipsen om länkarna.
Hälsn Babba
Gurkan
Eftersom det drabbar alla sorter och även på olika platser, både i marken och i säckar osv, så verkar det ju inte vara nåt i jorden, torv och hästgödsel ska inte vara några problem.

Säck eller kruka spelar ju ingen roll. Hamilton undrade nog bara om dom stod direkt ner i backen eller i behållare. Samma problem för dig med båda tydligen.

Nåt som sprids i luften verkar då mer troligt, som du själv misstänker, brunröta kanske. Fråga är var det kommer ifrån (potatislandet ??) och hur du blir av med det ... jag antar att du vill fortsätta att odla potatis.

Sorry, jag vet inte alls, hoppas nån annan kan hjälpa dig här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon