andershorn
Är det ngn som odlat denna vattenmelon som Impecta säljer fröer till?
Ska ge meloner på upp till 12 kg!
Odlingsresultat?
Har själv drivit upp ca 20 plantor till växthuset i sommar.

bild fr. Impectas katalog!
Ingrid på Västkusten
Gammel sk 'heirloom' ifårn USA. Inte visste jag att det ens var LÖNT att prova den i Sverige - har för mig denhar en ganska lång utvecklignstid!

Ja - den har små Moon & Stars på skalet.

Hälsar Ingrid
andershorn
Vad är en sk "heirloom".

I impectas katalog anges att det är en rysk sort kulturarv från 1910 talet?
Ingrid på Västkusten
I Amerika ( sök på www.google.com om just heirloom) så kallas gamla sorter sådana man ärver och odlar sedan lång tid tillbaka för 'heirlooms' d v s arvegods.
Just Moon % Stars är en heirloom - vi har inte begreppet på svenska alls - lantsorter lantraser är väl det närmsta.

Kolla här;

http://www.gardenguides.com/articles/heirlooms.htm

Inkopierat ifrån en annan site;
Watermelon "Moon and Stars"
Shepherd’s Garden Seeds (www.shepherdseeds.com), #G1865, $2.25 Packet
Originally from the Volga region of Russia, this big, 25-lb., dark green heirloom melon is covered with yellow moons on a field of tiny yellow stars, and the foliage is full of stars, too. Reported to have that old-fashioned sweet flavor and juicy reddish pink flesh. Best for long, hot summer areas. HEIR, 15, 100 days

Hälsar ingrid
andershorn
Tack så mkt för svaren!
Det ska bli mkt intressant om det blir några meloner.
Någon annan som provat sorten?
andershorn
Finns det några andra vattenmeloner än "sugar baby" och ovan som klarar sig bra i vårt klimat.

Någon som har erfarenheter av "Sugar baby"
Eva St
Har inte heller odlat Moon and stars tidigare men i år har jag satt några fröer och fått upp några plantor vi får väl se om det blir något resultat av det. Förra året hade jag ett antal Galiamelon som nätt och jämnt blev mogna. Men de fick växa i en kallbänk och några lyckades mogna och de var bara så gooooda.
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon