Betty
Jag har inget svalt och bra ställe att övervintra mina pelargoner på. De brukar få nöja sig med med att stå i ett ljust fönster, en del av dem brukar klara sig genom vintermörkret andra inte. Men så kom jag på för ca en månad sen att jag skulle flytta dem till mina förodlingshyllor med extrabelysning. Märkte ganska snart att de trivdes bättre så, jag ställde även dit min blåvinge och en bougainvillea.
Och nu har blåvingen och några av pellisarna börjat blomma! smile.gif
Pellisarna som blommar är: Röd Mårbacka, äggslalspelargonen 'Blueberry Ripple' och stjärnpelargonen 'Pepparmint Star'.
Så nu är det väl bara till att börja plantera om - en månad tidigare än vanligt. Men hur ska jag göra med nerklippningen i år? Det tar emot lite att klippa ner när de nu redan blommar... Hur tycker ni "pelargonexperter" att jag ska göra? unsure.gif
Margith
Nån pelargonexpert är jag då absolut inte, men jag vågar mig på att svara iaf smile.gif
Jag har mina under lysrör i rumstemp hela vintern och visst är det en underbar känsla när de blommar mitt i vintern ? wub.gif
Vad gäller nedklippningen tycker jag absolut att du ska vänta. Njut av blommorna. Klippa kan du göra senare i vår, om det nu är nödvändigt att klippa. Är plantan fin som den är finns det ju ingen anledning att klippa i den.
Betty
Tack för snabbt svar Margith! Ja det är jättemysigt att de blommar redan fast det fortfarande är mitt i vintern. wub.gif OK, då väntar jag med att klippa till senare. smile.gif
Sollan
Om det blommar när du ska klippa ner, plocka blommorna och sätt dem i vas. Jättefint tycker jag... wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon