syrolis
29-04-2003, 09:09
Nu är jag inte så haj på det här med klätterväxter men vill ha en på vår södersida. Dels ska den bara vara vacker att se på men också dölja den lite tomma platsen mellan två fönster.
På sydöstra väggen skulle jag vilja dölja en byggteknisk miss :-) så jag skulle vilja ha samma (likadan) klätterväxt där.
Huset är gammalt och panelen är inte så tät som på nybyggda hus. Det finns alltså en del springor för växter att smyga sig in i.
Vad kan jag använda för klätterväxt på denna vägg?
Naturligtvis behöver jag sätta upp en spaljé med distans på drygt 10 cm men jag är mer osäker på vilka växter som letar sig in i panelen och förstör den.
Jag har inga "gröna fingrar" (nybörjare) och behöver något lättskött och relativt snabbväxande. Rosor och Clematis låter komplicerat och svårskött i mina öron, men jag kanske har fel?
Klätterväxten hade jag tänkt att släppa ca 3-4 m högt.
Huset är 1½ plans falurött med vita detaljer.
Vi bor i zon II
Kan Bokharabinda eller blåregn vara något för oss?
Eller kommer de ödelägga panelen?
Fialotta
29-04-2003, 10:12
Clematis är inte svårskött, men jag aktar
mig för att låta nåt klättra på huset...blir alltid problem
när man ska måla om eller den dör av en hård vinter
och så är väggen sabbad
Jag aktar mig i alla fall...tar till spaljeer i den mån det går eller låter
dom växa upp på träd
Det är ju i alla fall bättre för fasaden med de växter som vissnar ner på hösten eller som man kan klippa ner utan problem. Har man träpanel så torkar den väl långsammare om den är beväxt.
Bokharabinda (starkväxande) och kaprifol (doftande) behöver något att snurra kring och de sätter sig inte med sugkoppar eller spränger sig in i springor vad jag märkt (som har dem längs mycket 'springiga' fasader). Man kan göra osynliga klätterställningar med fisklina, eller synliga i trä, bambu eller metall. Jag har gjort några klätterställningar i hampasnöre (man trär och knopar linan i rutor). Mindre täta är klematisarna (härliga färger).
Har man en yta mellan två fönster kan man plantera ett spaljéfruktträd. varför inte röda päron... Man beskär i enkel U-form så att den får plats. Mycket vackert när det får frukt.
Zon 2 är lite över gränsen för blåregn, som dessutom kräver en hel del pyssel.
Att det skulle bli stor skillnad på livslängden på en trädpanel med fukten från en av oavnstående växter tror jag inte. Om panelen inte är målad med någon konstig färg förstås.
Visst kan väggen ta skada av fukt från klätterväxter... det tar ju längre tid för den att torka ur efter ett regn än utan något framför. Ha bara ett lagom avstång mellan spalje och vägg så ordnar det sig nog.
Skadan kan oftast bli större på putsade fasader än i träfasader. (Kvarhållande fukt/kyla mm)
:: Tommy
Almdalen
29-04-2003, 13:54
Du skall akta dig för klätterhortensia den kryper in överallt, även tät och ny panel tränger den mellan. Kaprifol kan också tränga sig in under panel men fäster inte på samma sätt och är lättare att hålla på en spalje, kanske något för dig.
Ingegerd
syrolis
14-08-2003, 20:09
Nu har jag bestämt mig.
Jag ska ha en rosenportal över grusgången som går brevid huset.
Det borde inte störa panelen och ge både doft och vackert utseende till husets kortsida.
Funderar på Rosa Helenae och någon Clematis tillsammans på varje "portal"... Blir det för mycket honungsdoft tror ni?
Huset
|__________________________|
R R R
R Grusgång R R
. ....R.......................R......................R......
Ny rabatt
R= Klängros i portal
syrolis
14-08-2003, 20:10
Äsch, min skiss blev ju inte alls som när jag gjorde den...
Naturligtvis med 3 "portaler" en i varje sida och en i mitten med plats för de två fönstren emellan...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.