akagebeck
Hej!
Jag har en rabatt under en hög tall som står i skugga under nästan hela dagen. Rabatten blir full av tallbarr. I rabatten finns idag endast några buskar (fläder och mahonia). Jag skulle vilja fylla ut ytan mellan buskarna med någon marktäckare eller kanske nån kantväxt.

Nån som har nåt tips vad som kan passa i ganska torrt, skuggigt läge under en barrande tall?

/Anna unsure.gif
Micke
Tja, åtminstone smultron står ut med det mesta, men i skugga under en tall blir det knappast myket smultron att plocka...

Micke
CGB
Hasselört Asarum europaeum, skugg-gröna Pachysandra terminalis, vintergröna Vinca minor, bergenia..
Katti med torpet
Jag antar att rabatten är ganska torr och invaderad av tallrötter?
En åtgärd som borde förbättra möjligheterna avsevärt, oavstt vilka växter du väljer, vore ju att göra om den till våtbädd. Dels skulle inte tallrötterna kunna ta sig in och utarma jorden, dels skulle du kunna behålla fukten på ett mycket bättre sätt. Många växter som trivs i skugga trivs ju samtidigt med fuktig och näringsrik jord. Så om du förbättrar jorden så växer ju urvalet av möjliga växter.
CGB
Och hur mår tallen efter några år i en våtbädd?
Eva 33c
Just tallar har ganska "snälla" rötter. När jag gräver ner växter nära mina tallar så ser jag sällan några rötter. De hämtar sitt vatten på djupet. (Annat är det med björkar... mad.gif )Problemet är snarare att det blir torrt pga grenverket, regnet kommer inte åt. Så växter som klarar torka är ett bra val. Du har redan fått några förslag, utöver dem kanske sockblomma kunde vara nåt? Epimedium rurum mfl. Jag har bara ett par plantor (än) av dessa och de står just i skuggan under en tall och lever och mår bra. De växer inte så fort hos mig men de växer! Jag ska skaffa fler i år har jag tänkt. rolleyes.gif
stina
Jag har Bergenia planterat under en tall och det funkar jättebra. Även kärleksört har jag i en rabatt under en tall och det funkar bra det med.
Gåsis
Jag tar den här bilden en gång till bara för att den är så in i bängen snygg och dessutom för att den visar vad som går att plantera under tallar om man verkligen vill. Hur man gör blink.gif ja, jag har frågat på trädgårdsbygge förrut och svårt verkar det vara men tydligen inte omöjligt.

/Åsa
Calle b
Hej! Hos mig växer fingerborgsblomman bra under tallen, upp ur en "Barr-matta". Beståndet är påväg att återhämta sig efter en tidigare oförsiktig rensning, men det verkar inte vara problem med tillväxten, trots att det är TORRT!

Första blomman för säsongen, nya kom hela sommaren, och antalet nya bladrosetter skvallrar om att nästa år borde bli vackert wub.gif

ps. Huset är numera ommålat.... biggrin.gif
Katti med torpet
CITAT (CGB @ 11-02-2006, 13:14)
Och hur mår tallen efter några år i en våtbädd?

Tallen skall givetvis INTE ha rötterna i våtbädden! Det är ju det som är själva vitsen, att tallens rötter ska vara åtskilda från rabatten så att man kan ge tallen och rabatten sina respektive optimala odlingsförhållanden.

Det är givetvis ett omfattande jobb att bygga en våtbädd, om man tycker att det är värt det beror ju på vad man vill ha för växter. Antingen får man anpassa växtvalet efter rådande förhållanden (vilket det ju har kommit många bra tips på) eller så får man förbättra marken så att man kan odla de växer man vill, det är där våtbädden kommer in...
Xelma
Men hur mår tallen om man lägger en våtbädd, givetvis med åtskilda rötter, ovanpå dess rötter? Tallen vill väl ha rötterna på ett visst djup och är det bra om de kommer under en våtbädd som gör att de rötterna framöver inte får något vatten alls? För undersidan på våtbädden är ju helt tät. Blir inte tallen långsamt försvagad på den sidan/sidorna våtbädden ligger över?
Katti med torpet
CITAT (Xelma @ 20-02-2006, 11:25)
Men hur mår tallen om man lägger en våtbädd, givetvis med åtskilda rötter, ovanpå dess rötter? Tallen vill väl ha rötterna på ett visst djup och är det bra om de kommer under en våtbädd som gör att de rötterna framöver inte får något vatten alls? För undersidan på våtbädden är ju helt tät. Blir inte tallen långsamt försvagad på den sidan/sidorna våtbädden ligger över?

Anledningen till att jag föreslår det är att jag har läst ett flertal artiklar och även hört Maj-Britt Petterson (Odla med P1) förespråka våtbädd i de fall man vill odla nära träd. Att döma av dessa källor skall det inte vara något problem. Det beror ju säkert på hur stor våtbädden är, man ska väl inte täcka hela området...
Cilla eller någon annan träd-expert kan säkert tala om hur känsliga tallrötterna är för att täckas av en våtbädd på en begränsad yta.
elvisjö
Eller så gör man en våtbädd
http://www.tradgardsamatorerna.nu/HTML/ta/...04/artikel.html
Bassam
Hej
Jag tycker att skicka till er vad jag läste och förstår:
--smultron men i skugga under en tall blir det knappast myket smultron att plocka...
- jord under tall torr så måste man höja fukt och näring i jorden , skugga växter tycker om fukt och näring .
--sockblomma kunde vara nåt? Epimedium rurum
--- ingerborgsblomman
- blir tallarna inte svåga om du gör våtbädden ligger över.man ska inte täcka området med våtbädd.
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon