Full version: Stenparti i skugga?
noora
Vi har en plätt på norrsidan av huset som rent estetiskt och praktiskt skulle vara perfekt för ett stenparti. Problemet är bara att det är skugga där jämt. Alla "stenpartiväxter" är ju solälskande, då stenpartier förutsätts anläggas på sydsidan.

Eftersom stenar lagrar värme antar jag att de även "lagrar" kyla, och att ett stenparti på norrsidan därmed skulle bli extra svalt. Kan denna teori tänkas stämma? Finns det några växter som kan klara en sådan växtplats, eller ska vi tänka om och satsa på något helt annat?
kerstin z5-6
Varför inte ett torvparti med stenar i stället -Helen i Piteå har fina bilder på just kombinationen torv -sten,-här är en av mina
Heuchera ,Rhododenron, lila och den gula R.lutea som doftar , gulbladig berberis , små barrväxter , ombunkar som atyricum pictum nipponicum -regnbågsbräken meconopsisarter -bergvallmo mfl "
noora
Ett torvparti med stenar? Byggs det upp som ett stenparti fast med torvmull mellan stenarna i stället för grus? Det kan ju vara en tanke. Det är ju egentligen inte en "öken" eller ett "alplandskap" jag vill skapa, utan bara skapa lite kontrast mot all vegetation.

Rödbladig Heuchera är en av de växter jag funderat på för just den här rabatten. Vad tycker den om skugga?

Det var många fina bilder med Heuchera du hade i ditt album smile.gif Jag visste inte att det fanns så varierande sorter, man får ju nästan lust att börja samla smile.gif
kerstin z5-6
Heuchera röd, som många andra alun rötter tål skugga , torvblock menar jag -blandade med sten ....
kerstin z5-6

Torvblocksrabatter kan med fördel blandas med sten
Ger ett mer levande intryck -både stora stenar i rabatten men även för attt bryta den monotona torvblockskanten.
Jordblandningen i väljer man efter växterna
Sand kan med fördel läggas i botten eller grus olika tjockt på ställen med buskar djupare jord -dtällen med småalpiner tunnare stenblandat jordlager .
Det är fint om jordytan är kuperad inte slät" som i en vanlig rabatt
noora
Tack, då förstår jag smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon