Full version: hjälp snabbt
Alexander-VG-zon3
hej
jag har guppis i ett akvaruim
men nu för nån stund sen så sprack mitt täckglas i tvådelar och på det täckglaset var där en öppenbruk med ektozon salt och någraväxtpiller och en litenburk med mat som var öppen och allt det flö ner
sen nu så
maten åt dom upp där var inte så mycket mat eller jag lät maten vara kvar det är väl nån som äter det och även växtpillren lät jg vara kvar
men nu är det så hur mycket salt klara guppi för burken tippade ner i vattnet med glaet sen flö burken upp vid ytan men där kom nog en hel del salt i där .och vad jag har hört så får man inte veck saltigeonom att byta vattnet men jag har blanat både vilda och odlade guppis
så tror ni dom klara saltet
sen om det är nån som har nån länk om guppi forum eller nåt har inte mycket sånt
men hjälp
tack tack sad.gif sad.gif
pejori
vad jag vet, så klarar guppyi väldigt mycket salt. smile.gif
byt hälften, och försök att få med vattnet från botten smile.gif
det är inte så våldsamt mycket "salt" i ektozonen, så det klarar sig nog, beroende på hur mycket det var kvar och akvariets storlek wub.gif
lycka till
Alexander-VG-zon3
oki jag får väl byta vattnet för där kom någ i en del mat som do inte har rört men bbra att dom tål det skönt å höra
tack smile.gif smile.gif tongue.gif tongue.gif
Alexander-VG-zon3
sen så hittade jag fler glasbitar det hade gåt sönder mer än vad jag trode så jag får väl i en runda där igen å lysa efter glasbitar sad.gif sad.gif smile.gif
Linda_A
flaxss: Snälla. Använd dig av punkter. Jag tycker att det är otroligt svårt att läsa dina texter. Jag får inget utav dem, med detta menar jag inte att innehållet är dåligt utan att det bara blir en enda lång text för mig som jag inte kan tyda riktigt. (jag har väldigt lätta läs och skrivvårigheter och jag vill inte tänka på hur de är för dem som har svårare "problem".)
Detta blev väldigt OT och jag menar inget illa. Men jag hade säkert kunna hjälpa till på ett bättre sätt då.

Som sagt innan så klarar guppy rätt höga mängd saltt men det kan ändå bli för mycket av det goda. Och sen med för mycket mat (om jag fattade det hela rätt).

Jag skulle med göra ett 50% vattenbyte med.
Linda_A
http://hem.passagen.se/mikeno/ svenska guppysällskapet
www.zoopet.com
Alexander-VG-zon3
tac för länken den ska jag använda väl smile.gif smile.gif wub.gif
(jag har väldigt lätta läs och skrivvårigheter och jag vill inte tänka på hur de är för dem som har svårare "problem".)
jag har sämma problem fast kankse lite svårare där av punkt problem och sånt men jag förbättrea mig efter varje person som säger det rolleyes.gif rolleyes.gif tongue.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
sen så kom jag på nu att jag var lite i panik tillstånd. trode att alla mina fina guppis skulle dö så jag sladade fort fram över tangentbordet biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif fast jag får se än har jag inte börjat på bbattenbyten för närsomhelst eller om 30min typ så kommer gäster så det går inte men i morron
Lady Hamilton
Du bör nog prioritera vatten bytet i allafall. I värsta fall får du väll be dina gäster att hjälpa dig att byta vatten. Jag är övertygad om att de förstår om du talar om vad som har hänt smile.gif
pejori
CITAT (Hamilton @ 10-02-2006, 18:07)
Du bör nog prioritera vatten bytet i allafall. I värsta fall får du väll be dina gäster att hjälpa dig att byta vatten. Jag är övertygad om att de förstår om du talar om vad som har hänt smile.gif

instämmer smile.gif
för mycket mat kan bilda nitrit väääldigt fort, och då stryker firrarna med ohmy.gif ohmy.gif
byt vattnet, medans gästerna lagar käket laugh.gif
Alexander-VG-zon3
hah nä vi ska faktist beställa nån mat men det kan väl dom med göra biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif men det tar ju en sån hemla lång tid att byta vattnetgt kankse tills i natt får se hur jag gör annars så får jag väl lägga i två extra pumpar
Linda_A
Om du byter med slang så tar det ju inte så lång tid.
Alexander-VG-zon3
fast mitt är på 500liter så det tar en tid med slang sen plus så är det sand så man måste vara försitigt med att suga botten men jag har inte gjort nåt än kankse var det ett mistag men så fort i morron ska jag göra det wink.gif unsure.gif sad.gif sad.gif smile.gif smile.gif
Linda_A
CITAT (flaxss @ 10-02-2006, 22:31)
fast mitt är på 500liter så det tar en tid med slang sen plus så är det sand så man måste vara försitigt med att suga botten men jag har inte gjort nåt än kankse var det ett mistag men så fort i morron ska jag göra det wink.gif unsure.gif sad.gif sad.gif smile.gif smile.gif

wink.gif mitt 600 liters tog en stund men jag behövde inte göra något under tiden. Bara sitta och titta på när det tömde sig själv.

Jag sätter bara fast slangen så att den når så långt som jag vill tömma akvariumet och sen ser jag på och är lycklig. laugh.gif Funkar bra med mitt 375 liters med. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon