Full version: Djupbädd?
Elektra
Är det någon vänlig själv som kan dela med sig av lite mer kunskaper om djupbäddar? Jag har tillgång till färsk stallgödsel, brunnen kogödsel och kan säkert få tag på hönsskit med utan några större problem annat än med lukten. blink.gif Jag har som vanligt läst i nån tidning för många år sedan om djupbäddar där det odlades väldigt tätt, mycket tätare än normalt, och skördarna var både stora och välsmakande.

Bäddarna var gjorda i drivbänkar och den färska gödseln lades i botten och den brunna ovanpå. Morötterna som jag kommer ihåg från bilderna satt väldigt tätt, bara ett par cm mellan varje exemplas i fullvuxen storlek. Någon som testat eller brukar odla så här?
Fenja
Jag odlar så! Sök på upphöjda odlingsbäddar så hittar du tidigare trådar om det. Jag ska precis iväg nu, men jag försöker att ge dig ett lite uftörligare svar i morgon.
Mvh
Fenja
Fenja
Nu när jag läser din fråga igen så undrar jag om du kanske menar odling i varmbänk? Där vinner man en massa värme och kan börja att odla tidigt om man täcker bänken med glas eller plast. Genom att han den obrunna gödseln ofta blandad med halm i botten så "bränner" materialet ungefär som i en kompost eller en vinterbädd i en hästbox. Man kommer då upp i temperatur avsevärt och genom att bädden är välgödslad så kan man odla vissa grönsaker väldigt tätt och ändå få ett mycket bra resultat.
Hoppas att det finns någon annan som kan detta bättre, det lilla jag vet har jag läst mig till...
Mvh
Fenja
Elektra
Vet faktiskt inte alls vad jag menar. ohmy.gif Om det inte är en kombination av upphöjd och varmbänk? wink.gif
Alla tips är dock välkomna. biggrin.gif
Fenja
Jag odlar i upphöjdabäddar så det kan jag berätta om! När man anlägger bädden så djupgräver man minst två spadblad djupt under markytan och skottar sedan upp bädden så att den är 20-30 cm ovanför markytan. Det är viktigt att all grästorv och rötter tas bort. Man blandar i välbrunnen stallgödsel och annat material, grus, torv, bark, kompost till exempel som behövs för jordförbättringen.
Mina bäddar är max 120 cm breda så att jag lätt når att rensa in i mitten från båda hållen. Längden gör man som man vill med. Man kliver ALDRIG i upphöjd bädd och djupgräver den inte mer än vid anläggandet.
Fördelen med en upphöjd bädd är att den reder sig snabbt på våren, håller jordvärmen bättre. Om man luckrar den efter varje gång man vattnat eller det regnat så slipper man ogräs och behöver vattna minimalt. Jag gödslar upp mina varje år genom att luckra ner välbrunnen hästgödsel ca i dm i ytan. På hösten lägger jag på kompost, lövklipp och annat som maskarna drar ner på egen hand. Det ger en bra ytstruktur.
Jag odlar ganska tätt i dessa bäddar och växlar grödor varje år så att jorden inte blir utarmad. På sommaren kan man lägga på gräsklipp, 1 dm lager som fylls på efterhand, som en extra kvävegödning och marktäckning och då slipper man luckra eftersom gräset sköter detta. Jordgubbar täckodlar jag i tidningar i upphöjda bäddar, man får byta ut tidningslagret var annat, var tredje år samtidigt som man förnyar plantorna.
Fråga gärna om du undrar något!
Mvh
Fenja
Elektra
Vilken växtföljd har du och vad brukar du odla i bäddarna? Låter perfekt för min del då jag gärna petar ner massor i jorden men är lite slöare med att rensa ogräs, om jag inte ändrat mig sedan det glada 80-talet då jag sist hade ett litet trädgårdsland som jag alltid reste bort från i skördetider... rolleyes.gif Jordgubbar är dock redan inplanerade, måste bara se till att allt som odlas blir väl inhägnat då jag oroas mer att hundarna ska sprida det för världens vindar än att rådjuren ska våga sig in. wub.gif
Fenja
Jag odlar lite olika grönsaker varje år.... Det viktiga är att du inte odlar samma växtslag i samma bädd två år i rad, det är det enda jag tänker på. Jag måste erkänna att jag är inte så noga så att jag har en genomtänkt växtföljd tyvärr.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon