Elektra
Några bra tips på vilka sorters blommor, övriga örter och grönsaker som är lämpliga att odla tillsammans för att undvika skadedjursangrepp? Lök och morot har jag för mig ska trivas bra ihop, eller om det var tagetes och morot för att förvirra morotsflugor? tongue.gif Att vanliga flugor inte gillar tomater är ju väldigt praktiskt om man vill kunna hålla fönster och dörrar öppna utan att få in en massa flugor. Jag sådde på 80-talet, sist jag hade ett litet trädgårdsland, och blandade just morot, lök och tagetes efter ett tidningstips. Kommer inte ihåg vad jag odlade tillsammans med broccolin, men det fungerade!
Några tips på lämpliga blandningar? wub.gif
Lady Hamilton
Ballong blomma- Hjälper mot vita flygare.
Tagetes i växthuset- Mot myror
Krasse runt fruktträden- Lössen äter på krassen i stället för på träden
Lorangafilm
Tagetes mot nematoder.

Enligt nya rön: Sparris mot rotgall- & Cystnematoder...

Det är viktigt att känna till skadedjurs olika värdar, t.ex. att almbladlusen lever som rotlöss på Ribes. (vinbär/krusbär/måbär m.fl.) Just därför är Alm & Ribes inte så bra grannar.

Euonymus (benved) är vintervärd för bet/bönbladlus som går på betor, bönor, tomat, tulpan, spenat, gurka, sallat, vinbär, dahlia, nejlika m.fl.
Gurkan
Kan man inte också tänka sig att odla sånt som lockar till sig skadedjurens naturliga fiender ? Vet inte vad det skulle vara men om man kunde locka till sig blomflugor och nyckelpigor tillexempel och hoppas att dom hjälper till med bekämpningen.
Elektra
Bra tips att se upp med vinbär och att försöka locka rovdjur, men finns det bättre lockmedel än bladlöss för nyckelpigor? Kan man köpa rovdjur och släppa ut i trädgården trots att de är mest tänkta för växthus? blink.gif
Immix
SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, skriver att honungsört, gurkört och koriander kan locka till sig blomflugor och parasitsteklar. Mattlusern mellan morotsraderna minskar risk för angrepp av morotsfluga.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Elektra @ 11-02-2006, 21:13)
Bra tips att se upp med vinbär och att försöka locka rovdjur, men finns det bättre lockmedel än bladlöss för nyckelpigor? Kan man köpa rovdjur och släppa ut i trädgården trots att de är mest tänkta för växthus? blink.gif

Man kan köpa rovdjur i påse (dock ej nyckelpigor) men släppa ut i trädgården tror jag inte funkar så bra. De rovdjur som odlas för att användas i växthus brukar inte klara sig så bra utanför växthusen de vill ha jämnt klimat med hög luftfuktighet och värme.

Det bästa sättet att få fler rovdjur i trädgården är att sluta spruta med bekämpningsmedel även vanliga miljövänliga såpor och liknande tar död på nyckelpigelarver etc. I början av säsongen går man och klämmer skadeinsekter för hand ofta sitter ju bladlöss ganska samlade, efter hand under sommaren så kommer man att hitta rovdjur i kolonierna och då kan man överlåta arbetet till dem. Så det är bra att lära sig hur nyckelpigelarver, blomflugelarver och dyl. ser ut. Man får vara beredd på att det kan ta några år att få balans i en trädgård och att det vissa år när det ex. har varit gynnsamt för bladlöss (temperaturstyrt) så kan man få klämma en hel del för att hjälpa naturen.

Bladlusmumier (En stekel har lagt sina ägg i bladlössen som blir uppätna innifrån de blir uppsvällda och beige ser man ett hål i bak på lusen när man tittar med lupp har den färdiga stekeln krupit ut. Det brukar gå lätt att hitta såna här bladlusmumier lite senare på säsongen)
Gurkan
Tack Åsa, alltid intressant att läsa av dig, "riktig kunskap" och inte bara "skrivbordserfarenheter" som en annan har. Fast det är alltid kul att får bekräfat att det jag läser och tänker verkar stämma med verkligheten.

Jag hittade iallfall en bra artikel på ämnet att locka nyttoinsekter. Den är på "amerikanska" så jag orkar inte översätta alla plant- och insektsnamn och lägga ut här men om ni orkar läsa så finns artikeln här :
Protect your Garden with Beneficial Bugs

Huvudregeln verkar vara en så stor mångfald som möjligt, av blommor och insekter och det låter som en logisk slutsats. När en planta blir angripen av skadegörare sänder de tydligen ut kemiska signaler via olika hormoner som då lockar till sig nytto-/rovinsekterna. Förutsatt att dom redan finns i närheten då såklart ... min tanke i förra inlägget var inte helt galen ändå.

Artikeln bekräftar också det Åsa säger om att släppa ut små rovdjur i trädgården, det funkar bara i en kontrollerad miljö, ett växthus t.ex.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon