Full version: Tacogratäng
Magdis
Tacogratäng

Ingredienser:
500g köttfärs
3 pressade vitlöksklyftor
2 gula lökar
1 påse tacokrydda
1 burk krossade tomater
2 dl creamfraiche
200g philadelphiaost
purjolök
riven ost

Så här gör du:
Bryn köttfärs, vitlök och gul lök. Tillsätt kryddan och tomaterna. Lägg allt i en ugnsfast form. Blanda ihop creamfraichen och philadephiaost. Bred över köttfärsen. Hacka purjolöken och häll över. Strö riven ost över och grädda i 20 min i 200 grader. Rör om innan serveringen. Servera med grönsallad och tacochips. Mycket gott och mättande lycka till.
stina
Mmmmm - låter smarrigt! Tack för tipset! rolleyes.gif
Whiskuchi
Min variant (ganska lik, men vegetarisk):

En påse Quornfärs
1 gul lök, finhackad
1 burk salsa/tacosås
Tacokrydda
Nachos
Riven ost

Stek färs och lök och krydda med tacokryddan. Blanda i tacosåsen.
Varva färsen och nachoschips i en ugnsfast form, översta lagret ska vara färs. Toppa med riven ost. Grädda 20 min i 200 grader. Servera med sallad.
*Molly*
Mums, så gott det låter med tacogratäng, ska göra både den med köttfärs och den med qorn, eftersom vi har en vegetarian i familjen också.
Tack för recepten!! wub.gif
Margaretha
Tänker också prova Tacogratängen. Allt i den vägen brukar ungdomar gilla.

Det här är en favorit hos mina ungdomar. Och snabb! Kanske vi borde ha en tråd för maträtter som går snabbt att laga förresten. Jag samlar idogt på sådana.

KÖTTFÄRS PIZZAIOLA

400 g köttfärs
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 röd paprika
6-8 torkade tomater
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 msk hackad oregano eller 1 tsk torkad
2 msk tomatpuré
1/2 dl skivade oliver

Tillbehör: kokt pasta (skruvar el. dyl., gärna i olika färger)

Gör så här:
1.Skala och finhacka lök och vitlök. Kärna ur, skölj och hacka paprikan och skär tomaterna i strimlor eller mindre bitar.
2.Bryn färsen grynig i smöret i en stekpanna på medelstark värme. Lägg i löken och låt den fräsa med tills den är mjuk.
3.Blanda i paprikan och tomaterna och smaksätt med salt, peppar, oregano och tomatpuré. Späd med lite vatten om färsen är för torr.
4.Blanda till sist i oliverna och servera röran tillsammans med pasta.
(Själv brukar jag röra ner köttfärsröran i pastan innan serveringen och blanda om ordentligt så har vi ett kärl mindre på matbordet!)
Biggan_
CITAT
Det här är en favorit hos mina ungdomar. Och snabb! Kanske vi borde ha en tråd för maträtter som går snabbt att laga förresten. Jag samlar idogt på sådana.

Här går det bra att fylla på med fler snabblagade recept tongue.gif
Snabblagat
Margaretha
Det har jag inte ens märkt, men det ska jag göra! Tack! smile.gif
Eva i Skåne
Om man varvar färsen med chipsen - hinner då inte chipsen bli mjuka under tiden i ugnen?
Det vill man ju inte ha, men annars verkar det smidigt att ha allt i formen.
Whiskuchi
Jo, lite mjuka blir de, jag brukar ha "färska" chips vid sidan av också smile.gif
Eva i Skåne
Tack för snabbt svar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon