silos
Jag undrar om det går bra att odla i hängkorgar till ex. bönor,ärter,tomater etc... och i sådana fall hur stora måste dessa korgar vara och kan jag tillverka dessa själv av till.hönsnät och mossa med plast utanpå innanför nätet?
Gurkan
Tomater går bra, det finns flera sorter som passar i amplar, som hänger ner lite. Jag har två sorter som heter Tumbling Tom, en röd och en gul variant. Dom växer lite hängande och kallas just ampeltomater.

Prova att söka på Googel på ampeltomat.

Bönor/ärtor vet jag inte men det är väl klart ... dom kan ju växa upp längs snörena. Jag har odlat ärtor i krukor och det funkade bra, det var nog 2-3 liters kruka. Ingen jätteskörd men lite godis blev det och vackra plantor.

Storlek ... tja, ju större desto bättre, torkar inte ut så snabbt och ger lite större plantor. 3-4-5 liter borde funka, vad du får plats med.
silos
Då skall jag testa när våren kommer att ha tomater i hängamplar på min balkong och kanske även ärtor om de går ihop med tomaterna.
Gurkan
Kul att se dig här i "grönsakslandet" förresten ... smile.gif
silos
CITAT (Gurkan @ 10-02-2006, 20:11)
Kul att se dig här i "grönsakslandet" förresten ... smile.gif

Tack wub.gif

Jag ser så framemot då jag kan börja så både inne och ute smile.gif
Gurkan
Här är en bild på "Tumbling Tom", ampeltomat :

Här en bild på den gula varianten av Tumbling Tom (fast bli inte besviken om du får liiiite färre tomater än på bilden, den var verkligen extrem) :

Här är lite blandat i korgen, nån sorts sallad, spenat och pak-choi ser det ut som :

Jag blir faktiskt inspirerad och får nog fundera på lite egna amplar ... får du några bra ideer, Silos, så posta dem gärna här i tråden.
silos
Jo; jag tänker göra amplar av hönsnät och jag skulle kunna ha sådana även mot tegelväggen tror jag.

Undrar om det måste vara mossa inuti och även plast?
silos
Nu när jag tänker efter så kanske det går även att göra "blomm lådor av hönsnät och hänga utanför?!?
Gurkan
Plast eller liknande måste du nog ha invändigt annars torkar de ut för snabbt, mossan vet jag inte men det är nog mest för syns skull isåfall. En del amplar av nät brukar vara klädda med nån slags kokosfibermatta invändigt.

Jag undrar om inte Willab (växthusfirman) har bilder på såna på sin hemsida ... hmmm. Har sett det nånstans.

Om dom är formade som en ampel eller en balkonglåda spelar väl ingen roll, bara fantasin sätter gränser ... dvs. det är gränslöst i ditt fall !! laugh.gif

Gör en Googlesökning på "hanging basket" så hittar du massa ideer.
silos
CITAT (Gurkan @ 12-02-2006, 13:52)
Plast eller liknande måste du nog ha invändigt annars torkar de ut för snabbt, mossan vet jag inte men det är nog mest för syns skull isåfall. En del amplar av nät brukar vara klädda med nån slags kokosfibermatta invändigt.

Jag undrar om inte Willab (växthusfirman) har bilder på såna på sin hemsida ... hmmm. Har sett det nånstans.

Om dom är formade som en ampel eller en balkonglåda spelar väl ingen roll, bara fantasin sätter gränser ... dvs. det är gränslöst i ditt fall !! laugh.gif

Gör en Googlesökning på "hanging basket" så hittar du massa ideer.

Så bra;skall sätta igång med fantasin vad det gäller den delen tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om man har plats för att hänga upp saker kan man ju även testa Upside down tomatodling.

http://www.oklahomahistory.net/ttphotos5a/...lant052805c.jpg
http://www.minifarmhomestead.com/gardening/tomato.htm

Man kan odla det mesta i allt man kan hänga upp, ett tips är dock att ju större odlingsbehållare desto bättre, är behållarna för små måste man vara hemma och vattna flera gånger per dag.
Gurkan
Tack för länkarna Åsa ... precis lagom knasig för att jag ska tända på idén.

Frågan är om det är "knasigt nog" för Silos ... laugh.gif

Såg nåt liknande fast med gurkodling i stor skala när jag sökte efter ampelodling men det var i stora växthus med droppbevattning osv. Kändes för krångligt ... har inte plats för fler "projekt" just nu.

Men det här är ju enkelt att prova, man får se upp bara så att det inte rinner för mycket jordigt/smutsigt vatten ner på plantan när man vattnar. Fast det kanske inte spelar nån större roll. Det ser onekligen smidigt ut ... ska garanterat testas.
silos
OH YEAH:what a wonderful idea tongue.gif
rosita
CITAT (Gurkan @ 11-02-2006, 17:55)
Här en bild på den gula varianten av Tumbling Tom (fast bli inte besviken om du får liiiite färre tomater än på bilden, den var verkligen extrem) :

Vilka amplar! Tänk att ha tomater i amplar på altanen! Jag beställde genast fröer till både gul och röd tomat. Tack för det tipset! rolleyes.gif
silos
Kan jag sedan plantera färdiga tomat växter i sådana upp och ner vända krukor? Jag har inte plats nämligen att först gro dem här hemma hos mig.
solkatten
Jag odlade bönor i amplar två år i rad. Det går jättebra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon