Storåtjejen
Det är så att jag har ett utrymme i ett hus på tomten där jag själv kan reglera temp. Just nu har vi ca 12 gr där och där har jag förnärvarande mina fuchsior. Två ganska stora fönster finns; ett åt söder och ett åt öster. I taket sitter ett stort lysrör.
Vad jag nu undrar är om det blir otillräckligt med ljus från rören i taket om jag låter mina uppkomna sådder stå där på ett bord (under lysrören) och håller en temp på 15-18 gr? Avståndet mellan sådderna och lysrören blir ju större än vad som blivit rekommenderat här, men kanske (vill så gärna tongue.gif )att det iaf ska vara bättre än endast ljuset från fönstren.

Vad tror ni? unsure.gif
Lady Hamilton
Vad har du för lysrör? (Alltså antal och Watt)
Har du lysrören "synliga"? (ingen plastkåpa eller annat som "hindrar"
ljuset")
Hur stort blir avståndet unjefär?
Storåtjejen
Det är två ganska långa lysrör. Watt har jag ingen aning om (men det kanske jag kan ut och kolla). Lysrörern är synliga (inget som hindrar) wink.gif och avståndet till det tänkta bordet blir kanske ca 120-130 cm.
kerstin z5-6
Rummet är utmärkt tempen likaså-ev behöver du inte ens höja den .. det blir ju varmare dagtid för varje vecka
men lysrören de måste du får ner i kjedjor till 15 cm över sådderna -Annars är det lika bra att så o ställa ut
Fönstersådder blir ofta en besvikelse....
Lady Hamilton
Tog bort
(Kerstin hade svarat wub.gif )
Storåtjejen
Ja, temperaturen bestämmer jag helt själv över laugh.gif Det är ju det där med avståndet mellan sådderna och lysrören. Ska kanske ta "gubben" med mig ut och kolla om man kan ta ner lysrören och montera dit kedjor istället. Det vore ju det allra enklaste rolleyes.gif Fast enkelt kanske det inte är wink.gif men jag retar mig på att jag har lysrör och en temp jag kan reglera själv och det inte kommer till nytta!!!
Jag sådde där förra året enbart med dagsljuset och det blev som sagt inte det allra bästa med knubbigheten sad.gif
kerstin z5-6
Det är inte svårt att koppla ... Säj att jag har sagt att du MÅSTE få det så laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-02-2006, 20:16)
Det är inte svårt att koppla ... Säj att jag har sagt att du MÅSTE få det så laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Och hjälper INTE det så hälsa även från mig! biggrin.gif tongue.gif biggrin.gif tongue.gif biggrin.gif tongue.gif
Storåtjejen
Tack för svar både Kerstin och Hamilton (jag hann allt läsa ditt svar innan du tog bort det tongue.gif )

Har pratat med "gubben" och vi ska kolla upp det där och sen kan vi "utnyttja" vår blivande svärson som är duktig på det elektriska för att avgöra om det bli ok

Jag hoppas på det! Annars byter jag plats med det vi har i garaget som är ett med kedjor wink.gif

Nu såg jag Kerstin att du skrivit igen. Jag ska hälsa från dig laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Oj! Nu såg jag att du Hamilton har skrivit igen. Nu har jag två att hälsa ifrån laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Bäst att inte förhandsgranska mer, för då blir jag aldrig klar med det här inlägget.
kerstin z5-6
Jag och Hamilton har ytterligare två lysrör på samvetet blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Snart blir alla grannar galna smile.gif:)eller väldigt pigga av ljuset smile.gif
Lady Hamilton
laugh.gif Ljusterapi! Det ligger i tiden och inte behöver grannarna betala heller laugh.gif
ALLA grannar kommer att tacka oss blink.gif blink.gif
om de nu inte blivit så pigga att de inte kan sova
nina L
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-02-2006, 19:41)
men lysrören de måste du får ner i kjedjor till 15 cm över sådderna -

eller höja bordet ohmy.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Lady Hamilton
CITAT (nina L @ 11-02-2006, 07:55)
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-02-2006, 19:41)
men lysrören de måste du får ner i kjedjor till 15 cm över sådderna -

eller höja bordet ohmy.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

ohmy.gif Ja det var en ny "variant"!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Undra vad den stackaren som får detta svar tänker.................

huh.gif -Jag har lysrör i taket, hur ska jag lämpligast placera mina sådder?

smile.gif -Höj borden så att sådderna hamnar ca 10-15 cm under lysrören i taket!

blink.gif
Storåtjejen
CITAT (nina L @ 11-02-2006, 07:55)
eller höja bordet ohmy.gif  :D  :D  :D  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Visserligen har jag två Ikeastativ som är höj- och sänkbara, men kanske inte tillräckligt... laugh.gif Iofs är det lågt i tak, men nej jag tror inte det laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif
Det blir nog enklare att skaffa kedjor tongue.gif tongue.gif
noora
Hyllor som hänger i kedjor från taket kanske? tongue.gif

Själv tänkte jag montera lysrör i taket vid garagefönstret, och sätta fönsterbrädor där. Det blir nog ganska lagom avstånd Nån tid på året går det kanske att ha något på fönsterbrädan (t.ex. övervintrande pelargoner?) utan att behöva ha ljuset tänt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon