Full version: Lusthus -inspiration
Maria zon 6
Maken Har lovat att han ska bygga ett lusthus till mej under sommaren som kommer! wub.gif

Så ni förstår ju... här dröms och planeras det för fullt!

Det som vi redan bestämt är att det ska vara åttakantigt och ha en gammeldags typ av svart plåttak. Det ska vara väggfasta bänkar och utanför dörren ett trappsteg/bro av begagnade gatstenar. Tanken är att vi ska använda det som en mysig fikaplats under sommaren och dessutom ska det funka som avhärdningsplats för frösådderna på våren.

Nu letar jag efter inspiration, alla ni som har tips - skriv en rad!
Bilder skulle vara jättekul !!!! smile.gif smile.gif smile.gif
linvik
Vilket roligt projekt!

Jag gjorde en bildsökning på Google och där hittar du ju en hel del inspiration.

Vad är det för stil och ålder på ert boningshus? Var i trädgården kommer lusthuset att placeras?

Lycka till!
Maria zon 6
Området vi bor i är en sk trädgårdsstad där alla husen är byggda på 1910-20 talet. Därför tänkte vi hålla även lusthuset i den stilen, för att ta igen husets utseende vill jag ha småspröjsde fönster med krysspröjs överst. Trappen ska, som jag skrev, vara av gammal gatsten och även runt själva lusthuset tänkte jag mig ha 3-4 varv med gatsten innan det kommer nån form av planteringar. Vad det ska vara vet jag inte riktigt men jag vill att det ska vara riktigt lummigt och ombonat.

Allt annat är på planeringsstadiet.... smile.gif
linvik
CITAT (Maria zon 6 @ 11-02-2006, 15:50)
Området vi bor i är en sk trädgårdsstad där alla husen är byggda på 1910-20 talet. Därför tänkte vi hålla även lusthuset i den stilen, för att ta igen husets utseende vill jag ha småspröjsde fönster med krysspröjs överst. Trappen ska, som jag skrev, vara av gammal gatsten och även runt själva lusthuset tänkte jag mig ha 3-4 varv med gatsten innan det kommer nån form av planteringar. Vad det ska vara vet jag inte riktigt men jag vill att det ska vara riktigt lummigt och ombonat.

Allt annat är på planeringsstadiet.... smile.gif

Åh vad fint det kommer att bli! Hittade du någon bild som liknar det du tänkte?
Grumphy
Hej !

Surfa in på skånska bygg varor, ett varningens finger dock !
Man blir rent sjuk, vill ha vill ha vill ha biggrin.gif
cic
CITAT (Maria zon 6 @ 11-02-2006, 15:50)

Allt annat är på planeringsstadiet....   smile.gif

Då blir det nog inte så jättesvårt att hitta ett lusthus som passar in. smile.gif Bilderna som linvik länkade till gick i den stilen.

Jag skulle också vilja ha ett lusthus.. Men jag bor i ett funkishus, och det går i princip inte att hitta ett funkislusthus.. (OM någon hittar, SNÄLLA, skicka ett PM till mig!) Jag tror man får rita själv då.
Angeleyetears
Oj.. Det blir nog jätte snyggt.
När jag är färdig skuilel jag så gärna ha ett lusthus på min trädgård också..
linvik
CITAT (cic @ 11-02-2006, 18:40)
Jag skulle också vilja ha ett lusthus.. Men jag bor i ett funkishus, och det går i princip inte att hitta ett funkislusthus.. (OM någon hittar, SNÄLLA, skicka ett PM till mig!) Jag tror man får rita själv då.

cic! Har du sett växthusen från Rosenberg Wase, de skulle gå att använda som lusthus och de funkar ihop med funkishus:
Växthus från Rosenberg Wase ->
Helen i Piteå Zon 5
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...182_lusthus.gif
Kanske något i denna stil? Detta lusthus finns i Luleå i norbottens vackraste trädgård biggrin.gif Hos Ulla i Hällfors. / Helen
fruberglund
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 11-02-2006, 20:16)
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...182_lusthus.gif
Kanske något i denna stil? Detta lusthus finns i Luleå i norbottens vackraste trädgård biggrin.gif Hos Ulla i Hällfors. / Helen

VILL HA!!! Suck biggrin.gif
cic
CITAT (linvik @ 11-02-2006, 20:11)
CITAT (cic @ 11-02-2006, 18:40)

cic! Har du sett växthusen från Rosenberg Wase, de skulle gå att använda som lusthus och de funkar ihop med funkishus:
Växthus från Rosenberg Wase ->

TACK! wub.gif Jättefina växthus.. wub.gif

Länken sparad. Min sambo blev också lyrisk!
astrid.m.s

Sommaren 05 fick vi tag i ett "privat" hemmagjort lusthus som de t.o.m kom och satte upp hos oss. Nu till sommaren planerar jag att få göra fint ute runtomkring lusthuset. Det ser så fint och lummigt ut när man tittar på bilderna och så vill jag ju också ha det!
Jag brukar säga att det är min lekstuga. (Det är mest jag som ÄR där)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon